مراکز نوآوری و شتاب دهی همکار

 | تاریخ ارسال: 1400/9/30 | 
شتاب‌دهنده‌ها مراکزی هستند که افراد صاحب ایده را در مراحل ابتدایی شکل‌گیری ایده از لحاظ مالی، فکری و تجربه حمایت کرده و نکات مهم آموزشی لازم را در کم‌ترین زمان به آن‌ها ارائه می‌کند. در حال حاضر سه مجموعه شتاب‌دهنده در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر شکل گرفته است.
 
شتاب‌دهنده سامسونگ-امیرکبیر (Samsung AUT Tech) سکوی راه کارآفرینی و میزبان استارتاپ‌ها می‌باشد. این مرکز کار خود را از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ آغاز کرده و هدف آن حمایت از ایده‌های نوآورانه و استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های بهداشت و سلامت، آب، محیط زیست، انرژی و آموزش است. این شتاب‌دهنده در کنار افزایش آگاهی عمومی نسبت به کاربرد فناوری و نوآوری در فضای کسب‌وکار، در پی فعال‌سازی و حمایت از تیم‌های جوان در حوزه‌های یاد شده است.
تیم‌های پذیرش شده در این شتاب‌دهنده از فضای کاریِ مشترک برخوردار می‌شوند تا ایده‌های خود را در مسیری روشن و کارآمد پرورش داده و پروژه‌های خود را با تمرکز بیشتری توسعه دهند. مشاوره‌های فنی و تخصصی مربیان که به منظور حمایت از تیم‌ها و کاهش چالش‌های کارآفرینی صورت می‌گیرد، فرآیند ایده تا محصول را کوتاه تر می‌کند و در نتیجه سرعت رشد استارتاپ‌ها در تعامل با شبکه‌ی افراد موثر در حوزه‌های تخصصی آن‌ها افزایش می‌یابد.

معیارها و فرایند پذیرش

پذیرش تیم‌های واجد شرایط از طریق وب سایت شتاب‌دهنده انجام می‌پذیرد.

پذیرش تیم‌ها در شتاب‌دهنده سامسونگ-امیرکبیر بر اساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • میزان ارتباط طرح‌ها با حوزه ICT، IT، بهداشت و سلامت، آب، محیط زیست، انرژی و آموزش
  • میزان نیاز بازار
  • تجربه کاری و مدرک تحصیلی افراد تیم
  • شناخت بازار
 
فینوا (Finnova) که مخفف Fintech Innovation Nova است، بر دو حوزه فضای همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر با شعار توانمندسازی ستاره‌ها در حال حاضر یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور است. فینوا مکانی است که استارتاپ‌ها، تسهیل‌گران و مشاوران شرکت‌های بزرگ و تخصصی و سرمایه گذاران گرد هم می‌آیند تا با هم افزایی و مشارکت در این سیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کار استارتاپ‌ها را فراهم نمایند. هم‌چنین فینوا با ایجاد فضای همکاری مشترک، سعی دارد به ترویج فرهنگ کار گروهی بپردازد تا استارتاپ‌ها در کنار یکدیگر چالش‌های کار تیمی را در محیطی که متناسب با نیاز خاص این دوره از کسب و کارشان پیش‌بینی شده است، تجربه نمایند.
 معیارها و فرایند پذیرش

پذیرش تیم‌های واجد شرایط از طریق وب سایت شتاب‌دهنده انجام می‌پذیرد.

پذیرش تیم‌ها در شتاب‌دهنده فینوا بر اساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • ایده در حوزه فین تک
  • دارا بودن تیم و هسته اصلی
  • وجود نمونه اولیه
  • توجیه اقتصادی ایده
 

شتاب‌دهنده تخصصی ماینتک در راستای توسعه فناوری و نوآوری در حوزه صنایع معدنی با محوریت شرکت آیرما و هلدینگ صنعتی معدنی زرین درسال ۹۸ تاسیس شده است. این مرکز ماموریت خود را ایجاد شبکه بین مراکز عالی آموزشی، صنایع و توسعه فناوری در معادن کشور در نظر گرفته است. ماینتک بستری است که نخبگان، ایده پردازان، منتورها، شرکت های بزرگ و کوچک معدنی گرد هم آیند و با مشارکت و هم افزایی در این اکوسیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کارهای استارتاپی خود فراهم نمایند.
 

معیارها و فرایند پذیرش

پذیرش تیم های واجد شرایط از طریق وب سایت ماینتک انجام می‌پذیرد.

پذیرش تیم‌ها در شتاب‌دهنده تخصصی ماینتک بر اساس معیار‌های زیر انجام می‌شود:

  • میزان نیاز و شناخت بازار

  • تجربه کاری و مدرک تحصیلی افراد تیم

  • میزان ارتباط طرح ها با حوزه فرآوری، استخراج، اکتشاف، محیط زیست 

  • دارا بودن تیم و هسته اصلی

  • توجیه اقتصادی ایده
     

    مرکز نوآوری فینوداد در راستای توسعه نوآوری و فناوری حوزه فناوری مالی با محوریت بانک ملی ایران و هلدینگ داده‌ورزی سداد در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ تشکیل شد. این مرکز مأموریت خود را فراهم‌آوری زیرساخت، منابع، تجارب و شبکه مورد نیاز کارآفرینانی در نظر گرفته است که در مسیر رسیدن به رویاهایشان و تعالی کشور، پا به این عرصه گذاشته‌اند و خود را شایسته این حمایت نشان می‌دهند. فینوداد بستری است تا استارتاپ‌ها، منتورها و مشاوران، شرکت‌های بزرگ و متخصص ملی و بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خرد گرد هم آیند و با مشارکت و هم‌افزایی در این اکوسیستم با پشتوانه قدرتمند بانک ملی ایران و هلدینگ داده‌ورزی سداد، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کار استارتاپ‌ها و همچنین توسعه فناوری‌های نوین و به‌روز دنیا فراهم نمایند. همچنین، فینوداد با هدف شناسایی و جذب نخبگان، حضور فعال در دانشگاه‌های معتبر و راه‌اندازی و تجهیز فضای کار اشتراکی را در دستور کار خود قرار داده است و با ارائه برنامه‌های مختلف در توسعه شبکه کارآفرینی و ارزش‌آفرینی میان دانشجویان و کارآفرینان مرتبط با دانشگاه، نقش فعالی را ایفا خواهد نمود. در این راستا و در اولین گام، فینوداد مرکزی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی نموده است که شامل فضای کار اشتراکی نیز می‌باشد.

    معیارها و فرایند پذیرش

    پذیرش تیم‌های واجد شرایط از طریق وب سایت شتاب‌دهنده انجام می‌پذیرد.

    پذیرش تیم‌ها در شتاب‌دهنده فینوداد بر اساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

  • مرتبط بودن ایده با حوزه‌ی فین‌تک و بانکداری

  • ارائه‌ی نمونه اولیه توسط تیم

  • نوآورانه و فناورانه بودن ایده

  • توجیه اقتصادی ایده

 

سریر شرکت سامانههای رهگیری یکپارچه راهبر سریر (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۶ جهت تبدیل ایده‌ها به تجارت، جذب و ارتقاء صاحبان ایده و کسب و کارهای نوپا و در راستای راهاندازی و حمایت از کسب و کارهای موفق و کاربردی بمنظور پیشبرد برنامه استراتژیک شرکت سرمایهگذاری غدیر فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت به منظور رفع مشکلات، نیازها و توسعه هلدینگها و شرکتهای تابعه شرکت سرمایهگذاری غدیر با سرمایهگذاری بخش خصوصی به ارائه خدمات فضای کاری مشترک و شتابدهنده پرداخت. پذیرش تیم‌های واجد شرایط از طریق وب‌سایت شتابدهنده انجام می‌شود.


 
 
تیتانیوم شـرکت توسعه تیتانیوم ایرانیان (سهامی خاص) در اواخر سال ۱۴۰۰ با مأموریت راهاندازی شبکه نوآوری باز، رصدخانه فناوری و کسب‌وکار و همچنین آکادمی مدیران در زنجیره نوآوری شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قرار گرفت. شرکت تیتانیوم با بازآرایی جدید، به کانون ارائه خدمات مطالعاتی، تحقیقاتی و آموزشی با اولویت ارائه خدمات به شرکتهای گروه غدیر از طریق ایجاد نهادها و ساختارهای ارتباطی بین دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و کانونهای تفکر با مراکز صنعتی تبدیلشده است.