فرآیندهای ساخت

 | تاریخ ارسال: 1398/12/12 | 

ماشین‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند. پیش‌تر منظور از ماشین، خودرو، هواپیما، کشتی، قطار، ماهواره و وسایلی ازاین‌دست بود (ماشین برای انجام کار)، درحالی‌که اکنون ماشین‌ها خودشان محصول تولید می‌کنند (ماشین برای تولید ماشین)؛ مانند دستگاه‌های ساخت افزایشی، تجهیزات برش‌کاری لیزری، دستگاه ساخت مدار مجتمع، ماشین ریخته‌گری پیوسته فولاد، ربات‌های سازنده بدنه خودرو، ماشین‌های اتوماتیک صنعتی و غیره. از طرف‌دیگر، محصولات مهندسی نیز توسعه یافته‌اند و خودشان شناسایی، تحلیل و تصمیم‌گیری می‌کنند؛ مانند سیستم‌های خودران، گوشی‌ها و دوربین‌ها، ابزارآلات آزمایش پزشکی، دستگاه‌های شناسایی و آنالیز مواد، شبیه‌سازها، ربات‌ها و پهپادها. مهندسان و صنعتگران با این‌گونه ماشین‌ها، محصولات و قطعات سروکار بسیار دارند و همواره با مسایلی از طراحی، ساخت، کارکرد، خرابی یا عمر قطعات این ماشین‌های پیچیده درگیر هستند. ازاین‌رو، جستجو و پژوهش در فرایندهای ساخت قطعات و ماشین‌های مهندسی بیش‌ازپیش مورد نیاز است و به ویژه مهندسان مواد و متالورژی نقش مهمی در پژوهش‌ها و حل مسایل ساخت ماشین‌ها و قطعات دارند.



نیازهای پژوهشی
مسایل و چالش‌هایی که در فرآیندهای ساخت وجود دارد و نیاز به پژوهش در مهندسی مواد در آنها به چشم می‌خورد، طیف گسترده‌ای دارند؛ از چالش‌های موردی در یک کارخانه (مانند تحلیل تخریب یک پره توربین گازی، طراحی عملیات‌حرارتی چرخ‌دنده گیربکس برای ساختار و خواص بهتر، ایجاد پوشش خودروانکار در قطعات موتور خودرو) تا پروژه‌های ملی و محلی (مانند ساخت ریل، ریخته‌گری تختال فولاد آلیاژی، مشکل تنش پسماند در جوشکاری بدنه کشتی، شناسایی و مهندسی معکوس قطعات خارجی) تا چالش‌ها و مسایل جهانی (مانند چاپ سه‌بعدی قطعات فلزی، ساخت باتری و سلول خورشیدی، کاربرد لیزر و الکترومغناطیس در ساخت، پوشش مواد زیستی در ایمپلنت‌های پزشکی و غیره) همگی از نمونه موارد پژوهش در فرایندهای ساخت است که در دانشکده مهندسی مواد و متالورژی به آنها پرداخته می‌شود.


گروه علمی فرآیندهای ساخت
گروه علمی پژوهشی فرآیندهای ساخت در دانشکده‌ی مهندسی مواد و متالورژی متشکل از اعضای ثابت هیات علمی از تخصص‌های گوناگون و جمعی از همکاران پژوهشی، پژوهشگران دکتری و فوق‌دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی است که در پروژه‌ها و موضوعات موردنیاز، کارگروه‌های پروژه را تشکیل می‌دهند. این گروه علمی ـ پژوهشی آمادگی ورود به چالش‌ها و مسایل صنعتی، ملی و جهانی را در موضوعات مربوط به فرایندهای ساخت دارد و در طرح و پیشنهاد پروژه‌های پژوهشی، اجرای مطالعات، نمونه‌سازی، انجام آزمایش‌ها، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، طراحی و انتخاب مواد، شناسایی و مهندسی معکوس قطعات، تحلیل رفتار مواد و تهیه و تدوین گزارش‌های فنی تجربه و تخصص دارد. اعضای ثابت گروه پژوهشی فرایندهای ساخت شامل افراد زیر است:

 

دکتر علیرضا ابراهیمی
دکتر حمید امیدوار
دکتر نادر پروین
دکتر امین جعفری رامیانی
دکتر کامران دهقانی
دکتر اسلام رنجبر نوده مدیر گروه فرآیندهای ساخت
دکتر میلاد رضایی
دکتر علی شمسی پور
دکتر محمود عباسی
دکتر علی فرزادی
دکتر مصطفی کتابچی
دکتر فرزاد محبوبی
دکتر سیدمحمد موسوی خوئی
دکتر سید محمد حسین میرباقری
دکتر سید احسان میرصالحی
دکتر سیدپیروز هویدامرعشی
مهندس حمید زهره وند
مهندس علیرضا حسینی
مهندس رضا بهرامی


افزون بر نیروی انسانی با تجربه و متخصص و پژوهشگران جوان علاقمند، گروه پژوهشی فرآیندهای ساخت دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دسترسی و ارتباط گسترده با جامعه علمی جهانی و منابع پژوهشی دارد و همچنین مجموعه‌ی آزمایشگاهی مجهز به ابزار و تجهیزات و ماشین‌های لازم در اختیار دارد. بخشی از فعالیت‌های پژوهشی گروه فرایندهای ساخت در آزمایشگاه‌های زیر در جریان است:
آزمایشگاه اتصالات نوین
آزمایشگاه شکل دادن فلزات
آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد
آزمایشگاه عملیات حرارتی
آزمایشگاه متالورژی پودر
آزمایشگاه متالوگرافی
آزمایشگاه جوشکاری
آزمایشگاه ریخته گری و انجماد
کارگاه پروژه
آزمایشگاه بررسی غیرمخرب




CAPTCHA