برای نخستین بار در جهان؛ کتاب «اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه: پیشرفت‌ها و کاربردها» منتشر شد

 | تاریخ ارسال: 1401/4/18 | 

کتاب «اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه: پیشرفت‌ها و کاربردها» برای نخستین بار در جهان  توسط دکتر فریدون مقدس نژاد استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیرو(تیم همکار دکتر حمزه ذاکری دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکار پژوهشی دانشگاه ودکترامیرگندمی استاد دانشگاه تکنولوژی سیدنی )  منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کتاب: «Automation and Computational Intelligence for Road Maintenance and Management: Advances and “Applications» با عنوان «اتوماسیون و هوش محاسباتی برای نگهداری و مدیریت راه: پیشرفت‌ها و کاربردها» توسط انتشارات WILEY تدوین شده است.
این کتاب ماحصل آخرین تجربیات نویسندگان در زمینه خودکاری سازی  و هوش محاسباتی در مدیریت راهها است.  علمی جدید که حلقه اتصال مدیریت، هوش مصنوعی، پردازش تصویر و روش های بهینه سازی پیشرفته را در یک چارچوب کاربردی بر اساس آخرین تجربیات و یافته ها تعیین می کند.   
این کتاب یک محصول  بین رشته ای است که با هدف استفاده دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی، مهندسی صنایع، مهندسی برق و الکترونیک و سایر رشته های مرتبط بین رشته ای که با تکنولوژی روز مرتبط هستند، در ۱۰  فصل تالیف شده است.
این کتاب با دو هدف، کتاب درسی برای دوره های مدیریت روسازی و مباحث مربوط به اتوماسیون و  ارزیابی بر اساس تفسیر تصویر و مرجعی برای مسائل واقعی روش های هوش مصنوعی، الگوریتم های جدید الهام گرفته از طبیعت، حل مسائل واقعی و پیشرفته مدیریت راهها و زیرساختها تدوین شده است.
چند نمونه از روش های جدید ارائه شده در این کتاب شامل تکنیک های پردازش تصویر، بینایی ماشین، روش های هوش مصنوعی، هوش محاسباتی، ابهام و حل مسائل فازی با پیچیدگی بالا، بهینه سازی بر اساس الگوریتم های الهام گرفته از طبیعت و استخراج دانش است.  
نقشه راه تالیف این کتاب آشنایی با روش های جدید و نشان دادن برخی از کاربردهای این روش ها در مدیریت روسازی راه ها به عنوان سرمایه های اصلی کشورها است.
لازم به ذکر است که استفاده از این روش ها به مدیریت روسازی راه ها، مهندسی عمران و مدیریت زیرساخت ها محدود نمی شود و در سایر زمینه ها مانند مهندسی پزشکی، برق و الکترونیک، مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر و نجوم قابل استفاده است.
این کتاب که از ۱۰ فصل در موضوعات مجزا تشکیل شده است، به  محققانی که درگیر جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ هستند توصیه می شود.

مطالب مشابه