تاریخچه مرکز و روسای مرکز

 | تاریخ ارسال: 1398/12/21 | 

مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه از اوایل دهه ۵۰ شمسی با نام مرکز محاسبات در دانشگاه فعالیت داشت. در آن هنگام یک دستگاه کامپیوتر MainFrame  از نوع IBM۱۱۵  که تحت اجاره شرکت IBM  بود، در مرکز محاسبات دانشگاه فعالیت داشت و امور مربوط به ثبت نام دانشجویان، ثبت نمرات و صدور کارنامه های آموزشی و همچنین سیستم حقوق و دستمزد دانشگاه و پروژه‌ها و تکالیف دانشجویی توسط این سیستم انجام می‌شد. در زمان انقلاب و به علت بدهکاری دانشگاه به شرکت IBM  برد اصلی سیستم جدا شد و عملا سیستم زمین‌گیر شد.
بعد از انقلاب فرهنگی و راه اندازی دوباره دانشگاه در سال ۱۳۶۱ یک دستگاه IBM ۱۳۵  از شرکت داده پردازی (IBM) اجاره شد تا امور ثبت نام دانشجویان و کارهای جاری قبلی که توسط سیستم MainFarme  انجام می‌شد بدون وقفه دوباره صورت گیرد .
در سال ۶۹ با خرید دو دستگاه IBM ۴۳۴۱  از طرف دانشگاه عملا دانشگاه صاحب اولین سیستم کامپیوتری شد که خود مالک آن بود و با گسترش و بهسازی زیرساختهای مانند کف کاذب دیوارهای اکوستیک و سیستم خنک کننده مرکزی سالنی مجهز برای راه اندازی سیستم Mainfarme  مهیا کرد .
با مطرح شدن شبکه اینترنت در دنیا و نیاز دانشگاه‌ها برای اتصال به این شبکه نوپا در تابستان سال ۷۲ مرکز محاسبات نیز به اتصال Dialup   به مدت ۲ ساعت در روز از طریق مرکز فیزیک نظری و ریاضیات که در آن زمان تنها نقطه اتصال دانشگاها به شبکه اینترنت بود به این شبکه پیوست و اساتید به دریافت ایمیل آدرس از مرکز فیزیک نظری و ارتباطات و امکان ایجاد شده در مرکز محاسبات میتوانستند با دنیا تبادل ایمیل داشته یاشند .
در سال ۷۴ اولین سرویس‌دهنده ایمیل دانشگاه تحت سیستم‌عامل Unix وبا برنامه sendmail  و با امکان اتصال dialup  از منزل به آن در مرکز راه اندازی شد.
در سال ۷۷ با تصویب شورای انفورماتیک دانشگاه  فاز اول شبکه دانشگاه آغاز شد و در سال ۷۸  تقریبا کل دانشگاه با استفاده از ۳ گره اصلی مرکز، دانشکده کامپیوتر و دانشکده برق راه اندازی گردید. در فاز دوم شبکه کلیه دانشگاه به شبکه اینترانت داخلی پیوست .
در سال ۷۹ و با مذاکره با شرکت فرانس تلکام و راه اندازی تجهیزات دریافت پهنای باند از طریق ماهواره و نصب آن دانشگاه قادر به دریافت ۵MBPS  پهنای باند شد.
در سال ۸۰ دو خط Leased Line  با ظرفیت ۲Mbps  در مجموع ۴Mbps  از شرکت دیتا پهنای باند اینترنت دانشگاه را تامین می‌کرد.


 نام روسای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات :

 

آقای دکتر مهدی قطعی (۱۴۰۱ تا کنون)
آقای دکتر سلمان نیک صفت (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷: معاونت مرکز - از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱)
آقای دکتر مهدی دهقان تخت فولادی (۱۳۹۵-۱۳۹۷)
آقای دکتر غلامحسین ریاحی دهکردی(۱۳۸۲-۱۳۹۵)
آقای دکتر  محمدرضا مطش بروجردی (۱۳۷۹-۱۳۸۲)
آقای مهندس سید محمد‌تقی لواسانی (۱۳۶۱-۱۳۷۹)
آقای دکتر سیدمحمدرضا هاشمی گلپایگانی (۱۳۵۹ -۱۳۶۱)
آقای دکتر میر مهدی سید اصفهانی (از سال ۱۳۵۸ برای مدت کوتاهی)
آقای دکتر بیژن معیری ( ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷)



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2340 بار   |   دفعات چاپ: 278 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر