توانبخشی ضایعات نخاعی

 | تاریخ ارسال: 1399/9/10 | 
 دانشکده مهندسی پزشکی       
 
تحصیلات تکمیلی   (اختیاری)
 
 
عنوان درس: توانبخشی ضایعات نخاعی
 
تعداد واحد       ۳                                                 پیش نیاز 
                                                                                      
 
                                                                           هم نیاز  
        
 

 
رئوس مطالب:

هدف از این درس آشنایی دانشجویان با روش هایی است که برای بهبود سطح زندگی بیماران دچار ضایعات نخاعی، استفاده می شود. طراحی یک برنامه توانبخشی بهینه به کمک ابزارها و تجهیزات مناسب می تواند کمک شایانی به چنین بیمارانی نماید تا بتوانند بر ناتوانایی های خود غلبه نمایند یا در صورت امکان مسیر بهبود را سریع تر طی نمایند.

۱. آشنایی با فیزیولوژی و پاتولوژی نخاع
فیزیولوژی و آناتومی اعصاب 
دسته بندی ضایعات نخاعی و ویژگی های آن ها 

۲. آشنایی با نیازها و خواسته های بیماران دچار ضایعات نخاعی
تأثیر شناخت بهتر محدودیت ها و قابلیت های بیماران ضایعات نخاعی بر طراحی بهینه برنامه توانبخشی برای آن ها 
 
۳. طراحی و بهینه سازی برنامه توانبخشی برای بیماران دچار ضایعات نخاعی
فعالیت های موثر در گسترش قابلیت های حسی و حرکتی و توانمندسازی بیماران دچار ضایعات نخاعی 
 طراحی برنامه توانبخشی برای بیماران ضایعات نخاعی 
طراحی محیط منزل و فضاهای شهری و عمومی جهت استفاده بیماران دچار ضایعات نخاعی
تنظیم نحوه تعامل بیمار، اطرافیان و درمانگرها در برنامه توانبخشی 
طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی برای بیماران ضایعات نخاعی 
استانداردها و روش های ارزیابی تجهیزات و برنامه های توانبخشی برای بیماران ضایعات نخاعی
 
۴. آشنایی با آخرین تحقیقات و دستاوردها در توانبخشی بیماران ضایعات نخاعی
 

مراجع
 
1.Lin Vernon W. , Cardenas D. D. , Cutter N. , Spinal Cord Medicine: Principles and Practice, Demos Medical Publishing, 2002 .
9.Skyrme A. , Apthorp L. , Selmon G. , Common Spinal Disorders Explained, Remedica Publishing, 2005 .
3.Palmer S. , Kriegsman K. H. , Palmer J. B. , Spinal Cord Injury, A Guide for Living, The Johns Hapkins University Press, 2000 .
4.Engler G. , Spinal Cord Disease and Treatment, Informa Healthcare, 1998 .


دفعات مشاهده: 224 بار   |   دفعات چاپ: 56 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر