رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر: حدود یک سوم دانشجویان رشته مهندسی معدن دختر هستند

 | تاریخ ارسال: 1402/3/3 | 


دکتر مجید عطایی پور رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هجدهمین همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) ضمن تشکر از همکاری دختران دانشکده در برگزاری همایش، اظهار کرد: تقارن این همایش با ولادت حضرت معصومه (ع) و روز دختر را به فال نیک می‌گیریم. فعالیتی که مبتنی بر مسائل علمی و اجرایی با پشتوانه معنوی برگزار شود، حتما ماندگار خواهد بود.
وی با بیان این که این همایش می‌تواند در ابعاد آکادمیک، صنعتی و اجرایی کشور موثر باشد، افزود: موضوعات مربوط به زنان در طول تاریخ همیشه از یونان و روم و ایران باستان تا شکل گرفتن اروپا و زمان حاضر چالش‌برانگیز بوده است. این چالش‌ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته است. در حال حاضر هم چالش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.
دکتر عطایی پور با اشاره به این که ظلمی تاریخی فقط به دلیل حاکمیت مردان، بر زنان روا داشته شده است، گفت:  مبارزاتی هم در طول تاریخ در مقابل این استثمار و بهره‌کشی وجود داشته است، مانند ظهور اسلام که منجر به توقف زنده به گور کردن دختران شد.
عضو هئیت علمی دانشگاه امیرکبیرتصریح کرد: امید داریم که اتفاقات جهان به گونه‌ای رقم بخورد که این ظلم تاریخی از بین برود. نگاه جنسیتی در جامعه مشکل‌آفرین خواهد بود. نگاه جنسیتی به زن و مرد باید منحصر در خانواده باشد و در جامعه نگاه به زن و مرد، نگاه انسانی شود. پیش از انقلاب نگاه انسانی به زن و مرد وجود نداشت و زنان بیشتر نقش زینتی و ابزاری داشتند.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که در تعامل حرکت کنیم. در زمان‌هایی افراط یا تفریط صورت گرفته است که موجب آسیب جامعه خواهد شد.
دکترعطایی پور با بیان این که از ابتدای تشکیل دانشکده معدن پیش از انقلاب، تا دهه ۷۰ این رشته کاملا پسرانه بود، یادآور شد: از دهه ۷۰ بود که این رشته هم از دختران و هم از پسران پذیرش دانشجو داشت.
وی افزود: نگاه به شغل معدنکاری باید تغییر کند. متاسفانه گاهی اوقات تصویر نادرستی از معدن‌کاری در فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود مانند تصویر فردی با چهره سیاه که در ۳۰۰-۴۰۰ متری زیر زمین کار می‌کند و فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید مانده است. شکی نیست که کار معدن از جمله شغل‌های سخت به حساب می‌آید؛ اما استخراج مواد معدنی از دل زمین فقط یکی از ۱۰- ۱۲ فرصت شغلی این رشته است. شغل‌های دیگری مانند کارهای اکتشافی، فرآوری، شیمیایی، مدیریتی و طراحی هم برای این رشته وجود دارد.
وی اظهار کرد: مهندسان معدن همچنین در حوزه‌هایی مانند مکانیک سنگ، ساخت نیروگاه‌ها، سدها، جاده‌ها و تونل‌ها می‌توانند فعالیت کنند. در بسیاری از موارد مهندسان معدن پیشروتر از مهندسان سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. اگر گستردگی مشاغل مهندسی معدن در نظر گرفته نشود، این تصور به وجود می‌آید که زنان نمی‌توانند در معدنکاری موفق باشند.

دکترعطایی پور با بیان این که حدود یک سوم دانشجویان رشته معدن دختر هستند، افزود: نزدیک به ۳۰ درصد ورودی‌های استعداد درخشان و دکتری هم دختر هستند. همچنین بانوانی هستند که به عنوان هیئت علمی در رشته معدن مشغول به کار هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که روز ملی معدن در سال ۱۳۶۷ از سوی هیئت وزیران تصویب شد، اظهار کرد: نخستین همایش روز معدن به همت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۸۱ برگزار شد. ۲ سال به دلیل کرونا تعطیل بود و سال ۱۴۰۱ احیا شد. امسال وزارتخانه تصمیم گرفت برنامه دیگری برگزار کند. این که وزارتخانه تصمیم گرفته برای روز معدن برنامه برگزار کند، قابل تحسین است؛ اما همزمان بودن این دو برنامه باعث گلایه ما شده است.

خانم حسنا شه‌بخش دبیر همایش بزرگداشت روز معدن (نقش زنان در معدنکاری) نیز در این مراسم با بیان این که همایش روز معدن هر سال در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران برگزار می‌شود، گفت: این همایش از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد و تا امروز ۱۷ دوره را پشت سر گذاشته است. این همایش قدیمی‌ترین همایش معدنی کل کشور است.
وی درباره دستاوردهای همایش روز معدن گفت: سال ۹۳ سازمان سنجش در این دوره ظرفیتی برای دختران در رشته مهندسی معدن قرار نداده بود. پس از بررسی این موضوع در این همایش، قانون تک جنسیتی شدن رشته‌ مهندسی معدن لغو شد. همچنین در سال ۹۶ فاجعه‌ای در معدن یورت اتفاق افتاد که ۴۳ نفر از هموطنان کشته شدند. نتیجه تحلیل این اتفاق در این همایش، توقف کار معادن ناامن بود.
دبیر همایش بزرگداشت روز معدن با اشاره به این که همایش‌های دانشجویی به دلیل شجاعت و آزادی در بیان انتقادات مطالبه‌گر هستند، تصریح کرد: امروز یکم خردادماه ۱۴۰۲ برای هجدهمین بار پلی‌تکنیک تهران همایش گرامیداشت روز معدن را برگزار می‌کند، این بار با محوریت نقش زنان در معدنکاری.
وی تاکید کرد: خانه‌ها با صبر زنان است که پابرجاست. مسئله زنان یکی از اصلی‌ترین مسائل همه کشورهایی است که به فکر توسعه و رونق خود هستند. زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند؛ اما تاثیری که در جامعه دارند بیشتر از این است. حضور زنان در همه عرصه‌ها موجب به وجود آمدن وطنی به مراتب شایسته‌تر و بهتر می‌شود که زمینه‌های پیشرفت برای همه افراد جامعه بهتر فراهم می‌شود. امروز یک خانواده معدنی دورهم جمع شده‌اند و اعضای این خانواده علاوه بر دلبستگی، تعهد و مسئولیت‌پذیری که همیشه داشته‌اند، می‌توانند در کنار هم تغییر و اصلاح را به ارمغان بیاورند.
شه‌بخش با بیان این که خانواده معدنی تا امروز کمبود بانوان قدرتمند و مسئولیت‌پذیر را حس کرده است، گفت: برای بخش در مورد نقش زنان در جامعه، نخست لازم است که شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی بین زن و مرد را شناخته و درک کنیم. در وهله اول این تفاوت‌ها باید از سمت خانم‌ها پذیرفته شود و به عنوان ضعف تلقی نشود. اگر این تفاوت‌ها را بپذیریم می‌توانیم در مسیر درست قدم برداریم.
وی افزود: نقش همه ما در جامعه این است که این توانایی‌ها را ببینیم، شرایط و امکانات را عادلانه توزیع کنیم، بستر فعالیت بانوان را ایجاد کنیم و از همه مهم‌تر برای رفع دیدگاه‌های منفی برای حضور بانوان در مکان‌های که اصطلاحا مردانه تلقی شده، اقدام کنیم. جامعه محیطی پویا و قابل تغییر است چون انسان‌ها می‌توانند تغییر ایجاد کنند.
شه‌بخش با تاکید بر کارآموزی دانشجویان دختر از کارخانه‌ها و معادن، گفت: تردید مدیران معدن و نبود زیر ساخت مناسب برای پذیرش کارآموز خانم هم یکی از موانع است. امیدواریم همایش امروز گامی در جهت به رسمیت شناختن مشکلاتی باشد که زنان با آن مواجه هستند.
دبیر همایش بزرگداشت روز معدن با اشاره به موانع فرهنگی و اجتماعی برای حضور زنان، اظهار کرد: باید تبعیض‌هایی مانند کمبود حقوق و نبود امنیت اجتماعی شناسایی شود و راهکارهایی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. در گام بعدی از مدیران صنعت انتظار می‌رود که به فکر توسعه زیرساخت‌های مجتمع‌های معدنی با هدف حضور فعال بانوان در این زمینه باشند. برای فرصت‌های استخدامی و کارآموزی شرایط عادلانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان به وجود بیاید. محیطی امن برای زنان فراهم شود تا بخش معدن در کشور شکوفا شود.                                                                                                                                         در این مراسم از کارگران نمونه معدن ، صنعتگران برتر ، و دانشجویان و کارکنان برتر تقدیر به عمل آمد.

عکس ها را در ادامه ملاحظه نمائید: ...