چهل و دومین نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه های بزرگ کشور به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکتر احمد نوحهگر، معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران ضمن عرض تسلیت به مناسب فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: در این نشست سه دستور کار ضوابط اجرایی بودجه ۱۴۰۲ و ضوابط اجرایی پرداخت مزایای جانبی ، لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۱۴۰۲ و قوانین مالیاتی طرح های پزوهشی ۱۴۰۲ بررسی می شود .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران افزود: در خصوص برنامه هفتم توسعه ایرادات و مواردی مطرح بود که این موارد احصا و پیشنهاد شد در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود .
وی به نشست با اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس اشاره کرد و گفت : با اعضای کمیسیون رایزنی های لازم در خصوص افزایش بودجه های تحقیقاتی در حال انجام هست .
وی بیان داشت : مباحث مربوط به اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ که پیشنهاد شد وبه صورت دو فوریتی در مجلس به تصویب نرسید؛ قرار است به صورت عادی بررسی شود در حال رایزینی هستیم که قبل از پایان سال، بعد از تصویب برنامه هفتم توسعه، بررسی و به تصویب برسد که با این اتفاق بسیاری از مشکلات بندهای دیگر هم مرتفع می شود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: یکی از چالش ها و مشکلاتی که منجر به قطع شدن بخشی از درآمدهای دانشگاه ها ، علی الخصوص دانشگاه های بزرگ شد ، دریافت ازطریق پروژه های تحقیقاتی بود ؛ متاسفانه رقم آن هم بالا نیست و بعضا هم با مشکلاتی از طرف کارفرما ، صنعت و جامعه مواجه هست.
دکتر نوحه گر گفت : با اجرای بند های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۲ به نظر می رسد سال آینده با کاهش بسیاری در بودجه های تحقیقاتی در دانشگاه های سطح کشور مواجه خواهیم بود . این امر می تواند برای دانشگاه ها یک اسیب جدی تلقی شود.
وی تاکید کرد: در بحث مربوط به همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی و برخورد نامناسبی که در این زمینه صورت گرفت و به نوعی نتیجه ش را هم دیدیم .بعد از سال های متمادی ما شاهد آن بودیم که در تولید مباحث علمی و پژوهشی ترکیه برای اولین بار از ما پیشی گرفت و این یک زنگ خطر جدی است.
وی گفت : اگر این روند ادامه یابد تولید اسناد پژوهشی در دانشگاه های کشور به شدت کاهش پیدا می کند برای جلوگیری از این امر باید فکراساسی و تلاش مضاعف صورت گیرد.
وی بیان داشت: هر عضو هیات علمی اگر در سال بیشتر از ۴۸۰ میلیون و یا بالاتر درآمد داشته باشد
باید ۵/۵۰ درصد آن را باید به دولت پرداخت کنئد این مبلغ پرداختی علاوه بر مالیات و بالاسری و ... است . در واقع دیگر انگیزه ای وجود نخواهد داشت که یک استاد دانشگاه به سمت کارهای تحقیقاتی برود.
وی گفت : یکی از بحث های مهم معاونان مالی و اداری دانشگاه های کشور در زمینه تامین اعتبارات لازم برای اداره دانشگاه ها از محل درآمد اختصاصی است و بخش های حق التدریس ، اضافه کاری کارکنان و بخش عمده تغذیه دانشجویان از این محل تامین می شود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشگاه ها با کاهش تعداد دانشجو ، عدم پذیرش دانشجوی شبانه و قوانین پیچیده و محدودیت پذیرش دانشجو در پردیس های خودگردان به نوعی از بخشی از درآمد اختصاصی محروم می شوند.
وی تاکید کرد : درآمد دیگر دانشگاه ها از طریق بودجه عمومی است که دولت به عنوان پول توجیبی به دانشگاه ها پرداخت می کند که آن هم با توجه به سیاست های جذب هیات علمی ، افزایش ارائه خدمات دانشگاه و ایجاد توسعه ؛ به نظر میرسد با مشکلات جدی برای اداره دانشگاه ها مواجه خواهیم شد.
معاون برنامه ریزی صندوق مطرح کرد؛
ضرورت افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویی
معاون برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویی به ضرورت افزایش میزان بودجه این صندوق تاکید کرد.
دکتر الیاس نورایی معاون برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان در چهل و دومین نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه های بزرگ عنوان کرد: ما همانند سال های گذشته ارتقا بودجه ای در صندوق رفاه نداشتیم اما برخی دانشگاهها توانستند خوابگاههای خود را برای مهرماه آماده سازی کنند.
وی ضمن تشکر ازهمکاری دانشگاه ها گفت: البته که برخی از دانشگاهها با مشارکت خیران کار خود را پیش بردند.
به گفته وی، بودجه اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که برای ترم اول ۴۰۰ میلیارد وام و ترم دوم ۵۰۰ میلیارد به دانشگاه ها اعطا کردیم.
معاون برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه این صندوق جز خانواده دانشگاه است، گفت: با وجود اینکه این صندوق بابت تغذیه بودجه ای دریافت نمی کند اما به دانشگاهها کمک می کند.
به گفته دکترنورایی، رفاه و پژوهش از هم جدا نیستند بنابراین لازم بود که بودجه ۱۴۰۲ صندوق افزایش می یافت؛ ضروری است مجلس در برنامه هفتم، دانشگاهها را بیش از گذشته ببیند.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح بودجه گفت: ما پیگیری هایی در این خصوص داشته ایم ولی باید یک صدای واحد آن هم از وزارت علوم بیرون بیاید تا این موضوع به ثمر بنشیند.
در ادامه این نشست دکتر علی اللهیار ترکمن معاون هزینه ای امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و تاکید بر اعتبارات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های برتر سخنانی را ایراد کرد .
دکتر علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، دکتر الیاس نورایی معاون برنامه ریزی و امور سرمایه گذاری صندوق رفاه دانشجویان ، دکتر علی اللهیار ترکمن معاون هزینه ای امور آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه ، معاونان اداری و مالی دانشگاه های تهران ، صنعتی امیرکبیر ، صنعتی شریف ، خواجه نصیرالدین طوسی ، تربیت مدرس ، علامه طباطبایی ، اصفهان ، شیراز ، صنعتی اصفهان ، علم و صنعت ، شهید بهشتی و فردوسی مشهد در این نشست حضور داشتند.
در نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه مطرح شد ؛
پیشنهادات دانشگاه ها برای لایحه برنامه هفتم توسعه
پیشنهادات دانشگاه ها برای لایحه برنامه هفتم توسعه در چهل و دومین نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه های بزرگ بررسی شد.
این موارد پیشنهادی شامل: دولت مکلف است هر ساله برای دانشگاهها ردیف اعتباری خاصی در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی کند.
ضروی است در بند "پ" بعد از عبارت "اصل (۸۳) قانون اساسی" ، "دانشگاه ها، مراکز آموزشی پژوهشی موضوع ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور" اضافه شود.
در بخشی دیگری از پیشنهادات دانشگاه ها آمده است : وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است ضمن رصد، شناسایی، مستندسازی، آماده سازی و پایش اموال غیرمنقول نسبت به فروش اموال منقول مازاد دولتی یا مولد سازی آن ها از طریق تغییر کاربری، فروش، اجاره، معاوضه. تهاتر با دستگاه های غیردولتی یا بخش خصوصی، تبدیل به احسن کردن، ترهین، توثیق، انتشار اوراق مالی اسلامی به پشتوانه دارایی ها، ایجاد صندوق های املاک و مستغلات، نوسازی و بهینه سازی با مشارکت بخش غیردولتی به استثنای انفال و مصادیق مندرج در اصل هشتاد و شئوم قانون اساس و دانشگاه ها، مراکز آموزشی پژوهشی موضوع ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر اساس دستورالعمل هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت اقدام کند.
به منظور استفاده بهینه از خدمات، توان علمی و تخصصی اساتید بازنشسته، اعضای هیئت علمی دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور جهت انجام امور آموزشگان مستثنی می شوند.
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی، پژوهشی، تحقیقاتی، بهداشتی، درمانی، خوابگاههای شبانه روزی،کتابخانهها، سالنهای ورزشی و غیره وابسته به دانشگاهها و مراکز آموزشی وابسته به وزارتخانههای علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تایید روسای دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و وزارت آموزش و پرورش و مراکز آموزش مهارتی که در چارچوب مصوبات شورای برنامهریزی و توسعه استان و همچنین سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور و سازمانهای ذیربط و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نماید.
به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اجازه داده میشود ، بر اساس قوانین و مقررات خاص خود نسبت به انعقاد قراردادهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی با نهادهای علم و فناوری سایر کشورها منطبق با مصوبات هیئت امناء اقدام کند.
همچنین واحدها و شعب دانشگاهی را با مشارکت دانشگاههای معتبر بین المللی در مناطق آزاد تجاری صنعتی، شهرهای مرزی و یا در خارج از کشور با اولویت کشورهای همسایه، حوزه تمدنی و دارای منافع مشترک به صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان، در چارچوب سیاستها و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی هر یک از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبتنی بر آمایش آموزش عالی و آمایش سرزمین ایجاد کند.
قوانین و مقررات حاکم بر دانشگاههای مستقر در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی حذف مورد در چارچوب دستورالعمل مصوب هیأت امناء دانشگاهها و با تصویب هیأت رئیسه دانشگاهها ملاک قانونی مورد عمل واحدهای آموزشی واقع در مناطق مذکور قرار میگیرد.
با هدف ارتقای بهرهوری و ارتقای اثربخشی منابع آموزش عالی، پژوهش و فناوری، پرداخت اعتباراتی که از محل منابع عمومی و در قالب بودجههای سنواتی به دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اختصاص مییابد بر اساس شاخصهای مورد توافق سازمان و دانشگاه ذیربط در راستای ماده (۱) احکام قانون برنامه دائمی توسعه کشور خواهد بود.
انطباق هزینه کرد با شاخصهای یاد شده بر عهده رئیس موسسه یا دانشگاه است.
مفاد ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور بر اطلاق مواد این قانون حاکم است.
مادامی که در متن مواد، تبصره و هر یک از بندهای این قانون یا سایر قوانین مصوب، صریحاً ماده (۱) احکام دائمی برنامههای توسعه کشور قید نشده باشد، محدودیتهای مصوب مشمول دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی نخواهد بود.
خوابگاهها و اماکن دانشجویی از پرداخت هزینههای مصرفی آب، برق و گاز معاف است، تمامی قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور از اخذ مفاصل حساب بیمه موضوع ماده (۳۸) قانون تأمین اجتماعی معاف بوده و حسابرسی سازمان بیمه تأمین اجتماعی از حسابهای دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی فقط در حیطه هزینههای فصل اول (حقوق) حداکثر تا سال مالی قبل مجاز است.
در راستای حمایت از پژوهشهای مسئله محور، تجاریسازی پژوهش و نوع آوری، افزایش کیفیت فعالیتهای نظام آموزشی دانشگاهها و ارتقاء جایگاه علمی، فناوری و تعاملات بینالمللی، به دانشگاههای برتر کشور (چهارده گانه) اجازه داده میشود نسبت به تاسیس مرکز چاپ و انتشارات بینالمللی با تصویب هیئت امنای مربوطه اقدام کنند.
دانشگاههای برتر کشور (چهارده گانه) مکلف هستند برنامهریزی و اقدامات لازم را در طول برنامه به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان، ارتقاء کیفیت آموزش عالی، بینالمللی سازی و ارتقای رتبه جهانی انجام دهند.
دولت مکلف است برای دانشگاههای فوق الذکر هر ساله ردیف اعتباری خاصی در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی کند.
مالیات قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی بر اساس قانون اصلاح ماده (۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و پرداخت خواهد شد.
|