رمز گشایی از علل توسعه اقتصادی سنگاپور

 | تاریخ ارسال: 1397/8/13 | 

کشورهای نوظهور واژه جدیدی است که امروزه توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است. رشد اقتصادی مطلوب، رفاه عمومی و سطح سرویس دهی بالا به شهروندان، ایجاد بسترهای مطلوب اقتصادی برای سرمایه گذاری های خارجی از عمده دلایل این جلب توجه محسوب می شود.
سنگاپور، کشوری در آسیای شرقی با قدمتی در حدود ۵۵ سال و وسعتی ۷۱۸ کیلومتر مربعی و جمعیت ۵.۵ میلیونی از جمله مهمترین شهر-کشورهای نوظهوری است که در محافل مختلف اقتصادی از آن به عنوان نمونه بارز خواستن، توانستن است یاد می کنند!
دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در عصر روز یکشنبه، ۱۳ آبان، میزبان آقایان جواد انصاری، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور و شریفی ساداتی، مسئول حوزه (میز)سنگاپور در وزارت امورخارجه بود تا درباره علل پیشرفت این کشور توضیحاتی را ارائه نمایند.
دومین بندر بزرگ و استراتژیک آسیا، چهارمین بندر بزرگ دنیا، اقتصاد مبتنی بر خدمات، ‌صنعت و‌ پیشرفت تکنولوژی، سومین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا، یازدهمین کشور از لحاظ ذخایر ارزی، رتبه دوم در درآمد سرانه، رتبه دوم اقتصاد رقابت پذیر پس از سوئیس، رتبه دوم آسان سازی تجاری، رتبه اول حمایت از حقوق مالکیت معنوی، رتبه اول در دسترسی به اطلاعات اقتصادی جهان، رتبه دوم در شاخص های اقتصاد آزاد و‌ تجارت آزاد و‌ رتبه سوم کم‌ فسادترین کشور دنیا از جمله آمارهایی بودند که جناب آقای شریفی به عنوان سخنران اول از آنها یاد کردند.
ایشان همچنین اصلی ترین علل پیشرفت سنگاپور را به علت پیروی از سیاست هایی از قبیل حفظ و گسترش روابط سیاسی با کلیه کشورها، عدم دنباله روی سیاست های توسعه طلبی منطقه ای و فرا منطقه ای، سیاست ارتقا روابط حسنه با همسایگان، لزوم پایبندی و تعهد به اتحادیه آ.سه.آن به عنوان پنجمین قدرت اقتصادی برتر جهان، گسترش مشارکت فعال در سازمان های بین المللی و مناسبات چند جانبه، برقراری روابط اقتصادی بر پایه تجارت و حفظ اقتصاد بازار آزاد با کشورها دانستند.
گسترش سرزمین از سیاست های مهمی است که سنگاپور دنبال می کند و به همین دلیل، علی رغم خاک بسیار حاصل خیز و آب و هوای مناسب، انرژی و‌ منابع خود را بر روی بحث‌های کشاورزی هدر نمی دهند ‌و جناب آقای شریفی با ذکر همین نکته که می تواند درس های زیادی را برای دیگر کشور ها داشته باشد از جمله اینکه هدف اصلی خود را بدانند و‌ تمرکز خود را از انجام فعالیت های کم بازده و‌ بعضا ضررده، به سمت توانمندی های بالقوه خود سوق دهند، به سخنرانی خود پایان دادند.
در بخش دوم سخنرانی، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور، با این پرسش که چرا سنگاپور، سنگاپور شد؟ سخنان خود را با محوریت عوامل فرهنگی، اجتماعی مؤثر در پیشرفت سنگاپور آغاز کردند.
ایشان با یادآوری واژه دهکده جهانی و لزوم تعامل دولت ها با همدیگر، حفظ و گسترش این ارتباطات و عدم تخطی از استانداردهای جهانی را از اصول اولیه رشد بیان کردند.
موقعیت جغرافیایی تجاری بسیار مناسب به گونه ای که بیش از ۶۰ درصد تجارت کشورهای آسیایی از بندر سنگاپور عبور می کند و نیز مدیریت کارآمد این موهبت خدادادی، از دیگر عوامل رشد و ترقی سنگاپور می باشد که آقای سفیر در سخنان خود به آن اشاره نمودند.
در ادامه بحث، ایشان با اشاره به نخست وزیر فقید سنگاپور نوین، آقای لی کوان یو، و ذکر جملاتی ماندگار از قبیل:‌دولت باید هماهنگ و متحد باشد و با فراهم نمودن زیر ساخت های لازم در صحنه جهانی ارتباط خوب برقرار سازد، نقش کلیدی نخست وزیر اسبق را در پایه گذاری سنگاپور بر اساس مبازه با فساد، شفاف سازی و‌ مدیریت منسجم‌ را از دیگر عوامل رشد و توسعه سنگاپور عنوان کردند.
هم زیستی مسالمت آمیز فرهنگ های مختلف در این کشور و‌ استفاده از پتانسیل های بالقوه منابع انسانی کارآمد و‌ همچنین جذب سرمایه گذارهای خارجی با فراهم سازی بستر اقتصادی مطلوب، با تاکید بر اصل فرهنگ سازی، بخش پایانی سخنان سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سنگاپور را تشکیل داد.

فرید یوسفی



دفعات مشاهده: 168 بار   |   دفعات چاپ: 22 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر