گروه صنایع رنگ

فعالیت آموزشی و پژوهشی گروه رنگ از سال ۱۳۶۲ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شده است و در حال حاضر به عنوان یکی از گروه‌­های تخصصی در دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ فعالیت می­‌نماید. هدف اصلی از تاسیس این گروه تربیت دانش‌­آموختگانی توانمند و کارآمد در سه حوزه تولید مواد اولیه صنایع رنگ، فرمول­‌بندی و ساخت محصولات رنگی و به‌کارگیری آن در صنایع مختلف بوده است.
دانشجویان مستعد و علاقمند می‌­توانند در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه تخصصی رنگ تحصیل نموده و توانمندی­‌های علمی و فنی لازم در این حوزه را کسب نمایند. دانش­‌آموختگان این گروه از توانمندی­های بین رشته­ای بالایی در زمینه مواد رنگزا، فیزیک رنگ و پوشش­های آلی سطح برخوردار بوده و به همین جهت می­توانند در گستره وسیعی از صنایع فعالیت نمایند. یکی از ویژگی­های شاخص این رشته این است که دانش‌­آموختگان آن با پشتوانه علمی و فنی کسب شده در دوران تحصیل و با سرمایه­‌های نسبتا اندک می­توانند در حوزه­‌های مختلف رنگ کارآفرینی نموده و زمینه اشتغال سایر دانش­‌آموختگان مرتبط را فراهم سازند. صنایع رنگ و رزین، حمل و نقل (شامل خودروسازی، ریلی، دریایی و هواپیماسازی)، نفت-گاز-پتروشیمی، لوازم خانگی، چاپ و بسته بندی، دارویی و بهداشتی و پردازش تصویر و نمایشگرهای رنگی تنها بخشی از صنایعی است که در آن فرصت­های شغلی و کارآفرینی فراوانی برای دانش‌­آموختگان این رشته فراهم می­نماید. شایان ذکر است با توجه به فعالیت­های آموزشی و پژوهشی این گروه در زمینه پوشش‌­­های آلی محافظتی و اهمیت جلوگیری از خوردگی سازه­‌های فلزی در صنایع کشور، زمینه فعالیت دانش آموختگان این رشته در این حوزه نیز کاملا مهیا می­باشد.
شایان ذکر است که بخش قابل توجهی از پروژه­‌های تحصیلات تکمیلی این گروه با نگاه به نیازهای علمی و فناورانه صنایع رنگ و رزین کشور تعریف و اجرا می­شود و به همین جهت دانش‌­آموختگان دوره­‌های تحصیلات تکمیلی آن از قابلیت بسیار بالایی در پیشبرد پژوهش­‌های حرفه­‌ای و صنعتی برخوردار هستند. علاوه بر این، پژوهش­‌های مرز دانش و با فناوری بالا نیز در این گروه پیگیری می­شود. به عنوان نمونه، پوشش­‌های هوشمند و با کارآیی ویژه از زمینه‌­های نوظهور و مورد توجه صنایع جهانی بوده که بخشی از فعالیت­های پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی این گروه معطوف به آن است.
این گروه مفتخر است که پس از سه دهه فعالیت با تربیت بیش از ۹۰۰ دانش‌­آموخته کارشناسی، ۳۰۰ دانش‌­آموخته کارشناسی ارشد و ۴۰ دانش­‌آموخته دکتری سهم کم نظیری در تامین نیروی انسانی متخصص صنایع مرتبط با این حوزه در کشور را داشته است.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 6691 بار   |   دفعات چاپ: 312 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر