پل فلزی حافظ با تقاطع خیابان طالقانی جمع آوری می شود

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ | 
پل فلزی حافظ با تقاطع خیابان طالقانی تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ توسط شهرداری تهران برچیده خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، قرار است در ایام تعطیلات سال ۱۳۹۹، عملیات برچیدن پل فلزی حافظ با تقاطع طالقانی با قدمت بیش از ۴۵ سال، توسط شهرداری تهران صورت پذیرد.
دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاور و مجری چندین پروژه مقاوم سازی و پایش سلامت ابنیه فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پل تقاطع غیر هم‌سطح خیابان حافظ با خیابان طالقانی یکی از ۸ پل فلزی تقریباً مشابهی است که در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ در هشت تقاطع غیرهم‌سطح مهم تهران نصب و مورد بهر‌ه‌برداری قرار گرفت.
وی افزود: این پل‌ها توسط شرکت نوبلز بلژیک طراحی و قطعات آنها در همان کشور ساخته شده و به ایران حمل و در مدت کوتاهی نصب شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: این پل‌ها در زمان احداث جنبه موقت داشته و برای حل مشکلات رو به رشد ترافیک تهران در آن سال‌ها پیشنهاد شده بود که پس از آن با توجه به نیاز شهری همچنان پابرجا باقی مانده است.
دکتر حاتمی درخصوص مشخصات پل فلزی حافظ گفت:این پل از نوع ارتفاع گیرنده (fly-over) بوده که عرشه فولادی آن ۷۶۸ متر طول و ۵/۱۰ متر عرض دارد. حداکثر ارتفاع آزاد زیرگذر آن در محل خیابان طالقانی برابر ۴۳/۵ متر و بر روی پایه‌های انتهایی حدود ۷۵ سانتی‌متر است. در دو انتهای عرشه فلزی دو شیبراهه با دیوارهای بتنی به طول ۲۴ وجود دارد.
وی عنوان کرد: پل دارای ۳۲ پایه و ۳۱ دهانه است که کمترین دهانه آن ۵/۱۹ متر بین محورهای ۷-۶ و ۲۵-۲۴ و بیشترین دهانه آن ۵/۲۸ متر بین محورهای ۸-۷ و ۲۴-۲۳ است. طول سایر دهانه‌ها ۲۴ متر است و
عرشه پل از تیرهای I شکل فلزی با دال ارتوتروپیک تشکیل شده که ورق بال تحتانی تیر دارای عرض ۴۰۰ و ضخامت ۲۰ میلی‌متر بوده و ارتفاع تیر برابر ۱۰۷۴ میلی‌متر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: قسمت فوقانی، تیر ورقی به ابعاد ۱۰×۱۷۵۰ میلی‌متر است که توسط مقاطع HE۲۰۰A تقویت شده است. مقاطع H به وسیله ناودانی U۲۶۰ در فواصل ۳ متری در جهت عرضی به یکدیگر متصل شده‌اند.
بر روی عرشه در طول دهانه ۵ درز طولی به فاصله ۱۷۵ سانتی‌متر و با بازشدگی حدود ۲ سانتی‌متر و درزهای انتهایی با فاصله ۲۴ متر و بازشدگی حدود ۵ سانتی‌متر وجود دارد. این درزها با پرکننده‌های الاستومری پر شده‌اند که با توجه به آسیب‌های وارده، طرح تعویض آنها پیش‌تر ارائه شده است.
دکتر حاتمی ادامه داد: پیش از این نیز به دفعات عملیات ترمیم و مقاوم سازی مختلفی بر روی پل حافظ- طالقانی انجام شده است .
وی خاطرنشان کرد: علی رغم وجود طرح های متعدد برای تقویت پل من جمله اجرای دال بتنی بر روی عرشه (مشابه طرح اجرا شده بر روی پل کریمخان زند) در هیات های تخصصی شهرداری تهران، با ارائه مدل دقیقی از رفتار پل و تعیین طول عمر مفید باقیمانده آن، رفتار نامناسب پل طی بارهای لرزه ای و حتی ثقلی موجود من جمله عبور کامیون های حمل زباله و ... نشان از عدم رفتار مناسب پل داشته و همچنین طول عمر مفید آن نیز بر اساس مطالعات صورت یافته توسط نامبرده توجیه اقتصادی انجام تعمیرات مجدد را نداشته است.
مشاور و مجری چندین پروژه مقاوم سازی و پایش سلامت ابنیه فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بنابراین علی رغم پیگیری های متعدد، موضوع برچیدن و جمع آوری پل مذکور از سالیان پیش همواره در دست بررسی و تدقیق معاونت های حمل و نقل و ترافیک و نیز فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار داشته اما به دلایل مختلف از دستور کار خارج شده است ولیکن با پیگیری های سه ساله اخیر وی در هیات های تخصصی شهرداری، نهایتا خوشبختانه موضوع جمع آوری پل مذکور به تصویب رسیده و برای اجرا در ایام تعطیلات سال نو در دستور کار قرار گرفته است. دکتر حاتمی تاکیدکرد: همچنین برای عملیات پایش سلامت پل موردنظر، قبل و حین جمع آوری آن نیز اقداماتی در حال انجام بوده و پیشنهادات فنی و تخصصی لازم برای شهرداری تهران ارسال گردیده است .