تولید کاتالیست‌ها با ترکیبی جدید و قابل رقابت توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1402/1/16 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی جدید برای تولید کاتالیست‌ها طراحی کردند که قابل رقابت با کاتالیست‌های موجود در بازار هستند.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرحسین شهنازی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « بررسی متغیرهای فرآیند پیرولیز پاششی و ترکیب شیمیایی بر موفولوژی و خواص کاتالیستی پروسکایت در فرآیند ریفرمینگ متان» گفت: هدف از اجرای این پروژه، تولید کاتالیستی با ترکیب جدید (کاتالیستهای اکسیدی حاوی لانتانم، نیکل و منگنز) به روشی نو ( روش پیرولیز پاششی) بوده است.  
وی افزود: این پژوهش با هدف ارتقا عملکرد کاتالیستهای فرآیند ریفرمینگ متان، که در صنعت فولادسازی و پتروشیمی فرآیندی شناخته شده انجام گرفته است؛ ضمن آنکه بدلیل مصرف گازهای گلخانه ای در فرآیند ریفرمینگ متان، بازدهی بالای کاتالیستها در این فرآیند منجر به حفاظت بهتر از محیط زیست نیز می شود.
به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این روش تولید منجر به بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و ارتقا بازدهی کاتالیست شده و عمر کاتالیست را بالا برده است.
وی با بیان اینکه روش تولید این کاتالیست یک روشی جدید به نام پیرولیز پاششی است، گفت: این روش از نتایج تحقیقات یکی از فارغ التحصیلان دکترای دانشگاه صنعتی امیر کبیر تحت عنوان تولید کاتالیستهای نیکل بر پایه آلومینا  شروع شده است؛ در نهایت این تحقیق منجر به تولید کاتالیستهای اکسیدی چند جزیی حاوی عناصر لانتانم، نیکل و منگنز شده که دارای سطح موثر واکنشی بالایی  بوده و عمری طولانی دارند.
شهنازی با بیان اینکه برای صنعتی شدن این پروژه، به نظر می رسد که راه طولانی در پیش داریم، گفت: چون مبنای فعالیتهای این پژوهش مبتنی بر استفاده از عناصر نادر خاکی است که استحصال آن ها در صنعت به دلیل کمیاب بودن آن ها و همچنین قیمت بالایشان هنوز مورد استقبال قرار نگرفته است.
به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روش تولید کاتالیستها، ترکیب شیمیایی آن ها و خواص ریزساختاری شان جزو مشارکت های نوآورانه علمی به حساب می آید و به همین دلایل منجر به چاپ مقاله و داوری مجلات شده است.
وی گفت: پیوستگی در تولید و یکنواختی از نظر ترکیب شیمیایی محصول، سطح ویژه بالای محصول، مقاومت در برابر رسوب گذاری کربن که تشکیل آن در فرآیند ریفرمینگ متان مضر بوده و از طرفی شکل گیری آن بر روی سطح کاتالیستها متداول است. از ویژگی های این روش به شمار می رود.
وی با باین اینکه این طرح نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد، گفت: این کاتالیستها در برابر کاتالیستهایی که اکنون در بازار موجودند قابل رقابت است.
شهنازی خاطر نشان کرد: با توجه به تولید گاز سنتز در فرآیند ریفیرمینگ متان، تولید کاتالیست مناسب که از دستاوردهای این پژوهش بوده است باعث ایجاد کاربرد در صنایع فولادسازی (واحدهای احیای آهن) و پتروشیمی (تولید هیدروکربنهای سنگین) می شود.
گفتنی است: استاد راهنمای این طرح دکتر صادق فیروزی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.