مراحل و فرایند گام به گام ثبت اختراع

 | تاریخ ارسال: 1399/11/12 | 
۱. آماده‌سازی مدارک ثبت اختراع (مطابق ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات ایران): ادعانامه یا ادعاهای اختراع، توصیف اختراع، خلاصه‌ای از توصیف اختراع، عکس، نقشه‌ها (در صورت لزوم)، مدارک مثبت هویت متقاضی و مخترع/مخترعان (کپی شناسنامه و کارت ملی)، مدارک نماینده قانونی دانشگاه (در صورتی که دانشگاه در مالکیت فکری اختراع سهیم باشد)
۲. تکمیل اظهارنامه از طریق سامانه ثبت اختراع به نشانی http://iripo.ssaa.ir و سپس آپلود اطلاعات خواسته شده در سامانه(توجه: گیرنده ابلاغها و اخطارها مخترع بوده و پست الکترونیکی مخترع بایستی در این بخش وارد گردد.)
۳. واریز هزینه قانونی برای تشکیل پرونده (برای افراد حقوقی ۱۰۰،۰۰۰ریال و حقیقی ۱۰،۰۰۰ریال)
۴. پی گیری ثبت اختراع از طریق سامانه و رفع اخطارهای احتمالی (دریافت شماره تشکیل پرونده)
۵. پی گیری داوری اختراع از یکی از مراجع داوری (در صورت انتخاب دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان مرجع داوری، بایستی بر اساس رویه مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه اقدام شود)
۶. در صورت مثبت بودن پاسخ داوری اختراع، مراجعه به مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه (جهت مهر و امضای کلیه اوراق و متن اختراع (دو نسخه)
۷. مراجعه حضوری به اداره ثبت و تحویل اصل مدارک جهت انجام تشریفات قانونی ثبت اختراع
۸. مراجعه به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران (جهت چاپ آگهی ثبت اختراع) و واریز مبلغ قانونی چاپ آگهی. مبلغ تقریبی، بسته به حجم آگهی بین ۵۰۰،۰۰۰ تا ۷۰۰،۰۰۰ریال می باشد.
۹. مراجعه حضوری مجدد مخترع/ مخترعان جهت امضای سند دریافت گواهینامه ثبت اختراع
پس از چاپ آگهی اختراع درروزنامه رسمی، همه مخترع/مخترعان از جمله نماینده قانونی دانشگاه، بایستی به اداره مالکیت صنعتی مراجعه نموده و بعد از امضای دفتر «سند ثبت»، اصل گواهینامه ثبت اختراع را دریافت نمایند. در ضمن سند اصل ثبت اختراع در یک نسخه صادر شده و به آخرین نفری که دفتر ثبت را امضاء می¬کند، تحویل داده می‌شود. در صورت نیاز کپی برابر اصل سند ثبت اختراع نیز صادر می‌شود.
توجه: در صورتی که دانشگاه در اختراع سهیم باشد، لازم است یکی از متقاضیان با دریافت معرفی نامه از مدیریت فناوری و ارتباط با صنعت ، کلیه مراحل قانونی ثبت در اداره ثبت اختراعات را پی گیری نماید. نشانی اداره مالکیت صنعتی: تهران، ضلع شمالی پارک شهر ، خیابان فیاض بخش

دفعات مشاهده: 2274 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر