معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خبرداد: ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر/ ورود دانشگاه به تحقیقات همگرا وچند رشته ای

 | تاریخ ارسال: 1399/3/12 | 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از راه اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در این دانشگاه خبرداد و گفت: در این باشگاه دوره های مهارت افزایی تکمیلی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان برگزار می شود.
 
«ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دکتر حسینی تودشکی تاکید کرد: برنامه اشتغال و مهارت افزایی فارغ التحصیلان تنها مربوط به معاونت پژوهشی نیست و بخشی هایی از آن مرتبط با معاونت آموزشی است که رویه جدیدی در هیات رئیسه دانشگاه در این زمینه مصوب گردیده است.
وی افزود: در این راستا معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مجری ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال می باشد که در این باشگاه دوره های مهارت افزایی تکمیلی برای دانشجویان برگزار می شود.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دوره های مربوط به باشگاه مهارت و اشتغال تعریف و سایتی نیز برای آن ایجاد شده است که برای اجرای اولین دوره ثبت نام ها آغاز شده و برای سه کلاس ۵۰۰ نفر دانشجو و فارغ التحصیل ثبت نام کرده اند.
وی افزود: با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درحال مذاکره جهت اخذ مجوز پارک علم و فناوری و یا ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشیم.

 
«برگزاری فرصت مطالعاتی خارجی کوتاه مدت»

دکتر حسین حسینی تودشکی با اشاره به برگزاری فرصت مطالعاتی خارجی کوتاه مدت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این برنامه از دو سال گذشته آغاز شده و در تابستان اجرا می شود.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: سال ۹۶ تعداد ۲۰نفر، سال ۹۷ تعداد ۱۸ نفر به این فرصت مطالعاتی اعزام شده اند که در سال جاری نیز ۱۵ نفر برای شرکت در این فرصت مطالعاتی انتخاب شده اند.
دکتر حسینی تودشکی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی های لازم برای اجرای این فرصت مطالعاتی انجام شده اما برای اجرای آن باید دید که وضعیت بیماری کرونا چگونه خواهد بود.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: برنامه دیگر دانشگاه اخذ ایندکس های بین المللی برای ژونال های دانشگاه است چراکه با اجرای این برنامه اعتبار بین المللی دانشگاه رشد خواهد یافت.

«برنامه ریزی برای تقویت پروژه های صنعتی دانشگاه»

دکتر حسینی تودشکی با اشاره به افزایش و تقویت پروژه های صنعتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سال گذشته دو پروژه صنعتی کلان که دارای رقم قرار داد بالایی بودند در دانشگاه برنامه ریزی گردید که هم اکنون به مرحله عقد قرارداد رسیده اند.
وی با بیان اینکه حوزه های "آب و محیط زیست، انرژی، سلامت و ایمنی، تحقیقات همگرا، و فناوری اطلاعات و هوشمند سازی" حوزه های دارای اولیت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بشمار می روند، افزود: برنامه داریم فعالیت های پژوهش و فناوری دانشگاه را در این حوزه ها از طریق حمایتهای ویژه و ایجاد زیرساختهای جدید تقویت نماییم.
دکتر حسینی تودشکی عنوان کرد: دانشگاه این آمادگی را دارد که از طرح هایی که در حوزه اولویت های دانشگاه هستند حمایت کند و در این راستا در سال جاری  حد اقل از ۱۰ طرح که منجر به ایجاد زمینه برای آوردن پروژه های صنعتی بزرگ شود حمایت می گردد.
وی اظهار داشت: فعالیت جدیدی در حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه تحت عنوان بازاریابی آغاز شده که در این طرح از طریق فضای مجازی نیازهای صنایع به اساتید اعلام و پیگیری می شود. در سال جاری در این واحد میزان پیشرفت پروژه های صنعتی مطابق برنامه زمانبندی پیگیری می شود و در مطالبات مالی از صنعت پیگیریهای لازم به عمل خواهد آمد.  

 
«برگزاری جلسات مشترک صنعت با دانشگاه»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که از سال گذشته آغاز شد برگزاری جلسات مشترک با صنایع مختلف در حوزه های تخصصی معین با مشارکت اعضای هیئت علمی فعال در آن حوزه برگزار گردید.
دکتر حسینی تودشکی عنوان کرد: در سال گذشته ۵ جلسه صنایع با اعضای هیئت علمی در حوزه های معادن، ارتباطات و نرم افزار، خودرو ، صنایع غذایی و صنایع شوینده برگزار شد که برگزاری این جلسات منجر به ایجاد بردهای مشورتی بین دانشگاه و صنعت گردید و این روند در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.
وی گفت: برنامه دیگر پژوهشی این دانشگاه استقرار دفاتر تحقیق و توسعه شرکت ها در دانشگاه است که در سال گذشته بیش از ۵ مورد از دفاتر تحقیق و توسعه  در برج فناوری و یا دانشکده های مرتبط در دانشگاه شروع به کار نمودند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در دفاتر تحقیق و توسعه به صورت مداوم و مرتب نیازهای شرکت ها به اساتید و دانشجویان منتقل شود و براین اساس دانشجویان و اساتید بازوهای رفع نیازهای شرکت ها و موتورهای خلاقیت و نوآوری صنایع خواهند شد.
دکتر حسینی تودشکی افزود: استقرار دفاتر تحقیق و توسعه در دانشگاه منجر به تعریف و اجرای پروژه های صنعتی و ظهور استارت آپ های جدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه دانشگاه برنامه دارد تا در حوزه های چند رشته ای ورود یابد، تاکید کرد: فناوری های چند بعدی و چند رشته ای منجر به ایجاد و خلق تکنولوژی های نوین و پیشرفته چند رشته ای خواهند شد. اگر برنامه ریزی و اجرای منسجم همراه کار تیمی خوب صورت گیرد میتواند منجر به بروندادهای فناوری با سطح پیشرفته گردد که موجبات ارتقاء کیفی و همچنین ظهور شرکتهای تجاری و اثر گزار در موضوع های فناورانه گردد.
دکتر حسینی تودشکی اظهار داشت: در این راستا برنامه داریم  از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی کمک بگیریم.
وی گفت: توسعه فعالیت های مرکز فناوری و نوآوری و تجاری سازی برون دادهای علمی و فناوری دانشگاه از دیگر برنامه های معاونت پژوهش و فناوری است.
آخرین وضعیت برج فناوری دانشگاه معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:  با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه افزایش ۵.۵ طبقه به برج فناوری شماره۱ (ساختمان ابن سینا) دانشگاه آغاز شده است. با اجرای این پروژه ۸۵۰۰ متر مربع به فضای مراکز نوآوری دانشگاه اضافه می گردد.
دکتر حسینی تودشکی اظهار داشت: پس از اتمام این پروژه برج فناوری دانشگاه به ۱۱ طبقه افزایش می یابد و فضای فعلی برج فناوری شماره۱ بیش از ۲ برابر خواهد شد.
وی ادامه داد: برج فناوری شماره ۲ دانشگاه نیز درحال بازسازی است. این برج قرار بود سال گذشته افتتاح شود که به دلیل مشکلاتی که با شهرداری  و مقاوم سازی پروژه داشتیم با تاخیر در حال اجراست و به نظر می رسد تا شهریورماه این برج نیز به افتتاح برسد.
دکتر حسینی تودشکی اظهار داشت: برج فناوری شماره۲ دانشگاه نیز در ۹ طبقه و ۲۲۰۰ متر مربع فعال خواهد شد. در این برج که ۲ شتاب دهنده کسب و کار  مستقر می شوند و در  ۲ تا ۳ طبقه از این برج نیز شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه شهر هوشمند مستقر خواهند شد. همچنین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز در این برج مستقر خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: مراکز تحقیق و توسعه دو شرکت نیز در این برج مستقر شوند.
دکتر حسینی تودشکی عنوان کرد: درحال حاضر بیش از ۲۲۵ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مجموعه مراکز نوآوری و برجهای فناوری این دانشگاه مستقر هستند و پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد این مراکز به ۳۰۰ واحد فناور و شرکت برسد.
وی گفت: برج فناوری شماره۳ دانشگاه نیز در خیابان بزرگمهر با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان رویشی مشغول به فعالیت هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه پروژه برج فناوری شماره۴ این دانشگاه نیز درحال بررسی است، گفت: برنامه داریم در این برج ۳۰ تا ۵۰ شرکت رویشی دانشگاه مستقر شوند که تامین فضای فیزیکی این برج مذاکراتی صورت گرفته و در حال نهایی شدن است.

 
«راه اندازی ۵ مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده ها»

دکتر حسینی تودشکی ادامه داد: در سال گذشته سیاست ایجاد مراکز تخصصی نوآوری در دانشکده های این دانشگاه آغاز شد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون ۵ مرکز تخصصی نوآوری در دانشکده های این دانشگاه راه اندازی شده است.
وی عنوان کرد: این مراکز در دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی نساجی، مهندسی پزشکی و یک بخش  در دانشکده مهندسی کامپیوتر می باشند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشکده مهندسی کامپیوتر ۴ دفتر تحقیق و توسعه شرکت های مختلف در حال فعالیت و یا توسعه فضای فیزیکی هستند. مرکز تحقیق و توسعه علی با با، شرکت ققنوس، شرکت توسن تکنو و خدمات آزمایشگاهی فناوریهای مالی شرکت ارتباط فردا از جمله این مراکز هستند.
دکتر حسینی تودشکی اظهار داشت: یک مرکز نوآوری تخصصی در حوزه انرژی با تمرکز در بخش نفت و گاز و با حمایت بخش خصوصی در طبقه دوم دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه ایجاد شده که به دلیل شیوع بیماری کرونا افتتاح آن به تاخیر افتاده است.
 انتظار می رود این مرکز اواخر خردادماه و یا اوایل تیرماه بصورت رسمی افتتاح گردد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همچنین در حوزه نفت و گاز یک مرکز تخصصی نوآوری در پردیس ماهشهر این دانشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است که به زودی افتتاح خواهد گردید.
دکتر حسینی تودشکی ادامه داد: پردیس ماهشهر دانشگاه دارای تجهیزات آزمایشگاهی خوب، فضای کارگاهی و ساخت مناسب و امکانات خوابگاهی خوبی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: دانشکده های مهندسی عمران، شیمی، پلیمر، مواد، صنایع، فیزیک، مدیریت و معدن نیز درخواست راه اندازی مرکز تخصصی نوآوری دارند که امیداوریم با حمایت معاونت علمی و فناوری بتوانیم در سال جاری در این دانشکده ها نیز مراکز تخصصی نوآوری ایجاد کنیم.

 
«راه اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه»

دکتر حسینی تودشکی با اشاره به راه اندازی مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این مرکز به تجاری سازی پروژه های داخل دانشگاه که مستعد تجاری سازی هستند کمک می کند.
وی ادامه داد:  همچنین شرکت هایی که فرآیندی را در تجاری سازی طی کرده اند اما نیاز به سرمایه گذار دارند می توانند به مرکز خدمات تجاری سازی و نوآوری دانشگاه که محل استقرار آن در برج فناوری شماره۲ است مراجعه کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: خدماتی مانند آموزش مشاوره، ثبت پتنت و انتقال تکنولوژی نیز در آینده در این مرکز ارائه خواهد شد و شرکت هایی که خدمات به شرکت های دانش بنیان و فناور ارائه می دهند می توانند در این بخش مستقر شوند.
دکتر حسینی تودشکی اظهار داشت: همچنین در این مرکز صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز مستقر خواهد شد که این صندوق در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری مجوز لازم را اخذ کرده و فعالیت های اداری راه اندازی آن در حال تکمیل است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این صندوق با شرکتهای خصوصی شریک است و ۳۴ درصد از سهام این صندوق مربوط به دانشگاه می باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم در سه ماهه دوم سال جاری فعالیت صندوق را به صورت رسمی و عملیاتی آغاز کنیم. سرمایه این صندوق ۱۰ میلیارد تومان است و اگر خوب فعالیت کند قادر خواهد بود تا ۱۰ برابر این میزان خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کند.
ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه
دکتر حسینی تودشکی تاکید کرد: برنامه اشتغال و مهارت افزایی فارغ التحصیلان تنها مربوط به معاونت پژوهشی نیست و بخشی هایی از آن مرتبط با معاونت آموزشی است که رویه جدیدی در هیات رئیسه دانشگاه در این زمینه مصوب گردیده است.
وی افزود: در این راستا معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه مجری ایجاد باشگاه مهارت و اشتغال می باشد که در این باشگاه دوره های مهارت افزایی تکمیلی برای دانشجویان برگزار می شود.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دوره های مربوط به باشگاه مهارت و اشتغال تعریف و سایتی نیز برای آن ایجاد شده است که برای اجرای اولین دوره ثبت نام ها آغاز شده و برای سه کلاس ۵۰۰ نفر دانشجو و فارغ التحصیل ثبت نام کرده اند.
وی افزود: با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری درحال مذاکره جهت اخذ مجوز پارک علم و فناوری و یا ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر می باشیم.

«ارتقا جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی های بین المللی»
 
وی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رتبه بندی های بین المللی ارتقا یافته است، گفت: جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی های کیو اس، تایمز و لایدن نسبت به سال های پیش ارتقا چشمگیری داشته است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: براساس رتبه بندی کیو اس در سال ۲۰۱۸ شاخص ارجاعات بر تعداد هیات علمی این دانشگاه رتبه ۴۰ بوده که در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۲۸ و  در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۲۲ بین المللی ارتقا یافته است.
دکتر حسینی تودشکی تاکید کرد: کیفیت برون دادهای دانشگاه طی سال های اخیر بسیار عالی بوده و در سطح بین المللی اثرگذاری خوبی داشته است.
وی افزود: براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه دوم کشوری در میان دانشگاه های صنعتی، براساس رتبه بندی لایدن رتبه نخست در میان دانشگاه های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: ۱۹ نفر از اساتید این دانشگاه در سال گذشته جزء یک درصد دانشمندان بین الملل بوده اند .
دکتر حسینی تودشکی گفت: برنامه داریم سیاستهای افزایش کیفیت مقالات دانشگاه را اجرایی کرده و درصد تولید مقالات بین المللی مشترک افزایش یابد.
وی ادامه داد: سیاست هایی که در حوزه اعطا گرنت پژوهشی و ارتقاء اعضای هیات علمی در دانشگاه تدوین شده است در راستای توسعه کیفی بروندادهای علمی بوده است.
معاون پژوهش  و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: نسبت تعداد مقالات با همکاران خارجی در این دانشگاه طی دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد یافته است.
همچنین در حوزه افزایش تولیدات علمی و فناوری برنامه ای از سال گذشته اجرایی شده است که طی آن صنعتگران و اساتید دیگر دانشگاه ها از طریق پژوهشکده های فعال دانشگاه می توانند به عنوان استاد همکار بصورت نیمه وقت در دانشگاه همکاری داشته باشند و فعالیت های پژوهش  و فناوری خود را تبدیل به مقالات علمی و یا محصولات فناورانه تجاری، کنند.