ثبت اختراع داخلی

 | تاریخ ارسال: 1399/12/16 | 

ثبت اختراع داخلی

 - اهداف
فناوری از مهمترین دستاوردها و دارایی های یک دانشگاه به شمار میرود. نقش این دارایی ها در خلق ثروت برای کشور و ارتقاء استانداردها و کیفیت زندگی بسیار حائز اهمیت بوده و از شاخص های رقابتی کشورهای دنیا به شمار میرود. لذا محافظت از این دارایی ها در هنگام تجاری سازی و انتقال فناوری به بازار داخلی و بین المللی مستلزم وجود یک سیستم حمایتی قوی و کارآمد می باشد. به این منظور واحد مالکیت فکری دانشگاه از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را به صورت یک واحد مجزا آغاز نمود و کلیه آیین نامه های مرتبط با موضوع، توسط این واحد تدوین و مصوب شده است. در حال حاضر با ارائه کلیه خدمات به صورت الکترونیکی، یکی از اهداف این واحد مبنی بر سهولت ارائه خدمات به مخترعین محقق شده است.
در این راستا کمیته ای متشکل از افراد متخصص و مجرب در حوزه ثبت اختراع و داوری اختراعات داخلی  و خارجی در سال ۱۳۹۵شکل گرفته که وظایف اصلی آن عبارتند از :

  • بررسی صلاحیت داوران و پیشنهاد انتخاب داوران جدید

  • بازبینی داوری انجام شده و صدوررای نهایی داوری

  • بررسی و تصمیم کارشناسی جهت صلاحیت ثبت اختراع خارجی

  • تبادل نظر بین اعضا با هدف اصلاح رویه ها و فرایندهای اجرایی داوری

  • تعیین صلاحیت داوری مراجع داوری نهادهای خارج از دانشگاه

  • بازبینی آیین نامه ها و رویه ها

   - وظایف

  • داوری اختراعات داخلی و PCT برمبنای قوانین مربوطه و با بهره گیری از تیم متخصص

  • اعتبارسنجی اختراعات ثبت شده

  • حمایت مخترعین دانشگاه با توجه به رویه­ی ثبت اختراع داخلی

  • محاسبه امتیاز تجاری سازی اختراعات بر اساس مستندات ارائه شده در این زمینه توسط کمیته تخصصی تجاری سازی

  • برگزاری مستمر کارگاههای آموزشی برای داوران و ارتقای کیفیت  داوری

  • برگزاری مستمر دوره های آموزشی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی

  • برگزاری جلسات کمیته تخصصی جهت سیاست گذاری، تصمیم گیری، برنامه ریزی، نظارت بر صحت داوری و تعیین درصد سهم دانشگاه در اختراعات اعضای هیات علمی دانشگاه

  •  اعلام نتایج داوری به اداره ثبت اختراعات

  • صدور گواهی همکاری داوران، اعلام امتیازات گرنت داوران، صدور دستور پرداخت حمایتها و تشویق های اختراعات داخلی و ...

  • تایید اختراعات اعضای هیات علمی در پرتال دانشگاه

 

مراحل ثبت اظهارنامه اختراع داخلی

  1. مراجعه به پرتال اداره ثبت اختراعات: http://iripo.ssaa.ir/

  2. مطالعه راهنماهای تدوین مستندات، هزینه ها و فرایند ثبت اظهارنامه از مسیر:   میز خدمات الکترونیک/ثبت اختراعات داخلی

  3. ثبت اظهارنامه

  4.  اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با توجه به رویه شماره AUT-PR-۲۳۰۴ مصوب ۱۳۹۹/۱۱/۰۴، هنگام ثبت اظهارنامه در مرحله تعیین مالکیت، ۱۰۰% مالکیت را به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر ثبت نمایند.

     
     شناسه دانشگاه: ۱۴۰۰۲۸۱۲۵۰۸

    کد شناسایی نماینده قانونی دانشگاه: ۰۲۲۱۰۶۳۴۳۱۸۷۲


    معرفی نامه نماینده قانونی دانشگاه
     
  5. سهم هر یک از مخترعین بند ۴، از عواید مادی ثبت اختراع،با توجه به رویه ذکر شده در کمیته مالکیت فکری دانشگاه تعیین شده و طی قرارداد داخلی با دانشگاه رسمیت می یابد.
     

پیوست :  

قانون ثبت اختراعات ایران   هزینه های ثبت   راهنمای ثبت اظهارنامه   راهنمای ثبت نام سامانه اداره ثبت
 


هزینه داوری اختراعات

هزینه های زیر برای داوری ۱۰ ادعا می باشد. در صورتی که ادعانامه بیش از ۱۰ ادعا باشد،  به ازای هر ادعای اضافی مبلغ ۷۵۰.۰۰۰ ریال مازاد بر مبالغ فوق دریافت می شود.


شخص حقیقی: ۹/۵۰۰/۰۰۰ ریال
شخص حقوقی: ۱۹/۰۰۰/۰۰۰ ریال
اختراعات دانشگاه (دارای سهم دانشگاه): ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال
اختراعات خارجی  (PCT): ۲۵/۰۰۰/۰۰۰  ریال

نحوه پرداخت:

از طریق درگاه الکترونیکی پرداخت، هنگام ثبت نام در سامانه سبا صورت می گیرد.

روند داوری و ارزیابی (راهنمای سبا)

برای شروع فرایند داوری خود در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از دریافت ایمیل از سوی واحد مالکیت فکری، مراحل زیر را طی نمایید.

  1. جهت ثبت نام و پرداخت هزینه داوری، وارد سامانهsaba.aut.ac.ir شده و از قسمت ورود متقاضیان و با استفاده از شناسه کاربری (کد ملی یک نفر از مخترعین مندرج در اظهار نامه) و رمز عبور(شماره نامه استعلام اداره ثبت به دانشگاه صنعتی امیرکبیر) وارد سامانه سبا شوید و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام، بارگذاری نامه استعلام، پرداخت هزینه اولیه و تکمیل فرایند ثبت درخواست و دریافت کد رهگیری اقدام فرمائید.

  2. برای ورود به سامانه از مرورگر Chrome  و یا Firefox  استفاده نمائید و یا مرورگرInternet Explorer   ورژن ۹ به بعد مورد استفاده قرار گیرد.

  3. راهنمای استفاده از پرتال در آدرس saba.aut.ac.ir  موجود می­باشد.

  4. کلیه فرایندهای داوری از طریق پرتال صورت گرفته و در هیچ یک از مراحل نیازی به مراجعه حضوری یا تلفنی نمی باشد. در صورت نیاز به ارتباط با مدیر سامانه از طریق ارسال پیام در سامانه اقدام نمایید.

  5. مراحل داوری  توسط مخترع در سامانه قابل رهگیری می باشد.

  6. بر اساس تصمیم گیری اداره ثبت، در صورتی که متقاضی طی ۳۰ روز پس از صدور نامه اختراع خود را از مرجع استعلام پیگیری نکند، اختراع وی عودت داده خواهد شد.

  7. پس از بررسی اختراع، نتیجه به اداره ثبت اختراعات اعلام شده و مخترع می تواند در صورت مردود بودن نتیجه، اعتراض خود را از طریق آن اداره اعلام نماید.

  8. در صورتی که ادعانامه یا سایر مستندات نیاز به بازنویسی داشته باشد، این مورد نیز بایستی به اداره ثبت اختراعات منعکس شده و مخترع مستندات اصلاح شده خود را به آن اداره ارائه نماید. مستندات جدید مجددا بررسی شده و در صورتی که ادعانامه اصلاح شده باشد مجددا جستجو بر اساس ادعانامه جدید صورت خواهد گرفت.

 

مدارک لازم جهت اعتبار سنجی

  1. بزودی امکان درخواست اعتبارسنجی تا مرحله ارائه گواهی بصورت الکترونیکی  و ارائه کد رهگیری جهت استعلام صحت گواهی در آدرس saba.aut.ac.ir قرار خواهد گرفت.

  2. مدارک لازم شامل گواهی ثبت اختراع، ادعانامه، خلاصه، توصیف، شکل و نقشه (مطابق با آنچه در سامانه اداره ثبت قرار گرفته است)، گزارش داوری مرجع استعلام و ارائه رسید پرداخت

  • تا قبل از راه اندازی پرتال کلیه مدارک از طریق ایمیل patentaut.ac.ir دریافت می شود. بعد از آن هیچ گونه درخواستی خارج از روال پرتال قابل بررسی نیست.

  1. قبل از ارسال مدارک درخواست خود را از طریق ایمیل فوق ارسال نمایید تا اطلاعات حساب ارسال شود.

هزینه اعتبارسنجی

شخص حقیقی: ۳/۵۰۰/۰۰۰ ریال
شخص حقوقی: ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال
اختراعات دانشگاه: ۳/۵۰۰/۰۰۰ ریال
اطلاعات حساب از طریق ایمیل برای متقاضی ارسال می شود
 
 


دفعات مشاهده: 1480 بار   |   دفعات چاپ: 84 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر