پرسش‌های متداول و پاسخ آنها

 | تاریخ ارسال: 1400/5/9 | 
برای دسترسی بهتر و سریعتر به پاسخ سوال‌تان، ابتدا از کلید ترکیبی  Ctrl +F استفاده کنید. در پنجرۀ جستجویی که باز می‌شود کلیدواژه مطلبی که به دنبال آن می‌گردید را تایپ کنید و Enter را بزنید. حال روی موارد یافت شده، پیش بروید تا به سوال و پاسخ مناسب خودتان برسید. همچنین توصیه می‌کنیم قوانین اجرایی دوره کارشناسی را به طور دقیق مطالعه کنید خلاصه آیین نامه اجرایی دوره کارشناسی


 

۱-    آیا کهاد آمار برقرار است و می‌توانیم آن را انتخاب کنیم؟  اگر بله، شرایط آن چیست؟
 
کهاد آمار جزو کهادهای مصوب دانشکده است ولی متاسفانه به دلیل کمبود استاد، درسی در این کهاد ارائه نمی‌شود. بنابراین اگر دانشجویی کهاد آمار را انتخاب کند، به دلیل عدم ارائه درس‌‌های مربوط، نمی‌تواند فارغ‌التحصیل شود. تنها کهاد فعال در دانشکده، کهاد علوم کامپیوتر است.

۲- برای گرفتن تاییدیه تطبیق واحد زمان فارغ‌التحصیلی چه کار باید کرد؟
 
برای این منظور فایل راهنمای فارغ التحصیلی را مطالعه و بر اساس آن اقدام بفرمایید. به طور کلی، اگر مطمئن هستید که ۱۳۲ تا ۱۳۴ واحد را طبق چارت گذرانده‌اید، برای شروع فرآیند فارغ‌التحصیلی در فرم تطبیق واحد اولیه، دروس گذرانده شده از هر جدول را به همراه نمرات آنها بنویسید و برای مدیر گروه مربوط ایمیل کنید.  ایشان پس از بررسی، نتیجه را به اطللاع دانشجو  و معاون آموزشی دانشکده می‌رساند.  (به پاسخ سوال ۵۶ نیز دقت فرمایید)


۳- حداکثر چند واحد بیشتر از ۱۳۴ واحد مجازیم اخذ کنیم و شرایط این کار چیست؟ آیا باید برای واحدهای مازاد هزینه پرداخت کرد؟

اخذ درس مازاد  بر ۱۳۴ واحد در حالت کلی مقدور نیست، مگر در شرایطی که از اختیار دانشجو خارج بوده باشد. 
دانشگاه در ابتدای هر ترم این موضوع را کنترل می‌کند. البته، یک استثنا وجود دارد: 
اخذ ۲۰ واحد مازاد بر سقف تعداد واحدهای مجاز دوره کارشناسی (۱۳۲ یا ۱۳۴ واحد) با شرایط ممتازی امکان‌پذیر است.


۴-آیا بسته‌های ۱۵ واحدی جایگزین کهاد دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر شده‌اند؟

بسته‌های ۱۵ واحدی جایگزین کهاد نیستند. در واقع، کهاد در دانشگاه یا دانشکده ما اجرا می‌شود ولی دانشجویی که کهاد انتخاب کرده است نمی‌تواند بسته انتخاب کند و برعکس.


۵-
آیا دریافت کارنامه انگلیسی یا Official Academic transcript از دانشگاه امکان‌پذیر است؟

خیر. بر اساس حکم اخیر دیوان اداری و نامه وزارت علوم  صدور کارنامه انگلیسی به دلیل بار حقوقی آن مجاز نیست.


۶- 
مراحل درخواست آموزشی چگونه است و چه فرمی را باید پر کنم؟
 
فرم درخواست آموزشی (فرم درخواست آموزشی) را از روی سایت دانشکده دریافت کنید یا از آقا رضا کپی بگیرید و درخواست خودتان را در آن درج کرده و آن را ابتدا برای استاد مشاور خودتان ببرید تا ایشان آن را امضا و تایید کنند. سپس فرم امضا شده را  به کارشناسان دانشکده سرکار خانم رمضانی (مخصوص دانشجویان رشته ریاضیات و کاربردها) یا جناب آقای مهندس معتمدی  (مخصوص دانشجویان رشته علوم کامپیوتر)  تحویل دهید. کارشناس مربوط پس از مهر کردن فرم آن را از طریق اتوماسیون برای معاون آموزشی دانشکده ارسال می کند تا ایشان آن را برای آموزش کل ارسال کنند.


۷-
چگونه برای دریافت  کارنامۀ فارسی اقدام کنیم؟

از طریق سمانه سما باید درخواست دهید. اگر کارنامه فارغ‌التحصیلی مد نظر باشد، ابتدا باید لغو تعهد خدمات آموزش رایگان انجام شود.


۸- آیا
امکانش هست در تابستان درسی را به صورت معرفی به استاد اخذ کرد؟
 
اگر کلیۀ واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیلی به جز یک یا دو درس تئوری را گذرانده‌اید، در تابستان هم می‌توانید پس از ثبت قطعی نمرات ترم قبل اقدام فرمایید. در حالت کلی، بعد از درخواست دانشجو برای معرفی به استاد، کارشناس آموزش اولین ترم بعد از ترمی که ثبت نام داشته‌اید را برای ثبت درس معرفی به استاد انتخاب می‌کند. سقف ترم تابستان حداکثر ۲ درس است. البته اگر ترم تابستان منتهی به فارغ‌التحصیلی دانشجو شود، سقف تعداد واحدهای مجاز به ۸ واحد ارتقاء می‌یابد و دیگر تعداد درس ملاک عمل نیست و ملاک ۸ واحد در نظر گرفته می‌شود.

 
۹- آیا برای دانشجویان دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر مشکل عدم دیدن واحدهای اختیاری خارج از بسته‌های ۱۵ واحدی برطرف خواهد شد؟  آیا امکان حذف بسته ۱۵ واحدی از پرتال وجود دارد؟

احتمال برطرف شدن مشکل دروس اختیاری دانشجویان دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر (۱۵ واحد اختیاری) در ثبت نام تکمیلی وجود دارد. محدودیت اعمال شده برای سایر رشته‌ها (۳ واحد خارج از بسته) صرفا بمنظور ممانعت از اشتباه و اخذ دروس اختیاری مازاد توسط دانشجویان و در نتیجه عدم رعایت حدنصاب واحدهای کارشناسی انجام شده است. برای حذف بسته، دانشجویان می‌توانند درخواست آموزشی خود را در فرم درخواست آموزشی نوشته و پس از تایید استاد مشاور، از طریق آموزش دانشکده‌ و با تایید معاون آموزشی ارسال کنند.



۱۰- آیا برای انتخاب کهاد شرط خاصی داریم؟ چگونه باید فرم کهاد در سایت را پر کنم؟ و آن را باید به چه کسی تحویل دهم؟


شرط اولیه برای انتخاب کهاد، پاس کردن ۶۰  واحد است. اطلاعات خواسته شده در فرم کهاد (فرم اخذ کهاد ۳۰ واحدی) را در آن درج کنید (می‌توایند به صورت دیجیتالی اطلاعات را وارد کنید) و پیش استاد مشاورتان ببرید تا ایشان آن را در صورت صلاحدید تایید فرمایند. سپس فرم تایید شده را به کارشناسان دانشکده سرکار خانم رمضانی (مخصوص دانشجویان رشته ریاضیات و کاربردها) یا جناب آقای مهندس معتمدی (مخصوص دانشجویان رشته علوم کامپیوتر)  تحویل دهید.  پس از تایید آموزش کل، کهاد مربوط در پرتال دانشجو ثبت می‌شود. دقت داشته باشید پس از آن، دانشجو در زمان انتخاب واحد قادر به دیدن دروس اختیاری غیر از دروس کهاد نخواهد بود. 


۱۱- آیا الزاما هر دانشجویی در ترم آخر باید ادعای فارغ‌التحصیلی کند؟

اگر برای فارغ‌التحصیلی به کمتر از ۲۰ واحد نیاز دارید و بیش از یک درس از گروه معارف برای شما باقی نمانده است، بعلاوه تعداد واحدهای باقی مانده بیش از ۱۲ واحد باشد، نیاز به پر کردن فرم  ادعای فارغ‌التحصیلی ندارید. در واقع این فرم برای کمک به کسانی است که شرط معدل برای اخذ تعداد بیش از ۲۰ واحد را ندارند یا برای ترم آخر بیش از یک درس از گروه معارف باید اخذ کنند یا تعداد واحدهای باقی‌مانده شان کمتر از حد نصاب مجاز تعداد واحدهای یک ترم، یعنی ۱۲ واحد است. توجه کنید از تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ به بعد، برای ثبت درخواست ادعای فارغ التحصیلی باید از سامانه سما اقدام فرمایید. لطفا چنانچه شرایط مذکور را دارید این درخواست را ثبت کنید.


۱۲-
اگر دانشجویی بسته‌ای انتخاب نکند، مانند ترم‌های گذشته نمی‌تواند درسی را در دانشکده‌های دیگر به عنوان درس اختیاری بگیرد؟

انتخاب درس بعنوان درس اختیاری در دانشکده‌های دیگر هنوز هم به قوت خود باقیست. البته ممکن است دانشکدۀ میزبان در زمان انتخاب واحد اولویت را به دانشجویانی که بستۀ آن دانشکده را انتخاب کرده‌اند بدهد و ظرفیت به دانشجویان دیگر نرسد.


۱۳- من می‌خواهم کهاد علوم کامپیوتر بردارم ولی یک درس اختیاری ترم قبل گذرانده‌ام (ترم قبل نمی‌دانستم که اگر کهاد کنم نباید اختیاری بردارم). تکلیف چیست؟
 
می‌توانید کهاد اخذ کنید ولی در زمان اخذ واحدهای پایانی کهاد (به اندازه‌ای که درس اختیاری متفرقه برداشته‌اید) به مشکل بر می‌خورید و در زمان اخذ واحد در ثبت نام نمی‌توانید درس‌های کهاد را ببینید و باید به کارشناس آموزش دانشکده مراجعه کنید تا درس‌های مربوط را برایتان بطور دستی اخد کنند.


۱۴-
  من قصد دارم از رشته و دانشگاه انصراف بدهم .آیا این کار بدون اینکه مشمول اعزام به سربازی شوم امکان‌پذیر است؟ با توجه به اینکه ۴ ترم در این دانشگاه گذرانده ام آیا جریمه انصراف مشمول من می‌شود و اگر باید آن را بپردازم، چه مبلغی است؟
 
اگر دانشجویان ذکور قبل از پنجمین سال ورودشان به دانشگاه انصراف بدهند، یک سال دیگر فرصت دارند تا دوباره مشمول سربازی شوند ولی اگر بعد از گذشت ۵ سال از ورودشان به دانشگاه انصراف بدهند باید بلافاصله به نظام وظیفه مراجعه کنند تا بر اساس شرایط روز نظام وظیفه مهلتشان برای مشمولی  تعیین شود. در ضمن، جریمه‌ای با نام جریمه انصراف ار تحصیل نداریم. در  زمان تصمیم قطعی بر انصراف از تحصیل، فرم مربوط (فرم درخواست انصراف از تحصیل) را از روی وب سایت دانشکده دریافت و تکمیل و به کارشناس آموزش تحویل دهید. قبل از تحویل دادن درخواست انصراف به آموزش کل، فعال شدن فرایند تسویه در زمان انصراف از تحصیل توسط دانشکده الزامی است.


۱۵- بنده با توجه به اینکه در ترم بعد وارد نیمسال نهم تحصیلی خود می‌شوم و فقط ۱۶ واحد برای فارغ‌التحصیلی من باقی مانده است، قصد ادعای فارغ‌التحصیلی دارم، ولی با توجه به قوانین کمیسیون از فرآیند انجام این امر اطلاعی ندارم، خواهشمندم در صورت امکان، فرآیند ادعا و درخواست کمیسیون را به بنده توضیح دهید.

 
دانشجویان ذکور جهت ادامه تحصیل در ترم نهم باید برای سنوات ارفاقی خود درخواست آموزشی دهند تا کمیسیون موارد خاص آموزشی در مورد ادامه تحصیل ایشان نظر دهد و در واقع از سنوات ارفاقی بهره مند شوند. برای این منظور باید فرم درخواست آموزشی را تکمیل کرده  و برای کارشناس آموزش ارسال کنند. ایشان نیز پس از بررسی به معاون آموزشی دانشکده ارسال کرده تا از طریق اتوماسیون به دفتر امور آموزش کل دانشگاه ارسال شود.


۱۶- آیا
برای دانشجویان علوم کامپیوتر نیز کهاد تعریف شده است؟

خیر. کهاد اختصاص به دانشجویان رشتۀ ریاضیات و کاربردها دارد.


۱۷- برای انتخاب کهاد علوم کامپیوتر توسط دانشجویان رشتۀ ریاضیات و کاربردها باید چه مراحلی را طی کرد؟

دانشجوی متقاضی ابتدا فرم مربوط به کهاد را از سایت دانشکده دریافت و تکمیل کرده، به استاد مشاور خود تحویل می‌دهند تا ایشان در صورت صلاحدید، آن را امضا و تایید کنند. سپس به کارشناس دانشکده خانم رمضانی
  تحویل می‌دهید. سپس کارشناس آموزش، درخواست دانشجو را برای معاون آموزشی دانشکده از طریق اتوماسیون ارسال خواهد کرد. سپس این درخواست از طریق اتوماسیون به آموزش کل ارسال شده و در نهایت آموزش کل در پرتال دانشجو اعمال می‌کند.

 
۱۸- برای تغییر رشته باید چگونه اقدام کنم؟ 
 
برای تغییر رشته ابتدا شرایط به روزرسانی شدۀ تغییر رشته را روی سایت دانشکده مطالعۀ دقیق کنید. در صورت احراز شرایط، فرم درخواست مربوط به تغییر رشته را از آموزش کل دریافت کنید. سپس فرم تکمیل شده را به آموزش کل تحویل دهید تا آن اداره پس از بررسی وضعیت تحصیلی شما آن را به دانشکده مقصد ارجاع دهد. پس از اظهار نظر گروه مد نظر در دانشکدۀ مقصد، نتیجه از طریق اتوماسیون به اطلاع آموزش کل خواهد رسید. در صورت تایید درخواستتان، موضوع تغییر رشته در پرتال شما اعمال خواهد شد.
 
۱۹- آیا طبق آیین‌نامه‌های جدید، دانشجویان برای ثبت نام ترم نهم به بعد باید فرم درخواست آموزشی را تکمیل و به آموزش کل ارائه دهند؟ 
 
بله. دانشجویان تا ترم هشتم بدون نیاز به ارائه درخواست آموزشی و تایید کمیسیون خاص می‌توانند ثبت نام کنند. اما در حال حاضر، ثبت نام در ترم نهم و بعد از آن منوط به ارائه دلایل و مستندات مورد تایید کمیسیون موارد خاص است. در این خصوص دانشجویان متقاضی ثبت نام ترم نهم باید فرم تعهد مخصوص  خود را به همراه مستندات مربوط به آموزش دانشکده تحویل دهند تا از طریق اتوماسیون برای اداره آموزش کل برای طرح در کمیسیون موارد خاص ارسال گردد.

۲۰-
من الان ترم هشتم را پشت سر گذاشتم و  ترم پاییز آینده فارغ‌التحصیل می‌شوم، می‌خواستم ببینم معدلی که برای کنکور در نظر گرفته می‌شود معدل دقیقا چند ترم هست، یعنی معدل ۹ ترم در نظر گرفته می‌شود یا ۸ ترم؟

توجه داشته باشید که گواهی تایید معدل برای کنکور توسط اداره اموزش کل برای دانشجو صادر و به خود دانشجو ایمیل می شود. دانشکده هیچ دخالتی ندارد. روال صدور این گواهی این است که در تابستان هر سال صادر می‌شود. بنابراین اگر شما در ترم پاییز فارغ‌التحصیل شوید و در کنکور سال بعد شرکت کنید در گواهی صادر شده معدل ۹ ترم لحاظ خواهد شد. این گواهی در قسمت سوابق تحصیلی پورتال دانشجو قرار دارد و باید خود دانشجو از این قسمت پرینت بگیرد و به سازمان سنجش ارسال کند.

۲۱- مراحل تکدرس کردن (معرفی به استاد) را توضیح دهید.

از سایت دانشکده فرم تکدرس یا همان معرفی به استاد (
فرم جدید معرفی به استاد) را بردارید. در بخش اول آن، مشخصات خودتان را وارد کنید. سپس با یکی از اساتید هماهنگ کنید که از شما امتحان درس مذکور را بگیرد.  بعد از امضای استاد، فرم را به مدیر گروه مربوط بدهید تا ایشان نیز فرم شما را بررسی و امضا کنند. دانشجویان علوم کامپیوتر به جناب آقای دکتر زاهد رحمتی و دانشجویان ریاضیات و کاربردها به سرکار خانم دکتر اخلاقی مراجعه بفرمایند.  پس از دریافت فرم امضا شده از مدیران گروه، آن را به کارشناس مربوط تحویل دهید. کارشناس  فرم را امضا و مهر کرده به معاون آموزشی دانشکده ارجاع می‌دهد تا ایشان  نامه را به آموزش کل و از طریق اتوماسیون ارسال کند. در نهایت درس مذکور در پرتال شما و استاد مربوط وارد می‌شود. سپس در تاریخ مورد توافق بین شما و استاد مذکور امتحان برگزار و نمره توسط آن استاد در پرتال دانشجو ثبت می‌شود. نکته مهم این است که چنانچه معدل کل دانشجوی متقاضی زیر ۱۶ باشد، برای نمره تکدرس سقف نمره ۱۲ لحاظ می‌شود و اگر معدل کل دانشجوی متقاضی بالای ۱۶ باشد، سقف نمره ۱۶ لحاظ می‌شود.

 
۲۲- آیا در دانشنامه کارشناسی دانشجویانی که کهادی را انتخاب می کنند، عنوان کهاد مذکور درج می شود؟

خیر.
دانشجوی ورودی سازمان سنجش با هر عنوانی که ثبت‌نام و وارد دانشگاه شود، با همان عنوان فارغ‌التحصیل می‌شود. این قانون برای هر سه مقطع کارشناس، ارشد و دکتری در کل ایران برقرار است. توجه کنید که بر اساس گذراندن بسته‌های ۱۵ واحدی (ماژول)،  کهاد یا کواپ گواهی‌نامه جداگانه‌ای صادر می‌شود که نباید آن را با مدرک کارشناسی اشتباه گرفت. پس از طی شدن زمان تعهد تحصیل رایگان دانشجو و همزمان با صدور دانشنام، دانشگاه ملزم است که گواهی کهاد را به دانشجو بدهد.


۲۳- آیا دانشجویان متقاضی تغییر رشته به علوم کامپیوتر که شرایط تغییر رشته را از لحاظ آیین نامه دانشگاه دارند، برای کسب موافقت نظر گروه علوم کامپیوتر  شرایط خاصی را  باید داشته باشند؟

دانشجویانی که قصد تغییر رشته به علوم کامپیوتر را دارند دو حالت دارند. 
الف) از طریق آموزش کل:
در ابتدا باید شرایط کلی تغییر رشته را از لحاظ دانشگاه داشته باشند و موافقت آموزش کل را کسب کرده باشند، زیرا تمامی درخواست‌های تغییر رشته از طریق اتوماسیون از آموزش کل به معاونین آموزشی دانشکده‌ها ارسال می‌شود. این دانشجویان با توجه به قوانین گروه علوم کامپیوتر باید سه درس مبانی کامپیوتر، ساختمان داده‌ها و برنامه نویسی پیشرفته را در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر مهمان شوند و در صورتی که میانگین نمرات سه درس مذکور بالای ۱۷، نمره هر درس بالاتر از ۱۶ و معدل کل دانشجو بالای ۱۶ باشد، به شرط موافقت آموزش کل با تغییر رشته آنها، دانشکده نیز با تغییر رشته ایشان موافقت می‌کند.


ب) از طریق استعداد درخشان:
اگر دانشجوی متقاضی از طریق استعداد درخشان  اقدام کند، می‌تواند بدون  گذراندن سه درس مذکور تغییر رشته دهد.

۲۴- آیا  دانشجویانی که بسته‌های ۱۵ واحدی را انتخاب کرده و با موفقیت به اتمام می‌رسانند، گواهی دریافت خواهند کرد؟

بله.

۲۵- درخواست‌های ادعای فارغ‌التحصیلی چگونه و کجا ثبت می‌شوند؟

از طریق سامانه سما ثبت می‌شوند و در صورت تایید معاون آموزشی دانشکده در پورتال دانشجو اعمال می‌شود.

۲۶- اگر دانشجویی که ادعای فارغ‌التحصیلی کرده است، نتواند ادعای خود را محقق سازد چه کار باید بکند؟
 
در صورتیکه دانشجوی مدعی فارغ‌التحصیلی نتواند تمام دروس اخذ شده در آن ترم را بگذراند باید یک درخواست آموزشی بدهد و دلایلش را ذکر کند، سپس این درخواست را به تایید استاد مشاور خود رسانده و آن را به کارشناس آموزش دانشکده  تحویل دهد. ایشان این درخواست را از طریق اتوماسیون برای معاون آموزشی ارسال می‌کند تا به آموزش کل ارسال شود. بعد از بررسی دلایل، در صورت موجه بودن آنها به دانشجو فرصت داده می‌شود در ترم بعدی‌اش واحدهای باقی مانده را بگذراند. توجه داشته باشید که دانشجویی که ادعای فارغ التحصیلی کرده باشد نمی تواند درسی را حذف اضطراری کند.

۲۷- آیا بسته‌های ۱۵ واحدی جزء همان ۱۳۴ یا ۱۳۲ واحدی حساب می‌شوند که باید برای فارغ‌التحصیلی پاس کنیم یا مازاد بر آنها؟

این بسته‌ها به نوعی  واحدهای اختیاری و جزء همان ۱۳۴ یا ۱۳۲ واحد لازم برای فارغ‌التحصیلی محسوب می‌شوند.

۲۸- آیا دانشجویان دو رشته‌ای هم می‌توانند کهاد انتخاب کنند؟

بله.

۲۹- کسی که ترم قبل را حذف ترم کرده باشد، آیا برای انتخاب واحد ترم بعدش محدودیتی در تعداد واحدهای ثبت‌نامی دارد؟

محدودیت تعداد واحد بر اساس معدل و مشروطی است، نه بر اساس اینکه ترم قبل حذف ترم کرده باشید یا خیر.
البته یک نکته مهم وجود دارد. برای مثال، فرض کنید در ترم اول ۹۹ دانشجویی مشروط شود و ترم دوم ۹۹ حذف ترم کند. در این صورت در انتخاب واحد ترم اول ۱۴۰۰ دانشجو سقف واحد ۱۴ را برای انتخاب واحد دارد. دانشجو موظف است این سقف را رعایت کند؛ زیرا اگر این کار را نکند بعد از اتمام انتخاب واحدها، آموزش کل شروع به اخطار آموزشی دادن به دانشجویان خاطی می‌کند و آنها را ملزم به حذف دروس مازاد بر ۱۴ واحد می‌کند و در این صورت دانشجو متضرر می‌شود.


۳۰-
با توجه به سیلابس جدید دوره کارشناسی ریاضیات و کاربردها مصوب وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ آیا می‌توان از میان دروس ستاره‌دار جدول ۳ بیشتر از دو درس را برداشت و چند درس را از میان دروس بدون ستاره اخذ نکرد؟
 
 سوال دو بخش دارد.
بخش اول: اگر از دروس ستاره دار جدول شماره ۳ رشتۀ ریاضیات و کاربردها ۲+x درس بگذرانید، x تای آن جزو دروس اختیاری به حساب می‌آید.
بخش دوم:  ذیل جدول شماره ۳ رشتۀ ریاضیات و کاربردها مصوبه ۱۳۹۹ (جدول دروس تخصصی) یک جمله  توضیحی قرار داده شده است که موضوع را کاملا روشن می‌کند.

با توجه به برنامه مصوب سال ۱۳۹۹ وزارت عتف، دروس زیر برای دانشجویان ریاضیات و کاربردها اجباری نیستند:
   الف) بهینه سازی غیرخطی         ب) ساختمان داده ها و الگوریتم ها              ج) مبانی سیستم های دینامیکی
به جای هر یک از این سه درس می‌توان از جدول دروس تخصصی (جدول ۳)  درس دیگری را چه ستاره دار و چه غیرستاره دار انتخاب کرد. اما نمی‌توان از جدول دروس اختیاری به جای دروس جدول ۳ انتخاب کرد.

چنانچه دانشجویی هر کدام از  این سه درس را پاس کرده باشد، آن درس برای تکمیل جدول شماره ۳  لحاظ می‌شود. البته اگر از جدول ۳ بیش از ۶۱ واحد پاس شود آن واحدهای اضافی برای دروس اختیاری محسوب خواهد شد.  

دانشجویان ورودی قبل از ۹۹ نیز می توانند از این تبصره استفاده کنند.


 
در حالت کلی به توضیحات زیر هر جدول کاملا دقت کنید تا دچار ابهامی نشوید.
 

 ۳۱-بعنوان شرط اولیه برای انتخاب کهاد، حداقل باید چند واحد پاس کرده باشیم؟

شرط اولیه برای انتخاب کهاد، پاس کردن ۶۰  واحد است.

۳۲- دانشجوی رشته ریاضیات و کاربردها هستم.  امکانش هست که درس اصول سیستم‌های کامپیوتری را با درس برنامه‌نویسی پیشرفته همنیاز کنم؟

یکی از مواردی که دانشجو باید در انتخاب دروس مورد ملاحظه قرار دهد، رعایت کردن پیشنیاز دروس است. فرض کنید درس A (مثلا برنامه‌نویسی پیشرفته)  در چارت درس‌ها پیشنیاز درس B (مثلا اصول سیستم‌های کامپیوتری) است. در حالت کلی نمی‌توان درس B را اخذ کرد مگر اینکه قبلا درس A را پاس کرده باشید. در واقع در زمان انتخاب واحد در پرتال دانشجو درس B نمایش داده نمی‌شود که بتواند آن‌ را اخذ کند!  البته ۳ استنثاء داریم:

 
الف)  فرض کنید شما درس A را گرفتید و آن درس را افتادید. طبق آیین‌نامۀ جدید دانشگاه، در ترم بعدی می‌توانید دو درس A و B  را با هم بگیرید که اصطلاحا می‌گویند این دو درس را همنیاز کرده‌اید. توجه کنید که در این حالت در آن ترم نمی‌توانید درس A را در طول ترم حذف کنید و درس B را نگه دارید! البته اگر در انتهای ترم موفق به گذراندن درس A  نشوید (خدای نکرده!) و درس B را قبول شوید مشکلی نیست و صرفا باید درس A را ترم‌های بعد پاس کنید.

 
ب) دانشجو پس از حذف و اضافه تعداد واحدهایی که توانسته است اخذ کند زیر ۱۲ واحد شده باشد. در این صورت دانشگاه به معاون آموزشی اجازه می‌دهد برای کمک به دانشجو مجوز همنیاز کردن دروس A و B را بدهد.

ج) این دو درس برای یک دانشکده دیگر باشند و شما درس B را از طریق مهمان بین دانشکده‌ای بخواهید اخذ کنید و نه از طریق پرتال. این مورد درباره بسته‌های ۱۵ واحدی بیشتر مصداق پیدا می‌کند. دقت کنید که دانشجویان ریاضیات و کاربردها اگر بخواهند از گروه علوم کامپیوتر درس اخذ کنند؛ بعنوان مهمان بین دانشکده‌ای محسوب نمی‌شوند و بالعکس!

۳۳-بنده به دلیل بی‌دقتی متاسفانه ارزیابی اساتید رو در ترم پیش انجام ندادم و دسترسی ام به پورتال  بسته شد. آیا پورتالم برای روز انتخاب واحد باز میشه؟

مسئولین دانشگاه برای نشان دادن اهمیت موضوع ارزیابی به دانشجویان، این جریمه را در نظر گرفته‌اند. البته جای نگرانی نیست و برای انتخاب واحد، مجددا دسترسی‌تان به پرتال باز خواهد شد.


۳۴- این ترم من به دلیل مشغله‌هایی که دارم امکان اخذ ۱۲ واحد یا بیش‌تر را ندارم. آیا می‌توانم تعداد واحد کمتر از ۱۲ واحد هم بردارم یا باید به اجبار حذف ترم کنم؟

حد نصاب اخذ واحد برای هر ترم ۱۲ واحد است. کمتر از آن مجاز نیست. مگر اینکه ترم آخر و در حال فارغ‌التحصیلی باشید که در این حالت نیز باید فرم ادعای فارغ‌التحصیلی را در سامانه سما پر کنید.

۳۵- اگر دانشجویی پس از انتخاب و ثبت بسته ۱۵ واحدی و گذراندن تعدادی از دروس بسته، منصرف شود و بسته را به اتمام نرساند، چه می‌شود؟

در حال حاضر جریمه‌ای در نظر گرفته نشده است. صرفا گواهی گذراندن بسته به او داده نمی‌شود.

۳۶- اگر دانشجویی از ادامه دادن کهاد انتخابی و ثبت شده در پرتالش منصرف شود، چه باید بکند؟

باید یک درخواست آموزشی مبنی بر "حذف کهاد از پرتال" خود بنویسد. سپس به تایید استاد مشاور خود برساند و بعد از آن به کارشناس آموزش سرکار خانم رمضانی تحویل دهد. سپس، این درخواست از طریق اتوماسیون برای آموزش کل ارسال می‌شود تا کهاد مذکور از پرتال دانشجو حذف شود. در این صورت دانشجو می‌تواند به تعداد واحد باقی مانده، درس اختیاری یا بسته ۱۵ واحدی اخذ کند.

 

۳۷-  آیا ما می‌توانیم به نمرات عددی نیمسال کرونایی (ترم دوم ۱۳۹۸) که نمرات بر حسب pass و fail لحاظ شدند دسترسی داشته باشیم؟ چون برای محاسبه gpa به نمرات این ترم احتیاج دارم.

متاسفانه پاسخ منفی است.


۳۸- تغییر رشته من از یک رشته مهندسی به رشته علوم کامپیوتر انجام شده و الان در پورتال، رشته من علوم کامپیوتر است.   واحدهای پاس شدۀ مشترکم با علوم کامپیوتر در ترم‌های قبل  چه می شود؟ آیا برای انجام این کار ضرب‌العجلی وجود دارد؟
 
 آموزش کل نامه‌ای را در این خصوص به دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر  ارسال می‌کند. بعد از آن شما می‌توانید دروسی از رشته اول که در رشته جدید شما مازاد هستند را به  کارشناس آموزش سرکار خانم رمضانی  اعلام کنید تا در کارنامه نیز بصورت مازاد منظور گردد. در این خصوص می‌توانید از مدیرگروه علوم کامپیوتر جناب آقای دکتر زاهد رحمتی هم کمک بگیرید. گرچه این کار را در زمان فارغ‌التحصیلی نیز می‌توانید انجام دهید، توصیه اکید می‌کنیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهید تا در نیم‌سال‌های آخر به دلیل پاس کردن واحدهای بالاتر از ۱۳۲ واحد، انتخاب واحدتان دچار مشکل نشود.

برخی از دروسی که قابل تطبیق هستند عبارتند از:
       آمارو احتمالات مهندسی  با مبانی احتمال.
      زبان۲ فنی مهندسی با زبان ۲ علوم پایه.
برای پذیرش این واحدها از دانشجوی تغییر رشته‌ای، نیازی نیست که ایشان اقدام اداری خاصی کنند.


۳۹- من ۸ واحد اجباری از درس‌هایم باقی مانده است. می دانم که باید ادعای فارغ‌التحصیلی کنم. چه زمانی باید  فرم ادعا را پر کنم؟ و به چه کسی تحویل دهم؟ اگر در ارائه دروس ترم آخر، یکی از این درس‌ها ارائه نشود و یا با درس دیگر در تداخل باشد، باید چه کنم؟
 قبل از ثبت نام در سامانه سما ادعا را ثبت بفرمایید/ همچنین نگران واحدهای ارائه نشده نباشید. اگر به فرض درسی ارائه نشد یا با بقیه دروس تداخل داشت ابتدا سعی کنید موضوع را به معاون آموزش منعکس کنید تا در حد امکان تداخل برطرف شود، اما اگر نشد آن درس را به صورت معرفی به استاد می‌توانید بعد از پایان نیم‌سال و ثبت شدن نمرات در پرتال، اخذ نمایید.

۴۰- لطفا در خصوص فرم‌های مربوط به پروژه که در سایت دانشکده قرار دارند توضیح دهید. اگر در نیم‌سال اول پروژه را اخذ کنم تا چه زمانی مهلت دفاع از پروژه دارم؟ اگر تمام دروسم تمام شده باشد و فقط پروژه ام باقی مانده باشد سنوات ارفاقی خواهم خورد؟ چطور پروژه را اخذ کنم؟ چند واحد است؟

 
فرم شماره ۱ برای ثبت عنوان پروژه و نام استاد مورد نظر است که باید در ابتدای کار پر کنید و تحویل آموزش دهید  و فرم شماره ۲ برای ثبت نمره پروژه است که بعد از دفاع توسط استاد راهنمای پروژه و هیئت داوری، تکمیل شده و به آموزش ارسال می‌شود.

اگر در نیم‌سال اول درس پروژه را اخذ کنید تا ۳۰ مهر ماه سال بعد فرصت دارید که نمره پروژه‌تان ثبت قطعی شود.  اگر در پرتال‌تان نمره تمام دروس‌ به جزء درس پروژه ثبت قطعی شده باشند، سنوات ارفاقی نخواهید خورد.

 
برای اخذ درس پروژه کافی است در زمان انتخاب واحد مثل دروس دیگر از پرتال تان آن را انتخاب کنید. درس پروژه ۳ واحد است. توجه کنید که اسم استاد پروژه بعدا با تایید ایشان به پرتال شما و استاد مربوط اضافه می‌شود. اما هر ترم یک نفر  از استادان دانشکده مسئول ثبت پروژه‌ها در پرتال می‌شود و تمامی ثبت نام‌ها به طور صوری در پرتال ایشان ثبت می‌شود.
 
پس از دفاع از پروژه،  نمره و مستندات آن توسط استاد پروژه یا مدیر گروه مربوط به کارشناس آموزش ایمیل می‌شود و ایشان نیز نمره را در پرتال شما ثبت قطعی می‌کنند. توجه داشته باشید که باید ابتدا نمره پروژه را استاد پروژه در پرتال ثبت کرده باشند.  پس  از آن در پرتال‌تان، پروژه از حالت صفر واحد تبدیل به سه واحد شده و در مجموع کل واحدهای پاس شده لحاظ می‌شود.

مطابق با مصوبه شورای آموزشی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر در سال بهمن ۱۴۰۱، اگر دانشجو در ترم آخر تحصیلی خود اقدام به اخذ درس پروژه کرده باشد، خداکثر شش ماه برای دفاع از پروژه مهلت دارد.


۴۱- برای اینکه بتوان ادعای فارغ‌التحصیلی کرد حداقل چند واحد باید پاس کرده باشم؟

دانشجویانی که کمتر از ۱۰۸ واحد تحصیلی گذرانده باشند مجاز به ادعای فارغ‌التحصیلی نیستند.

۴۲-
بنده دانشجوی ترم ۶ کارشناسی مهندسی هستم. آیا می‌توانم با استفاده از شرایط ممتازی، ۲۰ واحد از دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر اخذ کنم؟
 
اخذ ۲۰ واحد مازاد بر سقف تعداد واحدهای مجاز دوره کارشناسی (۱۳۲ یا ۱۳۴ واحد) با شرایط ممتازی امکان‌پذیر است. لطفا درخواستتان را با اداره استعدادهای درخشان (جناب آقای دکتر نادران طحان) مطرح فرمایید. در صورت داشتن شرایط لازم، آن اداره شما را از طریق اتوماسیون به دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر معرفی خواهد کرد و این دانشکده نیز با درخواست شما موافقت کرده و میزبان شما خواهد بود.

۴۳-
اگر من بخواهم ۱۴ واحد ترم بعد بردارم که ۳ واحد آن "پروژه کارشناسی" باشد مشکلی دارد؟

خیر. پروژه هم درس محسوب می‌شود.

۴۴-  آموزش کل پرتال من را هنوز باز نکرده است (بعد از کمیسیون باز می‌شود).اگر نتوانم در ثبت نام اولیه شرکت کنم مشکلی برای ثبت نام  تکمیلی‌ام  ایجاد می‌شود؟

خیر. اما ممکن است ظرفیت برخی از دروس مطلوب تان تکمیل شود!

۴۵- سوالات مربوط به دوره کارورزانه (کوآپ) را از چه کسی باید بپرسیم؟ آیا برای دانشجویان ورودی ۹۹ که تعداد واحدهای کمتری به آنها اختصاص داده شده است، ممکن است حد نصاب ۳۲ واحد را با ارفاق کمتر لحاظ کنند؟

همکار ارجمندمان آقای دکتر زاهد رحمتی با آدرس ایمیل zrahmatiaut.ac.ir مسئولیت این طرح را در دانشکده دارند. پرسش مذکور در حال پیگیری است. به محض کسب تکلیف، اطلاع رسانی خواهد شد.

۴۶-
آیا دانشجویان ریاضیات و کاربردها برای فارغ‌التحصیلی ضروری و اجباری است که پروژه بدهند؟ کارآموزی چطور؟

این دو مورد اجباری نیستند، بلکه اختیاری هستند.

۴۷- آیا دانشجو می‌تواند همزمان به دو دانشکده درخواست تغییر رشته بدهد؟


خیر. تغییر رشته از اختیارات اداره آموزش کل است. درخواست تغییر رشته از آن اداره به دانشکده مورد تقاضای دانشجو ارجاع داده می‌شود و نتیجه نیز از همان اداره به اطلاع دانشجو رسانده می‌شود.  ارسال همزمان درخواست برای دو دانشکده هیچ گاه انجام نمی‌شود.

۴۸-
رشته من علوم کامپیوتر است ولی درسی به نام مباحثی در ریاضیات و کاربردها گذرانده‌ام. می‌خواستم ببینم این درس جز دروس اختیاری حساب می‌شود یا دروس تخصصی؟

اختیاری.

۴۹- در ترم قبل درس پروژه را برداشته‌ام اما بنا به دلایلی پشیمان شده‌ام. ممکن است پروژه را حذف کنم و درس دیگری را بردارم؟

خیر. درس پروژه قابل حذف نیست، چون درس عملی محسوب می‌شود.

۵۰- آیا برای دروس مهمان بین دانشکده‌ای در انتخاب واحد سقف ۶ واحد وجود دارد؟ به چه شکلی باید درخواست داد؟

دو حالت داریم:
الف) اگر درسی بین دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر و دانشکده دیگری دارای سرفصل تقریبا یکسان باشند (مثل درس اصول سیستم عامل که دانشکده مهندسی کامپیوتر نیز مثل دانشکده ما ارائه می‌کند)، آنگاه برای این نوع دروس محدودیتی نداریم مگر ظرفیت اعلام شده از طرف دانشکده مقصد و عدم صلاحدید استاد مشاور.
ب) درس مذکور با هیچ یک از دروس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر هم‌پوشانی ندارد. در این صورت سقف حداکثر ۲ درس را اعمال می‌کنیم.

از طریق سامانه سما 
https://bpms.aut.ac.ir باید درخواست‌تان را ثبت کنید. در صورت موافقت دانشکده‌های مبدا و مقصد درس در پرتال‌تان ثبت خواهد شد.

۵۱- آیا بین مرخصی تحصیلی و حذف ترمی فرقی وجود دارد؟

از لحاظ عملکرد فرقی ندارند. هر دانشجویی در طول تحصیلش می‌تواند در شرایط بحرانی تا ۲ ترم، درخواست مرخصی تحصیلی بدهد (که باید قبل از شروع ترم یا حداکثر تا حذف و اضافه به آموزش دانشکده تحویل داده شود)  یا اینکه در طول ترم اگر دچار مشکل حاد شد،  درخواست حذف ترم بدهد. نکته مهم این است که در آن ترمی که می‌خواهد حذف ترمی کند، نباید هیچ نمره‌ای غیر از صفر برای دانشجو در پرتال ثبت قطعی شده باشد. موارد استثنایی مرخصی بارداری قوانین دیگری دارد. اگر دانشجویی به مرخصی یا حذف ترمی بیش از ۲ ترم نیاز پیدا کند (که امیدوارم چنین اتفاقی برای شما رخ ندهد!) درخواست آموزشی اش باید به تصویب کمیسیون موارد خاص (ک.م.خ) برسد.

۵۲- اگر درسی از یک بسته ۱۵ واحدی را دانشجو در دانشکده خودش پاس کرده باشد، آیا در آن بسته لحاظ می‌شود؟

پاسخ مثبت است. اما ممکن است در پرتال دانشجو برای اخذ دروس بعدی آن بسته مشکلی پیش بیاید (که با هماهنگی دو دانشکده قابل حل است). مثلا فرض کنید درس برنامه نویسی پیشرفته (ب.ن.پ) را دانشجویی در دانشکده خودش با یک کد درس متفاوت پاس کند. حال در بسته ما درس ب.ن.پ پیشنیاز درس ساختمان داده است و در پرتال کد درس ب.ن.پ در دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر برای آن بعنوان پیشنیاز درج شده است و نه کد این درس در دانشکده‌های دیگر! در این صورت دانشجو نمی‌تواند درس ساختمان داده را در پرتالش ببیند و انتخاب کند. این عدم هماهنگی در حال پیگیری است و تا حد زیادی برطرف شده است به این نحو که یا دروس همنام دارای کد یکسان در کل دانشگاه باشند یا کدهای متفاوت دروس همنام در درختواره دروس دانشکده‌های ارائه کننده، بعنوان پیشنیاز دروس بعدی تعریف شود)، اما ممکن است موارد استثنایی هنوز باقی مانده باشد.

۵۳- آیا می‌توان در تابستان همراه با واحد کارآموزی درس دیگری را ثبت‌نام کرد؟

خیر. حتی اگر دانشجو بخواهد فارغ‌التحصیل شود!

۵۴- درس‌های ۳+۱ در رشتۀ علوم کامپیوتر چه دروسی هستند؟ به چه شکلی برگزار می‌شوند؟

بر اساس مصوبه دانشگاه و وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ تعداد شش درس از دروس رشتۀ علوم کامپیوتر به صورت ۳ واحد نظری و ۱ واحد کارگاهی برگزار می‌شوند و در پرتال دانشجو ۴ واحد ثبت می‌شود. لیست این دروس در چارت جدید علوم کامپیوتر مصوب ۱۳۹۹ وجود دارد. نحوه برگزاری این دروس در هفته به این شکل است که دو جلسۀ ۹۰ دقیقه‌ای به ارائه مباحث نظری و یک جلسۀ ۱۲۰ دقیقه‌ای به ارائه عملی و کارگاهی مطالب این دروس اختصاص می‌یابد. این طرح از نیم‌سال ۰۱-۰۰ اجراء خواهد شد. دانشجویان ورودی‌های قبل نیز می‌توانند این دروس را به شکل ۴ واحدی اخذ کنند!

۵۵-آیا دانشجویان علوم کامپیوتر نیز می‌توانند بسته ۱۵ واحدی علوم داده از دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر را اخذ کنند؟

خیر. این بسته برای دانشجویان سایر دانشکده‌ها تعریف شده است.

۵۶- طبق آیین نامه جدید، بعد از اینکه تطبیق واحد زمان فارغ‌التحصیلی‌مان مورد تایید مدیر گروه مربوط قرار گرفت چه کار باید بکنیم؟


ابتدا
در سامانه سما درخواست خود را برای تسویه حساب با دانشکده ثبت نمایید. کارشناس آموزش دانشکده تیک تسویه حساب دانشجوی فارغ‌التحصیل را در سامانه سما https://bpms.aut.ac.ir  باید بزند. برای این امر، در حال حاضر دانشجوی متقاضی باید به آقای مهندس ترکیان مراجعه کن.  اما بعد از استقرار شورای صنفی جدید در دانشکده به روش زیر باید اقدام شود. دو حالت وجود دارد:
الف) اگر دانشجو در دانشکده کمد نداشته باشد، آنگاه مسئول مربوط از شورای صنفی دانشجویان اسم ایشان را در یک گوگل داک ثبت می‌کند و به آقای مهندس ترکیان اعلام می‌کند که فارغ‌التحصیلی دانشجوی متقاضی بلامانع است. سپس آقای مهندس ترکیان پس از بررسی، به کارشناس آموزش اطلاع می‌دهند که تیک تسویه حساب دانشجوی متقاضی را در سامانه سما https://bpms.aut.ac.ir  بزنند.
ب) اگر دانشجو در دانشکده کمد داشته باشد، ابتدا باید کلید آن را به دست شورای صنفی دانشکده برساند و بعد مانند (الف) پیش برود.
 
پس از دریافت تسویه حساب  وارد سامانه سما شوید و برای ارسال اصلاحیه زمان فارغ‌التحصیلی (یعنی بی اثر کردن ۱۵ واحد افتاده در صورت وجود و تمایل) اقدام کنید. به طور موازی، فرم تطبیق واحد را نیز از سایت دانشکده بردارید تمام قسمت‌های مربوط به خودتان را پر کنید و ابتدا به استاد مشاور و سپس به معاون آموزشی  تحویل دهید تا پس  از مهر و امضا از طریق اتوماسیون برای آموزش کل ارسال شود ( در آینده نزدیک این فرم تطبیق واحد را نیز از طریق سامانه سما https://bpms.aut.ac.ir باید آپلود کنید).

۵۷- شرط اخذ درس روش تحقیق و گزارش نویسی چیست؟

پاس کردن ۶۰ واحد درسی است.

۵۸- آیا درس  تحقیق در عملیات ۲ با درس بهینه‌سازی غیرخطی قابل تطبیق است؟

بله.

۵۹- من به علوم کامپیوتر تغییر رشته داده‌ام. آیا درس برنامه‌نویسی کامپیوتر که قبلا پاس کرده‌ام، احتیاج به تطبیق واحد دارد؟ دروس مازادی که در رشته اول پاس کرده‌ام را چه باید بکنم؟
 
خیر. دروس رشته اول که در رشته دوم مازاد هستند را به کارشناس آموزش خانم رمضانی اعلام می‌کنید. سپس طی نامه‌ای این دروس به آموزش کل اعلام می‌شود تا از پورتالتان حذف  شوند.

۶۰- اگر بیشتر از ۱۵ واحد از جدول ۴ (دروس انتخابی) در چارت آموزشی ورودی‌های ۹۴ بردارم، آیا می‌تواند جایگزین دروس اختیاری بنده شود یا خیر؟

 بله.

۶۱- لطفا رویه اخذ درس ارشد را توضیح دهید.

 
رویه جدید این کار به این شکل است که مانند درس میهمان از سایر دانشکده‌ها دانشجو در سامانه سما درخواستش را ثبت کند. توجه کنید که دیگر بصورت دستی ثبت نامی نداریم. سپس نتیجه درخواست از طریق همان سامانه سما به دانشجو اطلاع رسانی می‌شود. نکته شایان ذکر این است که معاون آموزشی باید در سامانه سما درخواست متقاضی را تایید کند سپس معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده تایید کند تا درس در پرتال دانشجو ثبت شود.
 

توجه: این سامانه در روزهای ثبت نام برای اخذ دروس تحصیلات تکمیلی باز خواهد شد.


۶۲- آیا امکان فارغ‌التحصیلی ورودی‌های قبل از ۹۹ نیز با چارت جدید وجود دارد؟

در صورت تمایل خودشان این امکان وجود دارد.

۶۳- بنده دانشجوی ورودی ۹۶ رشتۀ علوم کامپیوتر هستم و بعضی از دروس اختیاری رشتۀ ریاضی مانند نرم افزار ریاضی, فلسفه علم, مباحثی در ریاضیات و کاربردها و ... را اخذ کرده‌ام. آیا این دروس به جای دروس اختیاری رشته علوم کامپیوتر در نظر گرفته می‌شوند؟


بله.

۶۴- برای حذف کردن واحدهایی که در تابستان اخذ کرده‌ام چه کار باید بکنم؟

حذف این درس‌ها از طریق آموزش کل انجام می‌شود. باید در فرم درخواست آموزشی این موضوع را بنویسید و بعد از تایید و امضا کردن استاد مشاور 
به کارشناسان دانشکده سرکار خانم رمضانی (مخصوص دانشجویان رشته ریاضیات و کاربردها)  یا جناب آقای مهندس معتمدی  (مخصوص دانشجویان رشته علوم کامپیوتر)  تحویل بفرمایید. ایشان پس از تایید و امضا، درخواست را برای معاون آموزشی دانشکده ارسال می‌کنند تا از طریق اتوماسیون برای آموزش کل ارسال شود.

۶۵- سقف تعداد واحد دانشجویان دو رشته‌ای در هر ترم چقدر است؟ برای دانشجویان تک رشته‌ای چطور؟

سقف واحد دانشجویان دورشته ای ۲۷ واحد است. بعلاوه رعایت پیش نیازها برای آنها نیز الزامی است.

 
برای دانشجویان تک رشته‌ای به این شکل است: هر ترم سقف واحد برای دانشجوی عادی ۲۰ واحد و برای دانشجوی مشروط ۱۴ واحد و برای دانشجویی که در  آخرین نیم‌سال تحصیلی به سر می‌برد و ادعای فارغ‌التحصیلی کرده است ۲۴ واحد می باشد.
 
۶۶- برای اخذ واحد کارآموزی چه کار باید بکنم؟ به چه کسی باید درخواستم را بدهم؟

حداکثر تا دو هفته قبل از روز ثبت‌نام اعلام شده در تقویم آموزشی دانشگاه، ابتدا متقاضی در سایت همصدا
 Hamseda.aut.ac. ir
ثبت نام می‌کند. بعد از دریافت تایید اولیه،  محل کارآموزی را مشخص می‌‍کند. در صورت تایید، نامه معرفی به صنعت برای او صادر می‌شود. دانشجو این معرفی‌نامه را  قبل از روز ثبت‌نام باید به مسؤل کارآموزی دانشکده سرکار خانم دکتر هوشمند تحویل دهد یا به آدرس زیر ایمیل کند:
f.hooshmand.khalighaut.ac.ir
  در روز ثبت‌نام، اسامی متقاضیان به آموزش ارسال می‌شود. کارشناس آموزش سرکار خانم رمضانی موارد آموزشی از قبیل تعداد واحدهای پاس شده، تعداد واحدهای جاری، مشکل عدم پرداخت شهریه و عدم اخذ درس دیگر با کارآموزی در تابستان را بررسی کرده و  اسم متقاضیان واجد شرایط را وارد پرتال‌شان می‌کند. سپس دانشجو باید در پرتال خود در همصدا شروع کارآموزی را وارد نموده و پس از طی ۲۴۰ ساعت خود سامانه پایان زمان را اعلام می‌کند. در پایان باید گزارش کارآموزی، نامه نظرسنجی از صنعت و بقیه مدارک مورد نیاز را در همصدا آپلود نماید.

نکات مهم:
۱. برای شروع کارآموزی گذراندن ۹۰ واحد الزامی است.
۲. در ترم های عادی در صورت داشتن واحد کارآموزی، فقط می‌توانید ۱۲ واحد اخذ کنید.
۳. در ترم تابستان،  غیر از کارآموزی واحد دیگری نمی‌توانید اخذ کنید.
۴. خارج از زمان ثبت‌نام نمی‌توان اسامی را وارد سیستم آموزش کرد.  پس لطفا به زمانبندی ثبت‌نام و مراحل قبل از آن توجه داشته باشید.
۵. فقط در صورتی که در شرف فارغ‌التحصیلی باشید می‌توانید کارآموزی ۲  یا  کارآموزی ۱ و کارآموزی ۲  را با هم بگیرید.
۶. برای کسب اطلاعات جدید و دیدن لیست شرکت‌های متقاضی کارآموز در کانال اطلاع‌رسانی زیر عضو شوید:
autwork
در پایان دوره کارآموزی برای ارائه گزارش نهایی از قالب زیر برای نوشتن گزارش استفاده کنید
۶۷- برای مرخصی تحصیلی چه کار باید بکنم؟
فرم مرخصی تحصیلی را از سایت دانشکده بردارید و اطلاعات خواسته شده را در آن درج کنید. سپس آن را برای استاد مشاورتان ببرید تا ایشان نیز فرم را امضا بفرمایند. سپس این فرم امضا شده را به کارشناسان دانشکده سرکار خانم رمضانی (مخصوص دانشجویان رشته ریاضیات و کاربردها) یا جناب آقای مهندس معتمدی (مخصوص دانشجویان رشته علوم کامپیوتر)  تحویل دهید تا آن را برای معاون آموزشی دانشکده اتوماسیون کنند. در پایان، معاون آموزشی فرم مذکور را از طریق اتوماسیون برای آموزش کل ارسال می‌کنند.
 
۶۸-مهلت دفاع پروژه کارشناسی و ثبت نمره آن برای دانشجویانی که در کارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند (به صورت عادی یا ارشد مستقیم) مشخص شده است؟
به دلیل شرایط کرونایی، آخرین مهلت از ۳۱ شهریور به  ۳۰ مهر موکول شده است. البته باید تا ۳۰ مهر همه نمرات اعم از پروژه و تکدرس ثبت قطعی شده باشد.
اطلاعیه مربوط به تابستان ۱۴۰۲ در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
۶۹- اطلاعات لازم برای ورود به سامانه سما چیست؟

نام کاربری: شماره دانشجویی و رمز آن: کد ملی دانشجو است.
 
۷۰- برای بررسی اولیه تطبیق واحد زمان فارغ‌التحصیلی کدام فرم را باید پر کنم؟ مراحل بعدی آن چیست؟
دانشجویی که تمام واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیلی را پاس کرده است باید فرم بررسی اولیه تطبیق واحد (فرم تطبیق واحد اولیه فارغ التحصیلی) را دریافت و نمرات و نام دروس پاس شده را در جدول مربوط درج کند. سپس این فایل را برای مدیر گروه مربوط ایمیل کند. پس از تایید مدیر گروه محترم، این امر به اطلاع دانشجو از طریق ایمیل رسانده می‌شود. پس از آن دانشجو باید مطابق با دستور العمل بیان شده در سوالات قبل اقدام کند.
 
 
۷۱- اگر در پرتال برای درس کار آموزی دانشجویی اخطار ۱ (اخطار پیش نیاز - هم نیاز) ثبت شود چه اتفاقی می‌افتد؟
 
در حالت کلی وقتی برای درسی در پرتال اخطار ثبت می‌شود، قطعا درس حذف می‌شود؛ مگر آنکه کارشناسان آموزش دانشکده در پرتال  رفع اخطار انجام دهد و نامه تایید با امضای معاون آموزشی به آموزش کل ارسال شود.

 
۷۲- در صورت انصراف، برای اخذ مدرک کاردانی حداقل باید چند واحد پاس کرده ابشیم؟
 
پس از اینکه در پرتال، وضعیت دانشجوی انصراف داده به اختتامیه پرونده (پرداخت صورتحساب) تغییر یافت، چنانچه حداقل ۷۰ واحد را پاس کرده باشد، می‌تواند یک درخواست آموزشی برای اخذ مدرک کاردانی برای کارشناس آموزش ارسال کند تا برای آموزش کل از طریق اتوماسیون ارسال شود.
 
۷۳- اگر درسی را به صورت اعتباری گذرانده باشیم، آیا برای فارغ‌التحصیلی این درس محاسبه می‌شود؟
 
بله. در پرتال، این درس در واحدهای اخذ شده شمارش شده ولی در واحد‌های گذرانده شده محاسبه نمی‌شود. اما در زمان فارغ‌التحصیلی و ثبت آن در سامانه سما لحاظ خواهد شد.
 
۷۴- برای دریافت گواهی معدل چه کار باید بکنم؟
 
به کارشناس آموزش مربوط در دانشکده مراجعه بفرمایید و ضمن بیان این درخواست و ذکر کامل مشخصات خود، به طور دقیق ذکر کنید که این گواهی معدل را برای چه نهاد یا سازمانی می‌خواهید.
 
۷۵- درباره ارشد مستقیم و شرایط آن توضیح دهید.
 
 
یکی از مزایای تحصیل در دانشگاه امیرکبیر توجه ویژه به دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز و تلاش برای خلق موقعیت‌های پیشرفت به طرق مختلف برای آنها است. یکی از ایده‌های مرتبط یعنی "ارشد مستقیم" بسیار شناخته شده و مورد توجه است. در زیر در مورد این طرح بطور خلاصه توضیح می‌دهیم. توضیحات تکمیلی و آیین نامه‌ها در سایت دانشگاه بخش استعداد درخشان 
به نشانی https://gto.aut.ac.ir/ موجود است. همچنین در این سایت در مورد سایر طرح‌های مربوط به دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز اطلاعات کاملی وجود دارد که توصیه می‌شود همه دانشجویان عزیز از آنها آگاه باشند.
هدف از این طرح این است که دانشجویانی که شرایط مطرح شده زیر را دارند، در صورت درخواست و پذیرفته شدن توسط دانشگاه امیرکبیر این امتیاز را بیابند که بدون نیاز به شرکت در امتحان کارشناسی ارشد مستقیما به عنوان دانشجوی ارشد در دانشگاه پذیرفته شوند.
زمان اقدام برای ارشد مستقیم بعد از نیمسال ششم (اوایل نیمسال هفتم) است. فراخوانی در وب سایت ممتاز داده می‌شود (فراخوان سال ۱۴۰۱ به زودی در این سایت قرار داده خواهد شد.) ثبت نام اینترنتی است. متقاضیان باید معدل بالای ۱۶ داشته و سه چهارم واحدهای دوره کارشناسی را گذرانده و جزو ۱۵ درصد برتر در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند. دوره کارشناسی را باید در ۸ نیمسال به اتمام برسانند. البته دانشجویان تغییر رشته‌ای می‌توانند دوره کارشناسی را در ۹ نیمسال نیز به اتمام برسانند. همچنین دانشجویان دو رشته‌ای که هر دو رشته را در ۵ سال به اتمام برسانند نیز می‌توانند متقاضی شوند. متقاضیان باید با معدل بالای ۱۶ نیز فارغ التحصیل شوند.
 
پس از ثبت تمام درخواست‌ها، ابتدا کنترل کف شرایط در اداره استعدادهای درخشان صورت گرفته، سپس اطلاعات دانشجویان حائز شرایط مذکور به دانشکده‌ها ارسال می‌شود. انتخاب دانشجویان در دانشکده و گروه مربوط انجام می‌شود
ظرفیت پذیرش بدون آزمون در هر رشته حداکثر ۴۰ درصد طرفیت روزانه همان رشته مندرج در دفترچه سنجش است. مثلا اگر دانشکده درخواست پذیرش ۲۰ نفر برای رشته علوم کامپیوتر یا رشته ریاضی محض در مقطع کارشناسی ارشد اعلام کرده باشد، آنگاه حداکثر می‌تواند ۸ نفر از این تعداد را از سهمیه استعدادهای درخشان و دانشجویان ارشد مستقیم انتخاب و پذیرش کند. البته از نظر تعداد دانشجوی امیرکبیری که می‌توانند به صورت ارشد مستقیم پذیرفته شوند، دانشگاه مجاز به انتخاب دانشجویان خودش تا سقف دو سوم ظرفیت بدون آزمون است!

 توجه کنید که دانشجو در صورتی می‌تواند در فراخوان پایان نیمسال ۸ شرکت کند که تاپایان نیمسال ششم سه چهارم واحدهای دوره کارشناسی را گذرانده باشد.
خانم کیاشمشکی کارشناس بخش دانشجویان کارشناسی هستند که لیست دانشجویان کارشناسی دست ایشان است.
خانم زینالی کارشناس بخش دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند و مجری فرایند پذیرش بدون آزمون می‌باشند.

 
 شماره‌های تماس این عزیزان هم عبارتند از:
۶۴۵۴۲۸۱۳ شماره تماس با خانم کیاشمشکی.
۶۴۵۴۲۸۱۴ شماره تماس با خانم زینالی.
 
۷۶-  اگر پروژه دارید و نیاز به اسکان در خوابگاه های دانشگاه دارید چطور  بلید درخواست دهید و چه مراحلی دارد؟
 
دانشجویان پس از ثبت عنوان و نام استاد راهنمای پروژه در پرتال آموزشی، می‌توانند در پرتال از بخش  «مدیریت»،  «درخواست خوابگاه» را انتخاب نموده و درخواست اسکان بدهند. سپس لازم است به ترتیب مراحل زیر را طی کنند:
۱. موافقت استاد راهنمای پروژه (در پرتال خودشان باید تایید کنند)
۲. موافقت دانشکده (در یک ایمیل به معاون آموزشی دانشکده، وضعیت خود را شرح می‌دهید و ایشان در صورت موافقت، تایید خود را به اطلاع آموزش دانشکده می‌رسانند. در نهایت، مسئول آموزش درخواستتان را در پرتال تأیید می‌کند.)
۳. موافقت واحد خوابگاه (اداره)
۴. تأیید مرکز بهداشت (پر کردن فرم خوداظهاری در سایت salamat.gov.ir، ارائه کارت واکسن)

۷۷- دانشجویان ممتازی که از دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر ۲۰ واحد ماینور کرده‌اند، آیا در زمان فارغ‌التحصیلی نیاز به تایید از دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دارند؟
 
خیر.  اداره استعداد درخشان در پرتال آموزشی، وضعیت تحصیلی این دانشجویان را از فعال به اختتام پرونده تغییر می دهد. در حالت کلی، در صورت بروز  مشکل سامانه‌ای، می‌توایند از خانم مهندس کریمی ۶۴۵۴۵۴۹۵ راهنمایی و کمک بگیرید.

۷۹- اگر در دروس سرویس یا تدریسیاری آنها با مشکل تداخل برنامه‌ای مواجه شویم چطور می‌توان مشکل را حل کرد؟
 
به آموزش دانشکدۀ خودتان فرم درخواست آموزشی بفرستید. کارشناس آموزش دانشکده با هماهنگی کارشناس آموزش دروس سرویس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر سرکار خانم قلی نژاد، در بازه‌های  اخذ دروس با تغییر گروه‌های درسی یا تدریسیاری مربوط اقدام به رفع تداخل خواهند کرد.

۸۰-
اگر در "ال ام اس هوم" درسی را مشاهده کنیم ولی هنگام ورود به جلسات آن، با خطای "شما مجوز لازم برای ورود به این درس را ندارید" مواجه شویم، چه کار باید کنیم؟

در بیشتر موارد  با به روزرسانی این مشکل حل می‌شود.

۸۱- فرآیند تحصیل همزمان در دو رشته را توضیح دهید.
 ابتدا  دقت کنید که باتوجه به مصوبه جدید دانشگاه دیگر نیازی به برداشتن فرم دو رشته‌ای از روی سایت دانشگاه (قسمت فرم ها)  و پر کردن دستی آن نیست.

فایل راهنمای تحصیل همزمان در دورشته را که مرکز استعدادهای درخشان و المپیادهای دانشگاه تهیه کرده‌ است را با دقت مطالعه کنید:

فایل راهنمای مرکز استعدادهای درخشان


 همچنین قوانین جدید مصوب شدۀ این مرکز را با دقت مطالعه بفرمایید:

قوانین مصوب تحصیل همزمان در دورشته

در حال حاضر  این فرآیند از طریق سامانۀ  سما انجام می‌شود. اگر شرایط  تحصیل همزمان در دو رشته (مانند شرط معدل و ...)  را داشته باشید، آنگاه سامانه سما به طور خودکار به شما اجازۀ ثبت درخواست را می‌دهد.  (اگر در سامانه سما اجازۀ ثبت درخواست تان داده نشود، به این معناست که شرایط لازم برای انجام این کار را ندارید!) برای دیدن شرایط کامل تحصیل همزمان به فایل‌های زیر مراجعه کنید.

  ورودی‌های بعد از ۱۳۹۹:   شرایط ورودی های بعد از ۹۹

ورودی‌های قبل از ۱۳۹۹: شرایط برای ورودی های قبل از ۹۹


پس از ثبت درخواست، با پاسخ دادن به چند سوال از قبل تعیین شده و  نوشتن برنامۀ  پیشنهادی‌ خود برای اتمام تحصیل در مدت مجاز ۸ ترم، درخواست شما  برای استاد مشاور دانشجویان ممتاز دانشکده‌تان (دانشکدۀ مبدأ) ارسال می‌شود. (در حال حاضر برای دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر جناب آقای دکتر مفیدی این مسئولیت را دارند.)

پس از بررسی برنامه پیشنهادی و شرایط کلی تحصیلی تان،  استاد مشاور دانشجویان ممتاز دانشکده درخواست شما را در سامانه سما تایید می‌کنند. پس از آن، درخواست برای تایید استاد مشاور رشته دوم (مقصد) ارسال می‌شود. در صورت تایید ایشان، درخواست برای بررسی رییس استعدادهای درخشان ارسال شده و در صورت تایید ایشان امکان تخصیص شماره دانشجویی وجود دارد ولی با توجه به نیاز به بررسی سیستم تا قبل از سیستماتیک شدن کامل فرایند و تا رسیدن به سطح پایدار فعلا تخصیص شماره دانشجویی توسط واحد رایانه آموزش کل انجام می شود. 
سپس توسط سیستم نامه تاییدیه و شماره دانشجویی رشته دوم به اطلاع مدیریت امور آموزشی و معاون آموزشی دانشکده مبدا و دانشکده مقصد رسانده می‌شود. در هر مرحله از فرایند چنانچه مراتب مورد تایید هر یک از افراد حاضر در فرایند نباشد، عدم تایید با ثبت توضیحات دلایل مربوطه خاتمه یافته و توضیحات و دلایل برای دانشجو در پورتال آموزشی قابل مشاهده خواهد بود. وضعیتِ گردش کار و تایید هر بخش فرایند برای دانشجو قابل مشاهده بوده و وضعیت درخواست «در حال بررسی» درج خواهد گردید.
پس از تخصیص شماره دانشجویی، پیامی به دانشجو در خصوص انجام امور مربوط به تطبیق واحد ارسال می‌شود.
  برای  تطبیق واحد از رشته اول به رشتۀ دوم درخواست می‌دهید تا فرآیند انجام تطبیق واحد شروع شود. توجه داشته باشید که
تطبیق واحد در انتهای هر نیم‌سال تحصیلی و در تاریخ مشخص شده توسط مرکز استعدادهای درخشان انجام می‌شود و برای انجام آن باید به استاد مشاور دانشجویان ممتاز رشتۀ دوم مراجعه کرد. (در حال حاضر برای هر دو رشتۀ دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر استاد مشاور دانشجویان ممتاز جناب آقای دکتر مفیدی هستند).


تطبیق واحد دروس گذرانده در رشتۀ اول دو حالت دارد:

الف) دروسی که با همان نام و کد در رشتۀ دوم تعریف شده‌اند: این دسته از دروس با همان نمره و از طریق پورتال آموزشی به رشتۀ دوم منتقل می‌شوند. نمرۀ این دروس تطبیق یافته مانند نمرات ترم‌های عادی ابتدا ثبت موقت شده و بعد از ۴۸ ساعت ثبت قطعی می‌شوند.
 

ب) دروسی که با همان نام یا کد در رشته دوم تعریف نشده اند:

در حالت (ب) دو وضعیت وجود دارد:
 
وضعیت اول: این دسته از دروس یا جزو دروسی هستند که سرفصل و مباحثشان تا ۸۰ درصد به بالا قابل تطبیق با یکی از دروس رشتۀ جدید (رشته دوم) است که در این صورت با تشخیص و تایید این موضوع توسط مدیرگروه رشتۀ دوم،   نمرۀ  آنها به نام همان دروس داخل چارت رشتۀ دوم که حداقل ۸۰ درصد همپوشانی با درس رشته اول دارد ثبت خواهد شد.
دروس قابل تطبیق با یکدیگر برای زمانی که رشتۀ دوم علوم کامپیوتر است، در فایل ذکر شده‌اند. به طور دقیق تر،  نمره  درس واقع در ستون سمت راست به نام درس  واقع در ستون سمت چپ روبروی آن  در پورتال ثبت خواهد شد 
 وضعیت دوم: اگر درس رشته اول با هیچ یک از دروس رشتۀ دوم بیش از ۸۰ درصد همپوشانی نداشته باشد، آن درس گذرانده شده در رشتۀ اول  جزو دروس اختیاری رشتۀ  دوم در نظر گرفته و ثبت خواهد شد.   اما یک محدودیتی برای انجام این کار وجود دارد!
با توجه به قوانین ذکر شده  در فایل حداکثر دو درس از رشتۀ اول به عنوان دروس اختیاری برای رشتۀ دوم قابل قبول است (حتی اگر در چارت رشتۀ دوم در جدول دروس اختیاری نیامده باشند) زیرا مابقی واحدهای اختیاری باید از بین  دروس اختیاری رشتۀ دوم انتخاب و گذرانده شوند.

۸۲- اگر معدل دروس اخذ شدۀ ترم تابستان، زیر ۱۲ شود،  آیا   جزو ترم مشروطی محسوب می‌شود؟
خیر.



 
 

 

 
    

این بخش در حال تکمیل و به روزرسانی است.
آخرین به روزرسانی در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ انجام شد.

 

دانشجویان محترم چنانچه سوالی دارند می توانند به ایمیل بنده behzad.najafiaut.ac.ir ارسال کنند.
شماره‌های ضروری:
شماره تماس آموزش کل ۶۴۵۴۲۸۱۲  شماره تماس آموزش دانشکده ۶۴۵۴۲۵۲۸ و ۶۴۵۴۲۵۲۹ است.

شورای صنفی دانشجویی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر در شبکه‌های مجازی:
https://t.me/MCS_SGC  و https://t.me/AutMathCsFaculty

سامانه سما https://bpms.aut.ac.ir 
ایمیل مدیر گروه محترم علوم کامپیوتر جناب آقای دکتر زاهد رحمتی: zahedrahmatigmail.com
ایمیل مدیر گروه محترم ریاضیات و کاربردها سرکار خانم دکتر اخلاقی: meriem.akhlaghigmail.com
ایمیل مدیر گروه محترم ریاضی کاربردی سرکار خانم دکتر شاکری: fatemehshakeriaut.ac.ir

 


 
 




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 9474 بار   |   دفعات چاپ: 692 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر