بزرگداشت مرحوم پرفسور غفوری فرد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1402/2/26 | 
بزرگداشت مرحوم پرفسور غفوری فرد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

مراسم گرامیداشت پرفسور حسن غفوری فرد، سیاستمدار و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از مدیران اجرایی سابق کشور با حضور جمعی از اساتید، مسئولان، ورزشکاران، همکاران دانشگاهی و خانواده ایشان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :دکتر سیدحسن قدسی پور ، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم گفت: در تعالیم اسلامی عالم و علما از جایگاه بالایی برخورد هستند‌ زیرا تفکر در دین ما جایگاه بالایی دارد‌.
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر چهره های علمی و مطرح زیادی دارد‌، تصریح کرد:  دانشمندان و فرهیختگانی که ایران در طول ۴۰ سال گذشته به عالم عرضه داشته ، شاید از نظر خدمات علمی و اثرگذاری قابل مقایسه با شخصیت هایی مانند نیوتن باشد‌. شخصیت ها و افراد شاخصی مانند شهید چمران، شهید مطهری و سردار سلیمانی شاید دهها برابر چهره های شناخته شده دنیا، در زمینه علم و خدمت به مردم دنیا زحمت کشیدند.
وی یکی از این افراد را مرحوم پرفسورغفوری فرد دانست و گفت: قدردانی ما از نخبگان و سرمایه های انسانی، قدردانی از سرمایه های ارزشمند است. در جامعه ما نخبگان زیادی وجود دارند که ناشناخته هستند و می توان با برگزاری بزرگداشت هایی آنها را به جامعه شناساند.
دکترقدسی پور خواستار ایجاد ساختاری برای پاسداشت نیروهای نخبه در کشور و دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد‌.
وی به مسئله مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و این موضوع را مسئله ای همگانی برای جوامع مختلف دانست و افزود: این مسئله در تمام کشورها وجود دارد. قوانین و شاخص های کلان ما در این زمینه موثر است و امیدواریم بتوانیم از نیروهای نخبه به بهترین شکل استفاده کنیم.
دکترقدسی پور با اشاره به شخصیت مرحوم غفوری فرد گفت: وی از نیروهای نخبه و مبارزان انقلابی کشور بود‌. به گفته خودش جامعه اسلامی اساتید دانشگاه را قبل از انقلاب و در سال ۱۳۵۶ ایجاد کردند که مایه خیر و مباهات برای انقلاب بود. در آن دوران در ارتباط با مسئولان و دانشجویان خارج از کشور زحمات زیادی کشید و نقش پررنگی در این‌ زمینه داشت‌‌.
حجت الاسلام سید مهدی میراحمدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به آشنایی ۲۵ ساله خود با مرحوم غفوری فرد به ارائه تصویر ذهنی خود نسبت به وی پرداخت و تصریح کرد: مرحوم غفوری فرد فردی متدین و متعبد اما غیرخرافی و غیر متهجر می دانم‌. ایشان به درستی متخلق به اخلاق دینی و ملتزم و پایبند به اصول دینی بود.
وی گفت: مرحوم غفوری فرد، شخصیتی منصف و غیر مغرض حتی نسبت به افرادی که از نظر سیاسی و فکری با او هم فکر نبودند، بود. استاد فهیم سیاسی ولی به دور از سیاست زدگی بود و تا آخرین لحظات پای بند به آرمان های انقلاب بود. آرمان خواه واقع گرا بود.
دکتر منصورکبگانیان، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر به آشنایی ۴۰ ساله خود با مرحوم غفوری فرد اشاره کرد و گفت: تدین ایشان از دوران دانشجویی تا پایان عمرشان تغییر نکرد‌. از محورهای اصلی تاسیس بنیاد امیرکبیر بود و باقیات الصالحات زیادی در این زمینه برای خود باقی گذاشت.
وی افزود:  با اینکه مسئولیت های مدیریتی زیادی را در کشور بر عهده داشت اما به استانداری خراسان و خادمی امام رضا افتخار می کرد و آن را بالاتر از هر مسئولیتی می دانست.
همسر مرحوم پرفسورغفوری فرد در پایان این مراسم ضمن تشکر از شرکت کنندگان اهمیت به نقش زنان را از ویژگی های وی نقل کرد و از زحمات فرزندان مرحوم غفوری فرد در دوران بیماری وی قدردانی کرد.
شعرخوانی، پخش مستند، رونمایی از تمبر یادبود و نامگذاری یکی از سالن های دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام مرحوم دکترغفوری فرد از دیگر برنامه های این مراسم بود.
ریاست هیئت بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار خراسان، ریاست سازمان تربیت بدنی و مشاور رئیس جمهور در علوم و فنون از جمله سوابق مرحوم پرفسورغفوری فرد بود.
مرحوم  پرفسورغفوری فرد صبح پنجشنبه ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۱ درگذشت.