گزارشی از برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق / سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

 | تاریخ ارسال: 1402/2/20 | 

سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزبانی دانشکده مهندسی «برق» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. مشروح این کنفرانس را در ادامه ملاحظه نمائید:


رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد؛
انتشار ۴۵۰ هزار مقاله ISI توسط ایران در ۲۰ سال گذشته

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس گزارش استنفورد در ۲۰ سال گذشته، ۴۵۰ هزار مقاله ISI از سوی محققان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است‌.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق گفت : در چرخه توسعه متخصصان سه مرحله را اساسی می‌دانند؛ نخست تولید علم، دوم انتشار و سوم بهره‌برداری است‌.
وی افزود: تولید علم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. بر اساس گزارش استنفورد در ۲۰ سال ۴۵۰ هزار مقاله ISI از سوی محققان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است‌.
دکترقدسی پور با اشاره به این که تولید علم به تنهایی کافی نیست، انتشار و گسترش آن هنگام بسیار مهم است که از رهگذر کنفرانس‌ها و همایش ها اتفاق می‌افتد، گفت: مجلات هم ابزار دیگری هستند که به انتشار علم کمک می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های محقق شده بین دانشگاه و صنعت نشان‌دهنده رسیدن ما به بهره‌برداری است. هر چند در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ اما ارتباط تا حد خوبی هم برقرار شده است.
دکتر مسعود شفیعی رئیس انجمن علوم مهندسی برق ایران و رئیس کنفرانس بین المللی برق  با بیان این که دانشگاه صنعتی امیرکبیر امسال چهارمین دوره است که میزبان کنفرانس مهندسی برق است، اظهار کرد: هر دانشگاه فقط ۲ بار مجاز به برگزاری کنفرانس است. بر اساس برآورد تیم کنفرانس، اگر سایر دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کنند، ۲۲ سال بعد نوبت این دانشگاه می‌شود.
وی با اشاره به این که حدود ۵۵۰ مقاله در این کنفرانس دریافت شد، افزود: از این تعداد، ۲۷۰ مقاله پذیرفته شد. متوسط ۵۰ درصد مقالات در این کنفرانس پذیرفته می‌شوند.
دکترشفیعی درباره جزئیات کنفرانس گفت: ۶ محور در این کنفرانس داریم که پنج محور خارج از ایران و به صورت مجازی خواهد بود و یک مورد از ایران است. سه میزگرد در این کنفرانس برگزار خواهد شد. این میزگردها تحت عناوین «آموزش عالی و تنگناها»، «هوشمندسازی» و «وضعیت انرژی در ایران و خارج از کشور» برگزار خواهند شد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشگاه دستاوردها هم در کنار کنفرانس برقرار است که امروز افتتاح می‌شود. کارگاه‌های آموزش تخصصی بخش دیگری از کنفرانس است که حدود ۴۳ شرکت و دانشگاه داوطلب شدند. ۲۳ شرکت و دانشگاه انتخاب شدند و دانشجویان در آن کارگاه‌ها ثبت‌نام کردند. در کارگاه روز گذشته بیش از ۵۰ نفر مشارکت داشتند.
وی یادآور شد: بیش از ۳۵۰ استاد و دانشجو در این کارگاه‌ها شرکت کردند. داوری مقالات با ریاست کمیته داوری توسط دکتر فرجی دانا انجام شد.
در ادامه دکتر احد توکلی رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که اولین دوره کنفرانس مهندسی برق ۳۱ سال پیش برگزار شد، اظهار کرد: در آن زمان همه اعضای دانشکده از دانشجو تا استاد درگیر بودند. دریچه جدیدی برای برقرار شدن ارتباط بین مهندسی برق در دانشگاه‌های مختلف بود.
وی با اشاره به این که در دوره‌های نخستین مهمان خارجی بسیاری هم در کنفرانس حضور داشتند، افزود: این کنفرانس در سال‌های بعد هم در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد و بسیاری از همکارانی که در کشورهای مختلف با آن‌ها همکاری داریم، از طریق همین کنفرانس می‌شناسیم.
دکترتوکلی گفت: کنفرانس سی و یکم مهندسی برق نخستین کنفرانس حضوری پس از دوره پاندمی کرونا است. پیش از آن چند دوره به صورت مجازی برگزار شد. تلاش بیشتری لازم است که تا بتوانیم دوباره کنفرانس را احیا کرده و حضوری برگزار کنیم. امید می‌رود که به تدریج کنفرانس قوت بیشتری گرفته و به کار خود ادامه دهد.
دکتر حمید بهروزی قائم مقام همراه اول  نیز با بیان این که همراه اول در راستای شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات موثری انجام داده است گفت : دولت، صنعت و دانشگاه مارپیچ سه گانه‌ای است؛
 در این مارپیچ سه گانه رابطه دانشگاه و صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: در همه دوره‌هایی که کنفرانس مهندسی برق برقرار شده، صنعت از این کنفرانس حمایت کرده است.
دکتر بهروزی با اشاره به این که یکی از حلقه‌های مفقوده این ارتباط این است که در برخی موارد پروژه‌ها بر اساس کنفرانس‌های جهانی تعریف می‌شود، گفت: انجام این پروژه‌ها هم ضروری هستند؛ اما لازم است که شناخت بیشتری از مشکلات صنعت در ایران پیدا کنیم. برخی شرکت‌ها مانند سامسونگ یا هواوی همکاری‌های بسیار نزدیکی با دانشگاه‌ها دارند. مشابه این ارتباط در ایران بین همراه اول و ایرانسل و دانشگاه‌ها در حال شکل‌گیری است.
وی گفت: سامسونگ با ۱۴۰۰ دانشگاه ارتباط دارد و بدون شک این ارتباط به پیشرفت شرکت می‌انجامد. همراه اول در تلاش است که در چند حوزه مانند حمایت‌ از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، کارآموزی، نوآوری باز، حمایت از نخبگان، حمایت از رویدادهای علمی و پژوهشی و ظرفیت‌های شتابدهی با دانشگاه‌ها همکاری کند.
در این مراسم سه رساله برتر دکترای مهندسی برق از دانشگاه های مختلف معرفی و تقدیر شدند.