توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر محقق شد؛ استفاده از انرژی وزش باد برای روشنایی معابر/برگرفته از بال شبیه سازی شده هواپیما

 | تاریخ ارسال: 1398/12/19 | 
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با روشی علمی از انرژی وزش باد برای روشنایی معابر بهره ببرند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : امیرارسلان روزبه  مجری طرح « تولید لایه بی بافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی» گفت: در این پژوهش به بررسی خاصیت پیزوالکتریک با استفاده از ولتاژ تولیدی در لایه‌‌ی تهیه‌شده از نانوالیاف PVDF در اثر وزش باد پرداختیم.
وی افزود:  پیزوالکتریک ها از جمله مواد هوشمندی هستند که بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الکتریکی تولید می کنند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیک ها یافت شد اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شکننده بودن کاربرد های محدودی پیدا کرد.
وی افزود: تردی و شکنندگی سرامیک ها، خاصیت پیزوالکتریک آن ها را در جنبش‌ های ارتعاشی و نیرو های فشاری طولانی ‌مدت و بزرگ بی اثر می کند.همچنین به دلیل عدم انعطاف پذیری سرامیک ها و وزن سنگین آن ها نمی توان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر استفاده کرد.
وی ادامه داد:  به همین دلیل رو به استفاده از لایه ای الیافی پیزوالکتریک آوردیم که علاوه  بر انعطاف پذیری بالا و سبک وزن بودن، خاصیت پیزوالکتریک بسیار خوبی از خود نشان می دهند.
علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از این لایه ی نانو الیاف  به روش تولیدی الکتروریسی موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و کاهش هزینه ی تولیدی می شود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: در این پروژه تمرکز اصلی بر روی تولید لایه ی پیزوالکتریک با قابلیت تحریک توسط جریان سیال باد بود که در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیه سازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه تولیدی پرداختیم.
وی با اشاره به نتیجه پروژه گفت: توانستیم با تحریک نانوژنراتور های موجود در لایه پیزوالکتریک، خروجی انرژی الکتریکی قابل توجهی در سرعت های مختلف از جریان باد بگیریم.
به گفته وی، کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیما های بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.
روزبه در خصوص کاربردهای دیگر لایه پیزوالکتریک گفت: از دیگر کاربرد های عملی این پروژه می توان به استفاده در بافت اصلی پرچم های موجود در میادین شهری اشاره کرد، که با ذخیره انرژی الکتریکی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژی های پاک)، می توان برای روشنایی معابر بهره برد.
به گفته این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این محصول همچنین می تواند از انرژی هدر رفت در برابر جریان سیال آب نیز برداشت انرژی الکتریکی جلوگیری کند.
طی این طرح  آن به طور جداگانه به بررسی لایه در درون ساختار پرچم و بر روی بال هواپیما در برابر جریان باد تونل باد دانشکده هوافضا پرداخته شده است.
بخش اعظمی از پروژه با همکاری و مساعدت آزمایشگاه های دانشکده مهندسی هوافضا انجام گرفته است.
گفتنی است: این طرح با راهنمایی اساتید دکتر روح الله باقر زاده و دکتر مسعود لطیفی به نتیجه رسیده است.