نماینده شرکت دانش بنیان پارس فناوران رادین در گفت وگو با ایرنا: تورم و نرخ ارز؛ دو مساله شرکت‌های دانش‌بنیان

 | تاریخ ارسال: 1401/3/10 | 

امیر بهشتی نماینده شرکت دانش بنیان پارس فناوران رادین در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد فعالیت این شرکت توضیح داد: شرکت ما در زمینه تولید پمپ های صنعتی فعالیت می کند. فعالیت ما دو بخش دارد؛ بخش اول بخش پروژه هاست که شامل طراحی و ساخت و قسمت دوم محصولات ماست که در حوزه نفت، گاز، فولاد و معدن دو پمپ صنعتی لوب و اسلاری را در سایزهای مختلف می سازیم.
بهشتی در مورد مهمترین چالش های شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: مهمترین مساله ای که بقای شرکت دانش بنیان را به خطر می اندازد، تورم است. تورم باعث می شود همه برنامه ریزی ها به هم بریزد. از طرف دیگر نرخ ارز ثابت یا مستقل از تورم است؛ یعنی نرخ ارز با نرخ تورم و متناسب با آن تغییر نمی کند و مستقل از آن است.
برای نمونه اکنون ۲ سال است که تورم حدود ۴۰ درصد در کشور داریم؛ ولی نرخ دلار روی ۲۸ تومان ثابت مانده است. این وضعیت باعث می شود موقعیت شرکت در بازار داخل و خارج و از نظر رقابت پذیری تغییر کند.

وی ادامه داد: بزرگترین کمک به این شرکت ها و کلیه شرکت ها و بخش تولید و نه فقط دانش بنیان ها، تثبیت وضعیت اقتصادی است که بشود برنامه ریزی کرد. همه طرح های دیگر که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند، برای توسعه شرکت ها ذیل این موضوع قرار می گیرد. زیرا تنها در این صورت شرکت می تواند سودآوری داشته باشد و بهای خود را حفظ کند.

نماینده شرکت پارس فناوران رادین در مورد صادرات محصولات این شرکت اظهار داشت: ما به برخی کشورها صادرات کرده ایم؛ ولی مشکلی که در این زمینه داریم افزایش قیمت تمام شده محصول ایرانی به دلیل تورم بالا و ثابت بودن محصول خارجی به دلیل تثبیت قیمت دلار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت بالای ارز موجب سودآور بودن صادرات نمی شود، توضیح داد: این واقعیت در سال های گذشته باعث شکل‌گیری بسیاری از تولیدکننده ها در چند سال قبل شد؛ اما اگر وضع به همین منوال باشد که در چند سال اخیر بوده؛ به این صورت که داخل کشور تورم حدود ۴۰ درصد داریم، ولی نرخ ارز ثابت است؛ این سوال پیش می‌آید که تولیدکننده ها چند سال می توانند به این روند ادامه دهند.
بهشتی تاکید کرد: این وضع باعث می شود شرکت های ایرانی حاشیه رقابت پذیری را از دست بدهند. در صنایع فولاد و معدن یکی از اتفاقات بعد از افزایش قیمت دلار این بود که بازار فولاد و معدن بسیار جذاب شد و رغبت بیشتری برای خرید از سازنده های داخلی وجود دارد.
منبع خبر: https://www.irna.ir