پتنت آقای دکتر مهران جوانبخت

 | تاریخ ارسال: 1400/8/22 | 
پتنت چاپ شده آقای دکتر «مهران جوانبخت» عضو هیات علمی دانشکده شیمی و رئیس مرکز تحقیقات انرژی های تجدیدپذیر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در US Patent گرنت شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقای دکتر جوانبخت در مورد مراحل ثبت این اختراع بین‌المللی گفت: برای ثبت این اختراع در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا  (USPTO)، در خرداد سال ۱۳۹۶ از طریق کانون پتنت ایران اقدام شد. ابتدا اظهارنامه توسط کانون پتنت ارزیابی و در شهریور ۱۳۹۶ تائید گردید و سپس اقدامات لازم جهت ارسال به USPTO انجام پذیرفت و در مارس ۲۰۱۷ اختراع با شماره US ۲۰۱۷/۰۳۴۸۶۴۸ A۱  در USPTO برای چاپ مورد پذیرش قرار گرفت. وی افزود: پس از طی مراحل داوری، سرانجام این اختراع در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۰ با شمارهUS ۱۰,۶۰۳,۶۳۹ B۲  در USPTO گرنت شد.
وی ادامه داد: این اختراع مربوط به ساخت یک نوع غشای نانوکامپوزیتی مورد استفاده در پیل های سوختی است که در آن از  نانوذرات WO۳ سولفونه و پلیمرهای سولفونه ای مانند SPEEK و SPVDF استفاده شده است. به گفته هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از این طرح می‌توان در طراحی و ساخت غشاهای با هدایت یونی و مقاومت الکترونی بالا با نفوذ سوخت بسیار پایین در فناوری پیل های سوختی غشای مبادله پروتونی استفاده کرد. به عبارتی این غشاها جایگزین خوبی برای نفیون در پیل های سوختی محسوب می شوند.
گفتنی است، این پتنت، حاصل همکاری آقایان حسین بیدقی و احمد باقری فارغ‌التحصیلان دکتری و ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و آقای دکتر علی عموزاده از همکاران دانشگاه سمنان است.

دفعات مشاهده: 1163 بار   |   دفعات چاپ: 120 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر