مدیریت و کارآفرینی در مهندسی پزشکی

 | تاریخ ارسال: 1399/7/1 | 
 دانشکده مهندسی پزشکی       
 
کارشناسی   (اصلی)
 
 
عنوان درس: مدیریت و کارآفرینی در مهندسی پزشکی
 
تعداد واحد       ۲                                                    پیش نیاز  -
 
                                                                           هم نیاز    -
        
 

هدف
 
در این درس دانشجو با مفاهیم پایه مدیریت و کارآفرینی و مصادیق آن در مهندسی پزشکی آشنا می­شود. هدف توانمندسازی دانشجو جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف داخل سازمانی و همچنین فرصت­ها و تهدیدهای خارجی در راه­اندازی کسب و کار جدید و کار آفرینی در حوزه مهندسی پزشکی می­باشد.
 


سرفصل و رئوس مطالب
 
  1. تاریخچه و نظریات مدیریت
  2. مروری بر مفاهیم درآمد، ساختار هزینه، سود، ارزش زمانی پول، تامین مالی، بازگشت سرمایه،صورت­های مالی
  3. برنامه ریزی
  4. ساختار سازمانی
  5. فروش و بازاریابی
  6. بازار و مشتری (مطالعه بازارهای مربوط به مهندسی پزشکی)
  7. فضای رقابتی (آشنایی با شرکت­های پیشرو در مهندسی پزشکی)
  8. همکاری بین شرکت­ها (خرید و ادغام(mergers & acquisitions) ، سرمایه گذاری مشترک(joint venture) ، تولید قراردادی (contract manufacturing))
  9. واردات وصادرات (مراحل سفارش، گشایش اعتبار (LC) ، Incoterms)
  10. مدیریت فن آوری و مالکیت فکری (به همراه مصداق­ها در مهندسی پزشکی)
  11. مراحل راه اندازی کسب و کار (طرح کسب و کار، ثبت شرکت، اخذ مجوزها از سازمان­های مرتبط مانند وزارت بهداشت و صنعت معدن و تجارت)
  12. مطالعه موردی کارآفرینان موفق در مهندسی پزشکی در ایران و جهان
 

مراجع
 
  1. Gapenski, L. C.. “Healthcare Finance: An Introduction to Accounting and Financial Management”. Health Administration Press.۱۹۹۹
  2. Lee, J. S.” Biomedical Engineering Entrepreneurship.” World Scientific.۲۰۱۰
  3. Fred David, “Strategic Management, “۱۳th edition, Prentice Hall, ۲۰۱۱.
  4. King, Christine E., et al. "Introducing Entrepreneurship Into A Biomedical Engineering Capstone Course At The University of California, Irvine." Technology & Innovation ۲۰.۳, ۱۷۹-۱۹۵. ۲۰۱۹.
  5. مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان، سید رضا سید جوادین، نشر نگاه دانش۱۳۹۰

دفعات مشاهده: 1101 بار   |   دفعات چاپ: 29 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر