آزمایشگاه ملی سازه

 | تاریخ ارسال: 1398/8/25 | 
آزمایشگاه ملی سازه

دکتر سیامک ایپکچی
سرپرست آزمایشگاه ملی سازه

ایمیل: epackachisaut.ac.ir                                                





 



 


آقای مهندس شهرام نیکوکار
کارشناس آموزشی - آزمایشگاه ملی سازه

ایمیل: shnikuokaraut.ac.ir

جهت درخواست خدمات با شماره ۶۴۵۴۳۰۵۳ تماس حاصل فرمایید.
آدرس:  ساختمان شماره دو، طبقه منفی دو، آزمایشگاه ملی سازه

 



آزمایشگاه ملی سازه

دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی و دانشگاهی کشور در زمینه علوم مهندسی و یکی از متولیان رشد و توسعه فعالیتهای پژوهشی در این عرصه، اقدام به برنامه ریزی جهت بسط و گسترش آزمایشگاه های فنی و مهندسی نموده است. در این ارتباط، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه ملی سازه در راستای نکات مورد اشاره و بالا بردن سطح کیفی مهندسی عمران در کشور قسمتی از برنامه ریزی فوق می باشد. آزمایشگاه ملی سازه دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان بازوی اجرایی قطب علمی بهسازی کشور که برنامه ریزی و انجام فعالیت های تحقیقاتی آن به عهده دانشگاه امیرکبیر نهاده شده است و با فراهم آوردن پیشرفته ترین تجهیزات جهت آزمایش های دینامیک سازه در نظر دارد تا بزودی امکان تست های استاتیکی و دینامیکی بر روی مدل های مختلف با مقیاس های گوناگون را فراهم سازد.
 
جایگاه آزمایشگاه ملی سازه در فن آوری نوین
در سال ۲۰۰۴ در طرحی که عمدتا توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای صاحب تکنولوژی ارائه گردید و اصطلاحا طرح شبکه شبیه سازی مهندسی زلزله نامیده شد.
NEES (Network for Earthquake Engineering Simulation)
برای رشد تحقیقات مربوط به مهندسی زلزله و دینامیک سازه و همچنین فهم بهتر اثرات آن بر روی شریان های حیاتی اقدام به توسعه مدیریت واحد و همچنین گسترش ارتباط بین آزمایشگاه های مختلف سازه و ژئوتکنیک طی یک برنامه ۱۰ ساله تا سال ۲۰۱۴ نمودند. بر اساس این طرح که همزمان در بیشتر دانشگاه های مطرح کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلستان و فرانسه در حال اجرا است امکان آزمایش بر روی سازه های کاملا پیچیده و بزرگ که سابقا در هیچ آزمایشگاهی به تنهایی قابل انجام نبود فراهم می گردد. در این طرح با استفاده از شبکه اینترنت انجام آزمایش بر روی قسمت های مختلف یک سازه بزرگ در آزمایشگاه های مختلف جهان میسر می گردد.
 
فضای آزمایشگاه
فضای آزمایشگاه ملی سازه با مساحت تقریبی ۶۰۰ متر مربع شامل سه بخش جداگانه می باشد:

۱ – فضای اصلی آزمایشگاه به ابعاد ۳۰ متر در ۱۲ متر و ارتفاع ۹ متر که دارای ورودی مستقل بوده و امکان ورود و خروج نمونه ها و مصالح در ابعاد بزرگ را داراست. در این فضا دستگاه های بارگذاری دینامیکی و کف سخت و قاب بارگذاری قرار می گیرد.
۲ – فضای جانبی به ابعاد ۹ متر در ۱۱ متر و ارتفاع ۴ متر دارای ورودی مستقل شمالی بوده و امکان حمل تجهیزات و مصالح با ابعاد کوچک را دارد. قسمتی از این فضا جهت نگهداری مصالح استفاده می گردد. علاوه بر این از این فضا می توان برای برگزاری کلاس های آموزشی استفاده نمود.
۳ – فضای اداری و مونیتور و کنترل آزمایش ها به ابعاد تقریبی ۴۸ متر مربع شامل سه اتاق جداگانه می باشد که امکان مونیتور آزمایش های مختلف، فعالیت های اداری پرسنل آزمایشگاه و نگهداری اسناد و مدارک مختلف را میسر می سازد.


 
امکانات و تجهیزات آزمایشگاه

 
امکانات زیربنایی


 
۱ – کف سخت که یک فونداسیون حجیم بتنی است و جهت انتقال بارهای دینامیکی وارده بر سیستم قاب به زمین و همچنین حفاظت متحدتات پیرامونی از ارتعاش های آزمایش بارگذاری دینامیکی ساخته شده است. ابعاد یک فونداسیون ۱۲ متر در ۵ متر و عمق متوسط ۲ متر می باشد.
۲ – قاب بارگذاری دارای ظرفیت تحمل بار قائم ۱۰۰ تن و افقی ۲۰ تا ۱۰۰ تن متناسب با تراز بارگذاری می باشد. این قاب امکان بارگذاری روی نمونه هایی با ابعاد واقعی را فراهم می سازد. ارتفاع قاب ۶ متر و فضایی به ابعاد ۳.۵ متر در ۱۰ متر را بر روی کف سخت اشغال نموده است.
۳ – جرثقیل متحرک در سه جهت با ظرفیت باربری ۱۰ تن جهت حمل و نقل نمونه های سنگین.
۴ – سیستم برق فشار قوی
۵ – سیستم تهویه و حرارتی و برودتی
 
تجهیزات بارگذاری


 
۱ – یک جک سرو هیدرولیکی با قابلیت باز تولید نیروی دینامیکی ۸۷۰ کیلونیوتن و استاتیکی ۱۰۸۴ کیلونیوتن
۲ – دو جک سروهیدرولیکی با قابلیت باز تولید نیروی دینامیکی ۴۳۵ کیلونیوتن واستاتیکی ۵۴۲ کیلونیوتن.
۳ – یک جک سروهیدرولیکی با قابلیت باز تولید نیروی دینامیکی ۸۷ کیلونیوتن و استاتیکی ۱۰۸ کیلونیوتن.
۴ – دستگاه تولید فشار هیدرولیک (Power Pack) جهت تامین فشار برای جکهای بارگذاری فوق الذکر.
۵ – دستگاه بارگذاری هیدرولیکی شنک با قابلیت بارگذاری استاتیکی ۵۷۰ کیلونیوتن و دامنه حرکت ۷۰۰ میلیمتر جهت زمایش نمونه های کوچک.
 
کارگاه جوش و بازرسی و کنترل کیفیت جوش


 
همانگونه که می دانیم رشته عمران به دلایلی متمایز از سایر رشته ها است زیرا دانشجوی این رشته از این امکان برخوردار است که آنچه را که بصورت تئوری می آموزد، بصورت عملی نیز از نزدیک تجربه کند. در این خصوص تکنولوژی جوش از مهم ترین مباحث امر نظارت است که از مسئولیت های عمده مهندسی عمران می باشد. بدین منظور کارگاه تکنولوژی جوش شامل انواع روش های جوشکاری، تست های مخرب و غیر مخرب در کارگاه جوش دانشکده مهندسی عمران دیده شده که برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می گردد.
 
تجهیزات و امکانات جوش کاری
  • کابین های جوش کاری، میز جوش کاری، سیستم تهویه، ابزار جوشکاری، لوازم ایمنی فردی
  • ترانس های جوشکاری - دستگاه رکتیفایر
 
روش ها و وضعیت جوش کاری
  1. جوش گوشه: جوشی است که بر وجه جانبی دو قطعه افقی و عمودی رسوب می کند.
  2. جوش شیاری: جوشی است که بر وجه جنبی دو قطعه مجاور هم رسوب می کند.
  3. جوش انگشتانه: جوشی است که درون یک سورخ بصورت توپر داده می شود.
  4. جوش کام: جوشی است که درون یک شکاف بصورت توپر داده می شود.
 
تعاریف و آزمایش های کنترل کیفیت و بازرسی جوش
 
  • آزمون پرتونگاری (RT)
پرتونگاری یکی از روش های آزمایش غیرمخرب می باشد که نوع و محل عیوب داخلی و بسیار ریز (میکروسکوپی) جوش را نشان می دهد. این روش دو نوع پرتو x یا گاما را مورد استفاده قرار می دهد. اشعه گاما به خاطر طول موج کوتاه خود می تواند در ضخامت های نسبتا زیادی از مواد نفوذ کند.
  • آزمایش فراصوتی (UT)
آزمایش فراصوتی با انتشار امواج از یک فرستنده (بلور کوارتز تحت جریان متناوب)، که مشابه یک موج صوتی ولی با فرکانس بالاتری است انجام می شود. موج های فراصوتی از داخل قطعه مورد آزمایش عبور داده می شوند و با هرگونه تغییر در تراکم داخلی قطعه منعکس می شوند.
 
  • آزمون ذرات مغناطیسی (MT)
آزمون ذرات مغناطیسی یکی از آسانترین آزمایش های غیر مخرب جوشکاری است. این آزمایش برای بررسی و بازبینی عیوب سطحی و نزدیک به سطح ورقها قبل از جوشکاری و برای معایبی از قبیل ترک های سطحی، ذوب ناقص، تخلخل، بریدگی کناره جوش، نفوذ ناقص ریشه و اختلاط سرباره در نوار جوش بکار می روند.
  • بازرسی با مواد نافذ (PT)
بازرسی با مواد نافذ یکی از شیوه های غیر مخرب برای محل یابی معایب سطحی می باشد. مشابه روش پرتونگاری. این آزمایش برای فلزات غیرمغناطیسی نظیر فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، منیزیوم و تنگستن و پلاستیکها نیز قابل کاربرد است.
  • آزمون با رنگ نافذ قرمز
سطح مورد بازرسی باید در ابتدا از لکه های روغن، گریس و مواد ناخالص خارجی توسط ماده آماده ساز (پرایمر) تمیز شود. سپس ماده نافذ قرمز رنگی روی سطح پاشیده میشود که در داخل ترک ها و سایر ناهمواری ها نفوذ می کند. رنگ اضافی از روی سطح پاک شده و سپس یک مایع فوق العاده فرار حاوی ذرات سفید رنگ بر روی سطح پاشیده می شود. این ماده به نام ماده ظهور (ظاهرکننده) خوانده می شود.
 
تجهیزات آزمایشگاه و سوابق کاری

 ۱ – دستگاه بارگذاری هیدرولیکی Servo Test
 این دستگاه توانایی انجام تست یارگذاری یکنواخت ( Uniform )،رفت و برگشتی ( Cyclic )  و ترکیبی را بر روی المان های مختلف سازه ای از جمله قاب ، تیر ، ستون ، دیوار برشی و ... و همچنین اتصالات را نیز داشته و شامل ۳ جک با ظرفیت های مختلف ۱۰۰ الی ۶۰۰ کیلونیوتون می باشد .
دستگاه بارگذاری Servo Test
 
۲- دستگاه بارگذاری هیدرولیکی Shenck
این دستگاه توانایی بارگذاری استاتیکی تا ۶۰۰ کیلونیوتن و دامنه حرکتی ۷۰۰ میلی متر را داشته و برای تست نمونه های کوچک ( آرماتور ، پلیت ، پیچ و کابل و ... ) مورد استفاده قرار می گیرد .
دستگاه بارگذاری Shenck
 
۳- دستگاه خم و باز خم CTO
این دستگاه به منظور تست های استاندارد خم و باز خم انواع آرماتور مورد استفاده ما قرار گرفته می گیرد .
 
۴ – دستگاه تست خزش ( Creep ) بتن
این دستگاه به منظور انجام تست خزش بتن تحت بار دائمی مورد استفاده قرار می گیرد .

۵- دستگاه بارگذاری STM
این دستگاه عملکردی مانند دستگاه Shenck داشته و برای نمونه های ظریف با دقت بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

از دیگر تجهیزات این آزمایشگاه می توان به دستگاه تست ضربه ، امکانات ثبت تغییر مکان همچون انواع LVDT و Strain Gage ، امکانات ثبت اطلاعات به صورت استاتیکی و دینامیکی اشاره کرد .
 
سوابق تست های انجام شده
  • تست بارگذاری اتصال تیر به ستون کامپوزیتی FRP
متقاضی: مهندس قاجار دانشجوی دکتر رهایی
  • تست عملکرد سقف های عرشه فولادی تحت بار
متقاضی: مهندس امامی دانشجوی دکتر کبیر
  • تست نمونه LSF
متقاضی: مهندس سیف
  • تست بارگذاری میراگر ویسکوپلاستیک
متقاضی: مهندس مدحج
  • تست بارگذاری نمونه آجری با دستگاه Servo Test
متقاضی: خانم سیستانی نژاد دانشجوی دکتر کبیر
  • تست کشش FRP دستگاه Shenck
متقاضی: مهندس کاشی دانشجوی دکتر رمضانیان پور
  • تست کشش کامپوزیت (میلگردهای FRP) دستگاه Shenck
متقاضی: مهندس دلاور
  • تست کشش فولاد سرد دستگاه Shenck
متقاضی: خانم کارگر دانشجوی دکتر کبیر
  • تست کشش نمونه های لاستیکی (تایر ماشین) با دستگاه Shenck
متقاضی: آقای محمدی دانشجوی دکتر میرحسینی
  • تست برش تیرهای تقویت شده با میلگرد FRP دستگاه Servo Test
متقاضی: مهندس بابایی دانشجوی دکتر روحانی

  • تست اتصال تیر به ستون با جان ضعیف شده با دستگاه Servo Test
متقاضی:آریا بستانی دانشجوی دکتر عرفانی
  • بررسی اتصال مقاطع پالترود FRP تحت بار رفت و برگشتی با دستگاه Servo Test
متقاضی محسن عباسی دانشجوی دکتر رهایی و دکتر کبیر
  • ارزیابی ترکیب SMA ژایه آهن در ترکیب با ایزولاتور با دستگاه Servo Test
متقاضی: رسول مرادخواهی دانشجوی دکتر تقی خانی
 
  • تست Cyclic و PushOver روی نمونه های دیوار برشی مرکب با دستگاه Servo Test
  متقاضی: غزاله اسلامی دانشجوی دکتر رهایی
  • مقاومت فشاری نمونه های استوانه‌ای محصور شده با دستگاه Shenck
  متقاضی: حسین صابری دانشجوی دکتر رهایی
  • تست مقاومت فشاری، کششی، خمشی بلوک های رسی مقاوم شده با الیاف با دستگاه Shenck
   متقاضی: محسن جانوردی دانشجوی دکتر کبیر
  • تست Pull-Out و بررسی پیوستگی میلگرد با بتن با دستگاه Shenck
   متقاضی:میلاد قربانپور دانشجوی دکتر کبیر
  • تست دال بتنی به صورت استاتیکی با دستگاه Servo Test
   متقاضی: امیرمروان اهرابی دانشجوی دکتر کبیر و دکتر رهایی
  • تست ایزولاتور لاستیکی برای استخراج نمودار هیسترزیس با دستگاه Servo Test
  متقاضی: پرهام حکیمیان دانشجوی دکتر تقی خانی
  • تقویت تیرهای عمیق بتنی با نوارها و ورق ها
  متقاضی: مهسا زرگریان دانشجوی دکتر رهایی با دستگاه Servo Test
  • تیر بتنی تقویت شده با میلگرد FRP تحت بار ضربه با دستگاه تست ضربه
  متقاضی:نریمان امین اکبری دانشجوی دکتر کبیر و دکتر رهایی
  • تست چرخه‌ای اتصال T شکل با دستگاه Servo Test
  متقاضی:احسان فردوسی دانشجوی مهندس طاحونی
  • مطالعات جامع آزمایشگاهی برروی رفتار ادوات رو سازی ریلی با ظرفیت بار محوری ۳۰ تن تحت بارگذاریهای مختلف تک محوری و چرخه ای و شرایط محیطی
  متقاضی : شرکت هجرت نقش جهان

 
نمونه های آزمایش شده توسط دستگاه Servo Test
 
  • تست سیستم سقف صفری با دستگاه Servo Test
  •  تست دینامیکی سقف توسط دستگاه Servo Test
  •  تست خستگی ادوات ریلی
  •  تست مقاومت الکتریکی ریل
  •  تست شرایط محیطی دشوار
  •  تست ضربه ادوات ریلی
 


 

دفعات مشاهده: 1642 بار   |   دفعات چاپ: 161 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر