مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه خبرداد: انعقاد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد صنعتی دانشگاه امیرکبیر طی ۹ ماه گذشته/تامین پلیمرهای تحریمی صنعت خودرو توسط محققان دانشگاه

 | تاریخ ارسال: 1399/9/23 | 
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه طی ۹ ماه گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد صنعتی منعقد کرده است، گفت: تولید مواد و تجهیزات مورد نیاز صنایع برنامه اصلی دانشگاه در سال جهش تولید است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مالک نادری با بیان اینکه مدیریت ارتباط با صنعت عملا کانال ارتباطی دانشگاه با حوزه تحقیق و پژوهش خارج از دانشگاه است، گفت: یکی از فعالیت های اصلی این دفتر پی گیری عقد قراردادهای صنعتی است که با برنامه ریزی های صورت گرفته عقد قراردادها در سال های اخیر رشد منظم و مناسبی داشته است و وضعیت این قرادادها امسال نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر بوده است.
وی افزود: تعداد قراردادهای صنعتی این دانشگاه در سال جاری نسبت به سال های گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است به نحوی که در ۹ ماهه امسال این دانشگاه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد صنعتی امضا کرده است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: همچنین طی ۹ ماهه گذشته در این دانشگاه بیش از ۷۰ میلیارد تومان جذب داشتیم که این رقم نسبت به سال گذشته جهش بسیار خوبی داشته است که افزایش حجم و جذب قراردادها در سال های اخیر به دلیل برنامه ریزی های اصولی از سوی دانشگاه و به ویژه معاونت پژوهشی بوده است.
دکتر نادری خاطرنشان کرد: باتوجه به این میزان حجم و جذب مالی، امسال دانشگاه نسبت به برنامه عملیاتی خود بسیار جلو تر است.
برنامه ریزی برای جذب پروژه های بزرگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
وی گفت: رئیس دانشگاه و معاون پژوهشی دانشگاه درخصوص جذب و اجرای پروژه های بزرگ برنامه ریزی های ویژه ای داشتند که این برنامه ریزی ها در رفع نیازهای کشور اثربخشی بسیار زیادی داشته است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: عمده پروژه های بزرگ دانشگاه در سال جاری در حوزه نفت، فناوری اطلاعات و مترو تهران و صنعت خودرو بوده است.
دکتر نادری اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که دانشگاه در سال جهش تولید برآن متمرکز است موضوع بومی سازی تجهیزات مورد نیاز صنایع بود که عمده تجهیزات وارداتی بودند و بواسطه تحریم وارد کشور نمی شدند.
وی تاکید کرد: طی یک سال گذشته پروژه های این دانشگاه دارای نوعی چرخش شده است به نحوی که سهم پروژه های ساخت و عملیاتی دانشگاه نسبت به   پروژه های تحقیقاتی بیشتر شده است.

 
ساخت پلیمرهای تحریمی صنعت خودرو توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این راستا دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به حوزه تامین مواد اولیه و پلیمرهای خاص صنعت خودرو وارد شد که این مواد تحریم بودند بنابراین محققان دانشگاه این پلیمرها را تامین کردند.
وی افزود: این پروژه شامل فرمولاسیون و دانش فنی بود که براساس آن یکی از خطوط تولیدی یک کارخانه مرتبط برای ساخت این پلیمرها درحال استفاده است.
دکتر نادری اضافه کرد: محققان این دانشگاه در ساخت قطعات مهندسی نیز به صورت قطعه  و کاربردی وارد شده اند و در این راستا موفق به ساخت جک غول پیکر هیدرولیکی برای شرکت سیمان ساروج شدند که این جک برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است.
وی اظهار داشت: این جک اکنون در این کارخانه نصب و کارفرما نیز از این محصول بسیار راضی است.

موفقیت محققان دانشگاه در ساخت کمربندهای خاص هواپیماهای جنگی

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:  یکی از اساتید این دانشگاه نیز موفق به ساخت کمربندهای خاص برای هواپیماهای جنگی شده که این دستاورد نیز درحال استفاده است و بخشی از مشکلات صنعت هوایی را برطرف کرده است.
دکتر نادری عنوان کرد: همچنین این دانشگاه درحال اجرای پروژه های بزرگی در حوزه های نیروگاهی، دفاعی و امنیتی است.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه های بزرگ و ملی از اهداف دانشگاه بشمار می رود، گفت: بخشی از این پروژه ها در حوزه امنیت شبکه و فضای مجازی است.

راه اندازی دفتر بازاریابی در دفتر ارتباط با صنعت
 
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به راه اندازی دفتر بازاریابی در دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه خبرداد و گفت: این دفتر نقش بسیار موثری در روند جذب پروژه های صنعتی در دانشگاه داشته است.
دکتر نادری افزود: براساس اعلام وزارت علوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر دومین دانشگاه کشور در حوزه قراردادهای صنعتی از مسیر سامانه ساتع است .
وی ادامه داد: این دانشگاه طی ۹ ماه گذشته نزدیک به ۲ میلیارد تومان قرارداد با سازمان ایمیدرو منعقد کرده است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه حجم قراردادهای این دانشگاه با دانشگاه های دیگر قابل مقایسه نیست، گفت: دفتر بازیابی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش بسزایی در درگیر کردن اساتید با پروژه های صنعتی داشته است.
دکتر نادری اظهار داشت: واحد بازاریابی تقاضاهای صنایع مختلف را بررسی و پیگیری می کند و براساس آن قراردادهای صنعتی منعقد می شود در واقع اکو سیستم بازاریابی این دفتر تقاضا محور است.

تشکیل واحد کنترل پروژه در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه

وی ادامه داد: واحد کنترل پروژه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی شده است که این واحد تاثیر زیادی در کیفیت پروژه های تحقیقاتی دانشگاه خواهد داشت.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این واحد پروژه های سال ۹۸ و ۹۹ دانشگاه کنترل پروژه شده اند و اکنون درحال رصد قراردادها از لحاظ پیشرفت مالی و فنی هستیم و هرکجا که مشکلی باشد از کارفرما و مجری موضوع پیگیری می شود که کار طبق روال پیش برود.
دکتر نادری خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز معدود دانشگاه های کشور است که معافیت های بیمه ای قراردادهای پژوهشی را اجرا کرده چراکه دانشگاه تعامل بسیار خوبی با بیمه تامین اجتماعی شعبه ۱۳ دارد و براین اساس تمامی پروژه های پژوهشی دانشگاه  از معافیت بیمه ای برخوردار می شوند.
راه اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
وی از راه اندازی باشگاه مهارت و اشتغال در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبرداد و گفت: این باشگاه حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت های آن با مشکل مواجه شده چراکه امکان برگزاری کلاس های حضوری وجود نداشت.
 مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: برنامه داریم در باشگاه مهارت و اشتغال کمپ مهارت در سه ماه آخر سال به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم .
دکتر نادری با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه مهارت های نرم برای ورود به صنعت با مشکل مواجه هستند، تاکید کرد: بنابراین نیاز است فارغ التحصیلان در حوزه مهارت های نرم توانمند شوند.
وی با بیان اینکه باشگاه مهارت و اشتغال دانشگاه به آدرس www.skillclub.aut.ac.ir ، گفت: در ۹ ماهه امسال نزدیک به هزار نفر به صورت وبیناری آموزش داده شدند که ۷۰ درصد فارغ التحصیلان شرکت کننده در این کلاس ها دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مابقی دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها بوده اند.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این باشگاه مباحثی چون خودشناسی، مدیریت منابع مالی، فنون مذاکره، تعامل و تیم سازی، مدیریت زمان و غیره به دانش آموختگان آموزش داده می شود.

 
اجرای دوره کارشناسی کارورزانه با همکاری معاونت آموزشی

دکتر نادری خاطرنشان کرد: اجرای دوره های کارشناسی کارورزانه برنامه مشترک دفتر ارتباط با صنعت و معاونت آموزشی دانشگاه است که آیین نامه این طرح در هیات رئیسه دانشگاه مصوبه شده و قرار است به زودی اجرایی شود.
وی ادامه داد: در این دوره دانشجو وارد صنعت می شود و در حین تحصیل مهارت های لازم را کسب می کند.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: مقدمات اجرای این دوره با تعدادی از شرکت ها هماهنگ شده است و از ترم آینده تعدادی از دانشجویان در این دوره شرکت خواهند کرد.
دکتر نادری عنوان کرد: کمیته مالکیت فکری دفتر  ارتباط با صنعت دانشگاه مرکز امین قوه قضائیه است به نحوی که از ۴ سال گذشته سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اختراع در این مرکز داروی می شد اما در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۵۰۰ اختراع داوری شده است.
وی ادامه داد: وزارت علوم ۱۶ مرکز را به عنوان مرکز امین تایید کرده که در منطقه یک، ۵ مرکز مورد تایید وجود دارد که دانشگاه امیرکبیر یکی از این مراکز بشمار می رود.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در مرحله اول داوری اختراع ها توسط اساتید و دانشجویان دکتری مجرب این دانشگاه که آموزش های لازم را دیده اند، انجام می شود و پس از آن کمیته مالیکت معنوی که تیم فوق العاده حرفه ای هستند کار داوری نهایی اختراع ها را انجام و نتایج به قوه قضائیه اعلام می شود.

برنامه ریزی دانشگاه برای ورود به رتبه بندی دانشگاه های نوآور جهان

دکتر نادری با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست کشوری درحوزه ثبت پتنت های بین المللی را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: تاکنون در سال جاری ۶ پتنت بین المللی از سوی این دانشگاه به ثبت رسیده است که این رقم در مقایسه با دیگر دانشگاه های کشور بالا است.
وی ادامه داد: برنامه داریم روند ثبت پتنت های بین المللی دانشگاه به نحوی دنبال شود که بتوانیم از دو سال آینده در رتبه بندی های دانشگاه های نوآور که به تازگی شکل گرفته اند ورود کنیم. شرط ورود به این رتبه بندی ها دارا بودن حداقل ۷۰ پتنت ثبت شده است.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: شرط ورود به رتبه بندی دانشگاه های نوآور برای بخش آسیایی ثبت ۵۰ پتنت بین المللی است.
دکتر نادری تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال حاضر حدود ۳۰ پتنت تایید شده بین المللی دارد که امیداوریم با برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم طی دو سال آینده به رتبه بندی دانشگاه های نوآور وارد شویم.
وی تاکید کرد: از دو سال گذشته پژوهشکده های تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی این دانشگاه به عنوان زیر مجموعه مرکز ارتباط با صنعت فعالیت می کنند.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشگاه دو دسته پژوهشکده دارد که دسته الف زیر نظر پردیس های دانشگاه و دسته ب زیر نظر دفتر ارتباط با صنعت فعالیت می کنند که تمامی این مراکز نقش بسزایی در ارتباط دانشگاه با صنایع داشته اند.
دکتر نادری تاکید کرد: اگر در یک مجموعه موفقیتی شکل می گیرد مرهون تلاش های همه اعضا است بنابراین تلاش های صورت گرفته در این مجموعه بدون همکاری همکاران اداری دفتر ارتباط با صنعت و از همه مهمتر اساتید فعال دانشگاه امکان پذیر نبود.