معرفی رشته مدیریت کسب و کار

 | تاریخ ارسال: 1401/5/22 | 
رشته مدیریت کسب‌و‌کار

سرفصل دروس
گرایش بازاریابی
گرایش مالی

معرفی رشته

مدیریت کسب­‌وکار معادل عبارت Business Administration یا Business Management است که در سطح کارشناسی ارشد به اختصار تحت عنوان رشته MBA نام برده می‌شود. رشته مدیریت کسب­‌وکار به‌­منظور پرورش مدیران کارآمد برای راه‌­اندازی و ایجاد کسب و کار نوپا و اداره سازمان­‌های اقتصادی-اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است و به‌­طور عمده مدیران ارشد و دیگر افراد حرفه­‌ای باسابقه مدیریتی و رهبری در سازمان­‌ها را مخاطب قرار می­‌دهد. بنابراین، شرکت در دوره‌­های مدیریت کسب‌­وکار می‌­تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که:
  • هم‌­اکنون در جایگاه مدیریتی یک سازمان هستند و در جستجوی کسب نگرش و تجربه لازم برای حرکت به سمت نقش­‌های مدیریتی بالاتر می‌­باشند.
  • دارای تجربه کافی و حرفه‌­ای در حوزه مدیریت بوده و تمایل دارند که از طریق تحقیق و تحلیل بیشتر، تجربه عملی و بینش خود را به­‌منظور ایجاد مدل­‌ها و استراتژی­‌های جدید افزایش دهند.
  • هم‌­اکنون دارای مدرک کارشناسی­‌ارشد یا دیگر مدارک اجرایی بوده و می‌­خواهند که بالاترین سطوح صلاحیت حرفه‌­ای در تجارت و کسب‌­وکار را اخذ نمایند.
  • توجه به این نکته ضروری است که دوره مدیریت کسب‌­وکار معمولاً برای دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی که بدون تجربه حرفه­‌ای در زمینه مدیریت هستند، طراحی نشده است.
 

 اهداف
هدف اصلی دوره مدیریت کسب­‌وکار، تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی لازم برای ایفای نقش مؤثر در حوزه کسب‌­وکار است. مخاطبان این دوره، افرادی با تجربه­‌کاری قابل­‌توجه و غالباً دانش‌­آموخته رشته­‌های فنی- مهندسی و یا علوم پایه هستند که به دنبال کسب دانش مدیریتی لازم برای افزایش کارآیی و رشد سازمان‌های اقتصادی-اجتماعی، تولیدی و خدماتی می‌­باشند. فارغ‌­التحصیلان این رشته می­‌توانند پس از گذراندن یک دوره آموزشی فشرده با فراگیری دانش و فنون مدیریت در زمینه‌های زیر فعالیت نمایند:
  • اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان‌ها 
  • طراحی، هدایت و رهبری تحول در یک بخش تخصصی یا کل سازمان
  • کارآفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمان‌های جدید
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه¬های مختلف به مدیران سازمان‌ها

نقش و توانایی
دانش‌­آموختگان این رشته در گرایش بازاریابی با گذراندن دروسی همچون استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، مدیریت بازاریابی، بازاریابی بین­‌المللی، رفتار مصرف‌­کننده و تبلیغات و غیره، توانایی ارزیابی فرصت­‌های بازاریابی و فروش، برنامه­‌ریزی و سازمان­دهی فعالیت­‌های بازاریابی، انجام تحقیقات بازاریابی، برنامه‌­ریزی و توسعه محصولات و خدمات جدید، قیمت­‌گذاری محصولات و خدمات، تشخیص نحوه استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مؤثر و انتخاب کانال­های توزیع برای به حداکثر رساندن میزان سود سازمان را بدست می‌­آورند.
دانش‌­آموختگان این رشته در گرایش مالی با گذراندن دروسی همچون قوانین و مقررات مالی، مهندسی مالی، مدیریت ریسک، اقتصادسنجی مالی، مدیریت سرمایه­گذاری، مدیریت مالی بین­‌المللی، بانکداری و مالیه اسلامی و غیره می­‌توانند با ارائه راهکارهای مناسب، گام­‌هایی مؤثری را برای توسعه سرمایه‌­گذاری و رفع مشکلات اقتصادی بنگاه بردارند. گرایش مالی به مدیریت کارآمد و مؤثر وجوه مالی به شیوه­ای می­‌پردازد که باعث تحقق اهداف بنگاه شود. دانش‌­آموختگان گرایش مدیریت مالی علاوه بر توانایی تحلیل بازارهای مالی می­‌توانند وضعیت مالی سازمان­‌ها و صنایع را ارزیابی نموده و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در بنگاه‌­ها، ایفای نقش کنند.


 


 

برنامه آموزشی دوره کارشناسی اشد - رشته مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی

 

دروس اصلی الزامی (۱۰ درس ۳ واحدی، مجموعاً ۳۰ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
اخلاق کسب و کار ۳ رفتار سازمانی ۳
اصول اقتصاد ۳ مدیریت عملیات ۳
حسابداری برای مدیران ۳ مدیریت مالی (پیش­نیاز، حسابداری برای مدیران) ۳
مدیریت استراتژیک ۳ مدیریت منابع انسانی (پیش­نیاز، رفتار سازمانی) ۳
مدیریت بازاریابی ۳ نظریه‌­های سازمان و مدیریت ۳
  << الزامی است دانشجو مجموعاً ۴۸ واحد شامل دروس اصلی و تخصصی را انتخاب نماید >>
<< اخذ درس مدیریت مالی همزمان با درس حسابداری برای مدیران امکان­پذیر است >>

 

دروس اصلی- اختیاری (۲ درس ۳ واحدی، مجموعاً ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
آمار و احتمال در مدیریت ۳ توسعه پایدار و مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکتی ۳
پویایی کسب و کار ۳ سیستم­های اطلاعاتی مدیریت ۳
تحقیق در عملیات ۳ مدیریت فناوری و نوآوری ۳
کسب­ و کار پلتفرمی ۳ روش­های تحقیق کسب و کار ۳
مدیریت ریسک ۳ روش­های حل مسأله ۳
اصول تنظیم قراردادها و مذاکرات تجاری ۳ مدیریت کیفیت ۳
اقتصاد کلان (پیش­نیاز، اصول اقتصاد) ۳ مشاوره ۳
تصمیم­گیری برای مدیران ۳ اخلاق و ارزش­های اسلامی برای مدیران ۳
ارتباطات مدیریت ۳ اقتصاد از منظر اسلام ۳
اصول کارآفرینی ۳ اقتصاد مقاومتی ۳
حاکمیت شرکتی ۳ توسعه و پیشرفت اسلامی ۳
حقوق کسب و کار ۳ رهبری و مدیریت تغییر با رویکرد اسلامی ۳
رهبری در سازمان ۳ مدیریت از منظر اسلام ۳
مدیریت پروژه ۳ فناوری کسب­ و کار در ایران ۳
مدیریت تغییر ۳ پروژه پایانی ۳
مدیریت دانش ۳ مباحث منتخب ۳
 

دروس تخصصی – اصلی (۲ درس ۳ واحدی، مجموعأ ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد
استراتژی بازاریابی (پیش­نیاز مدیریت بازاریابی) ۳
تحقیقات بازاریابی (پیش­نیاز مدیریت بازاریابی) ۳
 

دروس اصلی- اختیاری (۲ درس ۳ واحدی، مجموعأ ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
بازاریابی الکترونیکی ۳ توسعه محصول و خدمت (پیش‌­نیاز، مدیریت فناوری و نوآوری) ۳
تجارت الکترونیک ۳ قیمت‌گذاری (پیش‌­نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳
بازاریابی بین‌­المللی (پیش‌­نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳ مدیریت ارتباط با مشتری ۳
ارتباطات بازاریابی (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳ کانال­‌های بازاریابی (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳
بازاریابی بین‌­بنگاهی (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی ۳ مدیریت برند (پیش‌­نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳
تبلیغات (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳ بازاریابی خدمات (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳
رفتار مصرف‌­کننده (پیش­‌نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳ مباحث منتخب در بازاریابی ۳
فروش (پیش­نیاز، مدیریت بازاریابی) ۳
 


برنامه آموزشی دوره کارشناسی اشد - رشته مدیریت کسب و کار گرایش مالی

 

دروس اصلی الزامی (۱۰ درس ۳ واحدی، مجموعاً ۳۰ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
اخلاق کسب و کار ۳ رفتار سازمانی ۳
اصول اقتصاد ۳ مدیریت عملیات ۳
حسابداری برای مدیران ۳ مدیریت مالی (پیش‌­نیاز، حسابداری برای مدیران) ۳
مدیریت استراتژیک ۳ مدیریت منابع انسانی (پیش­‌نیاز، رفتار سازمانی) ۳
مدیریت بازاریابی ۳ نظریه‌­های سازمان و مدیریت ۳
   << الزامی است دانشجو مجموعاً ۴۸ واحد شامل دروس اصلی و تخصصی را انتخاب نماید >>
<< اخذ درس مدیریت مالی همزمان با درس حسابداری برای مدیران امکان­پذیر است >>

 

دروس اصلی- اختیاری (۲ درس ۳ واحدی، مجموعأ ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
آمار و احتمال در مدیریت ۳ توسعه پایدار و مسئولیت‌­پذیری اجتماعی شرکتی ۳
پویایی کسب و کار ۳ سیستم‌­های اطلاعاتی مدیریت ۳
تحقیق در عملیات ۳ مدیریت فناوری و نوآوری ۳
کسب­ و کار پلتفرمی ۳ روش­‌های تحقیق کسب و کار ۳
مدیریت ریسک ۳ روش­‌های حل مسأله ۳
اصول تنظیم قراردادها و مذاکرات تجاری ۳ مدیریت کیفیت ۳
اقتصاد کلان (پیش­نیاز، اصول اقتصاد) ۳ مشاوره ۳
تصمیم‌­گیری برای مدیران ۳ اخلاق و ارزش‌­های اسلامی برای مدیران ۳
ارتباطات مدیریت ۳ اقتصاد از منظر اسلام ۳
اصول کارآفرینی ۳ اقتصاد مقاومتی ۳
حاکمیت شرکتی ۳ توسعه و پیشرفت اسلامی ۳
حقوق کسب و کار ۳ رهبری و مدیریت تغییر با رویکرد اسلامی ۳
رهبری در سازمان ۳ مدیریت از منظر اسلام ۳
مدیریت پروژه ۳ فناوری کسب­ و کار در ایران ۳
مدیریت تغییر ۳ پروژه پایانی ۳
مدیریت دانش ۳ مباحث منتخب ۳
 

دروس تخصصی – اصلی (۲ درس ۳ واحدی، مجموعأ ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد
بازارها و نهادهای مالی (پیش­نیاز، مدیریت مالی) ۳
مدیریت سرمایه­‌گذاری (پیش­نیاز، مدیریت مالی) ۳
 

دروس اصلی- اختیاری (۲ درس ۳ واحدی، مجموعأ ۶ واحد)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
اقتصادسنجی مالی (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳ سرمایه­‌گذاری و تامین‌­مالی املاک و مستغلات (پیش­‌نیاز، مدیریت مالی) ۳
مالیه بین‌­الملل (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳ مالیه رفتاری (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳
بانکداری (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳ مدیریت مالی در نفت و گاز (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳
بیمه (پیش­‌نیاز، مدیریت مالی) ۳ مالیه اسلامی (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳
مهندسی مالی (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳ مباحث منتخب در مالی ۳
قوانین و مقررات مالی (پیش‌­نیاز، مدیریت مالی) ۳


کلیدواژه ها: دانشگاه امیرکبیر | مدیریت بازاریابی | مدیریت کسب و کار | مدیریت مالی | پردیس کیش |