برگزاری سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق با پیام وزیر علوم

 | تاریخ ارسال: 1401/2/27 | 

سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق با پیام وزیر علوم ۲۷ اردیبشهت ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد و طی ۳ روز ادامه خواهد یافت.

مشروح این مراسم:

 
سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق برگزار شد

  دکتر مسعود شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس کنفرانس گفت: این کنفرانس با محوریت بررسی موضوعات الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، کامپیوتر و مهندسی پزشکی برگزار می شود.
وی افزود: در حاشیه این کنفرانس نمایشگاه مجازی نیز برگزار می شود که در این نمایشگاه زمینه تعامل بازدیدکنندگان و غرفه داران فراهم شده است.
رئیس سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق تاکید کرد: در این کنفرانس کارگاه های تخصصی مرتبط با محورهای این کنفرانس با حضور اساتید دانشگاهی برگزار می شود.
دکتر شفیعی تاکید کرد: کنفرانس مهندسی برق از سال ۱۳۷۰ درحال برگزاری است و اکنون در کمیته دائمی این کنفرانس حدود ۲۰ دانشکده و مرکز تحقیقات عضو هستند.
وی عنوان کرد: انجمن علوم مهندسی برق ایران نیز به واسطه تجربه این کنفرانس راه اندازی شده است که به زودی جلسات این انجمن برگزار خواهد شد.
دکتر توکلی رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این کنفرانس گفت: کنفرانس مهندسی برق که امسال به صورت بین المللی برگزار می شود زمینه ای را فراهم می کند تا دانشجویان، اساتید و صنایع بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و بستر توسعه مهندسی برق در کشور بیش از گذشته فراهم شود.

 
پیام وزیر علوم برای افتتاح کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای افتتاحیه سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران در در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیامی صادر کرد. 
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی  برق ایران از امروز به مدت ۳ روز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور محققان، اساتید و اندیشمندان در حال برگزاری است. مراسم افتتاحیه  این کنفرانس با حضور دکتر قدسی پور رئیس دانشگاه  برگزار شد. 
دکتر محمد زلفی گل با ارسال پیامی، این کنفرانس را افتتاح کرد. 
متن پیام وزیرعلوم برای افتتاحیه سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی  برق ایران که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد به شرح زیر است؛ 
«مفتخرم که این کنفرانس را در سال ۷۰ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح کردیم؛ این کنفرانس طی سه دهه محل تبادل اطلاعات بین اساتید، اندیشمندان، محققان، صنعتگران و دانشجویان مهندسی برق بوده است. 
امروز نقش کلیدی مهندسی برق در توسعه زیرساخت انرژی مخابراتی و صنایع دفاعی کشور شکل گیری شرکتهای دانش بنیان و همچنین تامین  نیروی متخصص برای آموزش تحقیقات و صنعت بر همگان آشکار است. 
برخود لازم می دانم که از کمیته علمی کنفرانس که طی سی سال گذشته نهایت جدیت و دقت در توسعه این کنفرانس داشته و از دانشگاههای بزرگ کشور که میزبان  بوده اند؛ همچنین دانشجویانی که با مشارکت خود باعث رشد و بالندگی در عرصه بین المللی برق شدند تشکر و قدردانی نماییم. 
همچنین از تمامی کمیته های برگزار کننده و کمیته های علمی و اجرایی کنفرانس و یکایک سخنرانان کلیدی و علمی  که با صرف وقت و انرژی باعث بزرگی و شکوفایی کنفرانس شدند سپاسگزارم. 
از درگاه خداوند منان برای شما آرزوی پیشرفت در عرصه های علم و فناوری دارم وامیدوارم  که دانشمندان مهندسی برق همچون خورشید و سپهر علم ایران در جهان بدرخشند.»

 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد:
برنامه ریزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارتقا چرخه تبدیل فناوری به محصول

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای اینکه چرخه تبدیل علم و فناوری به محصول در کشور کامل شود باید صنایع ، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان قوی تر و با برنامه ریزی صحیح وارد کار شوند.
دکتر حسن قدسی پور در سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دهه ۹۰ میلادی نظام تولید علم و فناوری در جهان تکامل یافت و براساس این نظام زمینه ای فراهم شد که علم و فناوری به محصول تبدیل شود.
وی افزود: با اجرای این نظام محصولات فناورانه خیلی سریع وارد زندگی انسان ها شد و موضوع کاربردی سازی علم نهادینه شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: درحال حاضر جهان به دنبال این است که هرچه سریعتر مشکلات را شناسایی کرده و از طریق ایده پردازی به محصول کاربردی دست یابد.
دکتر قدسی پور اظهار داشت: در این چرخه موضوع اصلی، تولید علم و نمونه اولیه تحقیقاتی محصول است و پس از آن نمونه صنعتی از طریق شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد طراحی می شود و در نهایت با حمایت شرکت ها و کارخانه های بزرگ محصول تولید انبوه می شود.
وی عنوان کرد: دانشکاه صنعتی امیرکبیر نیز توجه ویژه ای به این چرخه داشته است و تمامی این مراحل را به صورت عملیاتی و اجرایی انجام می دهد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه تولید مقاله و علم سابقه بسیار طولانی و موفقی دارد و اکنون نیز ۳۱۳ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: صنایع و دستگاه های اجرایی باید ریسک مربوط به تبدیل علم و فناوری به محصول را بپذیرند تا براین اساس شاهد شکوفایی بیشتر شرکت های دانش بنیان و ورود تولیدات فناورانه به زندگی مردم باشیم.
دکتر قدسی پور تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف نیازمند برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم.

 
در کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران؛
۳۰۰ مقاله حوزه مهندسی برق ارائه می شود

سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارائه ۳۰۰ مقاله در حوزه  مهتدسی برق طی ۳ روز برگزار می شود.

 پروفسور گئورگ قره پتیان دبیر کمیته علمی سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران در افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به اخرین اقدامات این کمیته علمی گفت: طبیعتا این  کنفرانس کار مشترکی بین تیم های مختلف بوده است. ابتدا موضوعات این کنفرانس به ۹ بخش موضوعی تقسیم شد که در هر یک از بخش ها یک عضو هیات علمی مسئول آن بود، وی گفت: امسال ۵۶۳ مقاله دریافت شد که از این تعداد حدود ۳۰۰ مقاله پذیرفته شدند؛ به عبارت دیگر ۵۳ درصد میزان پذیرش مقاله ها بوده است.
قره پتیان با تاکید بر اینکه  ۷۳ درصدمقالات توسط دو یا ۳ محقق به نتیجه رسیده  گفت: این نشان دهنده افزایش کار اشتراکی بوده و همکاریها دراین حوزه افزایش یافته است.
دبیر کمیته علمی سی امین کنفرانس بین المللی مهندسی برق ایران  افزود: ۷۰درصد مقالات ارسال شده به این کنفرانس، به زبان انگلیسی بود که این وجهه بین المللی خوبی است چون این مقالات امان ایندکس شدن در اسکوپوس و ... را دارند که از جنبه بین المللی مهم و با ارزش است.
وی با اشاره به حوزه های مقالات ارسالی گفت: بخش «الکترونیک قدرت و ماشینها»در ۶ محور ۴۶ مقاله،بخش «سیستم قدرت و انرژی»در ۱۴ محور ۹۶مقاله، «مخابرات میدان»در ۴ محور ۵۱ مقاله، «مخابرات سیستم» در ۱۰ محور  ۶۳ مقاله، «الکترونیک » در ۱۰  محور ۸۳ مقاله، «کنترل» در ۱۲ محور ۹۳ مقاله، «کامپیوتر» در ۹   محور ۵۶ مقاله، «مهندسی پزشکی» در ۶ محور  ۵۰ مقاله و «صنعت برق تک محور » در ۲۵ مقاله پذیرفته شده دارند.
به گفته وی، بیشترین مقالات دریافتی به ترتیب از دانشگاههای امیرکبیر با ۵۰ مقاله، دانشگاه تهران ۳۵، خواجه نصیرالدین طوسی ۳۰ مقاله، دانشگاه صنعتی اصفهان ۲۰ ، دانشگاه صنعتی شریف ۲۸ مقاله بوده است.
وی با اشاره به حوزه های مقالات گفت: بیشترین مقالات در حوزه های  الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی از دانشگاه  خواجه نصیرالدین طوسی، مقالات سیستم های  قدرت از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مخابرات میدان از دانشگاه صنعتی شریف، مخابرات سیستم صنعتی از دانشگاه اصفهان، حوزه کنترل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حوزه کامپیوتر از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهندسی پزشکی از دانشگاه تهران ، و صنعت برق از دانشگاه اصفهان بودند.
وی گفت: مقالات دریافت شده به ۲۴۸۴  داور ارسال شد که از این تعداد ۱۲۷۶ داور به بررسی مقالات پرداختند؛ به صورت میانگین حداقل هر مقاله ۴ داوری داشته است.
وی گفت:پیش بینی شده که ۲۵ کارگاه، ۲ میزگرد، ۴۷ نشست برای ارائه ۳۰۰ مقاله طی این ۳ روز کنفرانس بین المللی مهندسی برق برگزار شود.
وی با بیان اینکه ۸ سخنران کلیدی به بیان اخرین موضوعات مهندسی برق می پردازند، عنوان کرد: همچنین یک جلسه پرسش و پاسخ با حضور یکی از معاونان امازون خواهیم داشت..
در این مراسم به رساله های  برگزیده  دکترای رشته مهندسی برق توسط همراه اول جوایزی اهدا شد   و دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر  به عنوان دانشکده برتر انتخاب شد
همچنین برگزاری جشنواره ایده تا محصول در حوزه ICT از دیگر برنامه های کنفرانس به شمار می روند.
دکتر حمید بهروزی قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این کنفرانس سخنانی را ایراد کرد.