عصب پژوهی رفتار مصرف کننده

 | تاریخ ارسال: 1397/9/20 | 

شاید برای هرکدام از ما این سوال به وجود آمده باشد که آیا واقعا تمام تصمیمات ما بر اساس یک منطق از پیش تعیین شده می‌باشد و یا خیر؟ آیا همه انسان‌ها در شرایط و‌ لحظات متفاوت، تصمیم یکسانی می‌گیرند؟ علم روانشناسی چگونه به این مسئله پاسخ می‌دهد؟ و در نهایت چگونه می توان از این علم در پیش‌بینی رفتار خرید مصرف‌کنندگان استفاده کرد؟
دانشکده مدیریت، علم و‌ فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر عصر روز سه شنبه۲۰ آذرماه ۱۳۹۷،میزبان خانم‌ها دکتر نگار سماک‌نژاد، استادیار پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهیدبهشتی و دکتر سپیده نصیری، پژوهشگر و‌ مشاور مطالعات بازار بود تا در جمع دانشجویان این ‌دانشکده توضیحاتی را راجع به این سوالات ارائه دهند.
در ابتدای بحث، سرکار خانم دکتر سماک‌نژاد به معرفی کلی علم نورو مارکتینگ پرداختند و اینکه چرا از نورو مارکتینگ استفاده می‌کنیم؟ ایشان در یک تقسیم بندی کلی مغز را به سه قسمت: new brain که قسمت اعظم مغز را تشکیل می‌دهد، middle brain یا قسمت میانی مغز و reptilian brain یا مغز خزنده که بخش کوچکی از مغز ما را تشکیل می‌دهد و اتفاقا این قسمت از مغز، مسئول تصمیمات ناخودآگاه ما است و تقریبا تمامی مطالعات حوزه نورومارکتینگ بر روی این ناحیه از مغز انجام می‌گیرد تقسیم کردند. ایشان با اشاره به این نکته که تقریبا ۹۰ درصد از تصمیمات انسان‌ها در ذهن ناخودآگاه رخ می‌دهد، اهمیت این حوزه از علم روانشناسی و به طور مشابه، علم نورومارکتینگ را عنوان کردند. دکتر سماک نژاد در ادامه بحث‌های خود به معرفی ابزارهای سنجش رفتار مصرف کننده از جمله FMRI,Facial Coding, Voice Analysis,Eye Tracking و‌ کارکرد هرکدام ازاین ابزارها اشاره نمودند و خاطر نشان کردند که ترکیب این ابزارها در رصد کردن رفتار مصرف‌کنندگان، نقش حائز اهمیتی را در پیشرفت شگرف نورومارکتینگ از سال ۲۰۰۵ میلادی داشته است.
در ادامه سرکار خانم دکتر نصیری جلسه را با اشاره به این نکته که نورومارکتینگ تاکید زیادی بر روی حواس پنج گانه انسان دارد و اینکه چگونه می توان از این حواس بر رفتار مشتری اثر گذاشت، ادامه دادند. ایشان همچنین کاربرد این علم را در حوزه‌های مختلفی از جمله: بازارهای سرمایه گذاری، سیستم قضایی، صنعت سینما و … اشاره نموند و خاطر نشان کردند که همچون سایر علوم، هدف نورو ساینس نیز کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم است و روزانه تلاش‌های زیادی در این حوزه در حال انجام است.
در پایان سخنرانی، سرکار خانم دکتر سماک ‌نژاد به پژوهش‌های در حال انجام در حوزه نورومارکتینگ دانشگاه شهید بهشتی به عنوان حسن ختام بحث اشاره کردند.‌

فرید یوسفی



دفعات مشاهده: 258 بار   |   دفعات چاپ: 75 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر