کارگاه آشنایی با کسب و کارهای پلتفرمی

 | تاریخ ارسال: 1397/8/27 | 

هدف برگزاری این کارگاه که دو ساعت به طول انجامید معرفی کسب‌وکارهای پلتفرمی بود که می‌توانیم در سه بخش زیر آن را خلاصه کنیم:

ابتدا تاریخه شکل گیری کسب‌وکارهای پلتفرمی که به داستان معروف Airbnb برمی‌گشت در کارگاه مطرح شد که چطور این ایده به اشتراک‌گذاری منابع شکل گرفت و همینطور مقایسه‌ای بین شرکت حاضر Airbnb و بهترین کسب‌وکارهای مشابه سنتی یعنی مجموعه هتل هیلتون صورت گرفت. جالب است که Airbnb با اینکه تنها ۱۰ سال از شروع کسب‌وکارش می‌گذرد، بیش از ۳۱ میلیارد دلار می‌ارزد. ارزشی فراتر از ارزش هتل هیلتون با نزدیک به صد سال قدمت و ۵۷۰ هتل در سراسر دنیا.

کسب‌وکاری که در سال ۲۰۱۷ توانست ۲.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند یک نمونه بارز از انقلاب کسب‌و‌کارهای پلتفرمی است. در ادامه کارگاه مثال‌های دیگری از این شکل همچون اوبر، فیسبوک، علی‌بابا و … بررسی شد.

در قسمت بعدی کارگاه این سوال پاسخ داده شد که چرا چنین مدل کسب‌وکارهایی رشدی به این سرعت را می‌توانند تجربه کنند و عامل اصلی و مشترک این رشد چیست؟

یکی از عوامل بسیار مهم اثر شبکه‌ای است. وجود ارتباطات بین اعضای مجموعه باعث تقویت اثر شبکه می‌شود و نکته مهم و قابل توجه رشد این اثر شبکه‌ای به صورت نمایی است. به این صورت که هر چه تعداد اعضا بیشتر شود و در این بستر ارتباطات بیشتری ایجاد شود اثر شبکه قوی‌تر می‌شود. به عنوان یک اشاره به این مطلب، مثال تعداد راننده‌ها و تعداد مسافرین را در کسب‌کارهای تاکسی آنلاین، مثل اوبر در نظر بگیرید که چگونه افزایش راننده و مسافر باعث تقویت شبکه و ارزش ایجاد شده برای هر دوسمت می‌شود، یعنی مسافر بیشتر برای راننده و تاکسی در درسترس بیشتر برای مسافر رضایت هر دوطرف را بیشتر می‌کند.

در ادامه کارگاه اشاره‌ای به استراتژی‌های لانچ کسب‌وکارهای پلتفرمی شد. نکته مهم در ارائه این روش‌ها، غیر تئوری بودن آن بود. به این معنا که عملاً هر کدام از این روش‌ها تجربه لانچ یک یا تعداد از پلتفرم‌های موفق بوده‌اند که بعداً این روش‌ها گردآوری شده‌اند.

اگر به کسب‌کارهای پلتفرمی علاقه‌مند هستید کلاس کسب‌کارهای پلتفرمی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تدریس آقای دکتر محمدبشیر صدیقی میزبان مهمانانی از کسب‌کارهای پلتفرمی است تا برای دانشجویان انتقال تجربیاتشان رو داشته باشند.

گزارش: گروه کسب‌و‌کار پلتفرمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر



دفعات مشاهده: 182 بار   |   دفعات چاپ: 42 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر