آزمایشگاه توربولانس و جریان دوفازی

 | تاریخ ارسال: 1398/8/18 | 
  • معرفی
هدف اصلی آزمایشگاه توربولانس و جریان دوفازی، دست یافتن به درک و شناختی عمیق­تر از پدیده­های فیزیکی است که با جریان­های توربولانس و یا جریان­های دوفازی مرتبط هستند. به دلیل فیزیک بسیار پیچیده این جریان­ها، هنوز ماهیت آنها به طور کامل شناخته نشده است و همچنان در مراکز تحقیقاتی مختلف در سراسر دنیا مورد مطالعه قرار می­گیرند. تمرکز اصلی مطالعات عددی این آزمایشگاه به طور عمده بر روی توسعه جت­های مصنوعی   ( Synthetic jets) است که برای بهبود عملکرد آیرودینامیکی به کار می­روند. همچنین، مطالعات پایه­ای بر روی شناخت جریان توربولانس و لایه مرزی، به کمک شبیه ­سازی­های LES    نیز انجام می­گیرد. شاخه تجربی آزمایشگاه نیز با ساخت و راه اندازی اولین تونل باد دوفازی کشور، به بررسی پدیده ­های مختلفی همچون شکست جت، پاشش، اتمیزاسیون، برخورد جت و . . . می ­پردازد.

 امکانات آزمایشگاه
 تونل باد دوفازی مدار باز (سرعت بیشینه: ۴۵ متر بر ثانیه) ابعاد اتاقک آزمون: ۳۰*۳۰*۱۳۰ سانتیمتر مکعب
-         سیستم اندازه­گیری سایه نگاری
-         دستگاه­های اندازه­گیری جریان
-         سیستم تزریق مایع فشار بالا

 
 زمینه های تحقیقاتی
-         جریان­های دوفازی
-         جریان­های آشفته
-         عملگرهای جت مصنوعی
 پروژه ها و فعالیت ها   
۱- بررسی تجربی اثرات تنش سطحی مایع بر روی پدیده تغییر محور جت های بیضوی و مستطیلی
۲- بررسی تجربی اثرات قطر انژکتور در شکست جت مایع در جریان گازی
۳-مطالعه تجربی اثرات سرعت جریان گازی بر روی شکست جت مایع آب
۴-بررسی اثرات فرکانس جت مصنوعی بر روی ایرفویل NACA ۲۳ ۰۱۲


  پروژه­های انجام شده دانشجویان
 ۱-بررسی عددی اثرات مکان قرارگیری جت مصنوعی بر روی نقطه جدایش ایرفویل NACA ۰۰۱۲
 ۲-طراحی و ساخت تونل باد دوفازی مدار باز
 

دفعات مشاهده: 2147 بار   |   دفعات چاپ: 88 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر