دانشگاه صنعتی امیرکبیر- اخبار دانشگاه
نشست هم‌اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران دانشگاهی و صنعتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/9/5 | 

 نشست هم‌اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران دانشگاهی و اندیشگاهی و فعالان حوزه صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا، توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با همکاری سازمان خصوصی‌سازی روز پنجشنبه سوم  آذرماه  سال جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

مشروح این نشست را در ادامه از نظر می‌گذرانید: ...
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح کرد؛
اعلام آمادگی دانشگاه برای حل چالشهای بخش صنعت

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه اعلام آمادگی می کند که می تواند در راستای حل مسائل عمیق و چالشی دولت و وزارتخانه ها گام بردارد ما از آنها تقاضا داریم مشکلات را به ما منتقل کنند تا با تعیین تیم به حل چالش ها بپردازیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر سیدحسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست هم‌اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران دانشگاهی و اندیشگاهی و فعالان حوزه صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا که توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با همکاری سازمان خصوصی‌سازی روز پنجشنبه سوم  آذرماه  سال جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: باید در دانشگاه از دور اندیشی و آینده نگری صحبت کنیم و عمل را جایگزین فکرکنیم.
وی با تاکید بر آغاز مطالعات و انجام تحقیقات در راستای حل مشکلات گفت: اکنون توانایی دانشگاهی - علمی  در مقایسه با ۳۰ سال پیش تغییر کرده است؛ اکنون اساتید از نظر تراکم کاری وقت انجام پروژه های متعدد را ندارند اما نهاد های دانشگاهی و ساختارها بسیار آماده است و توانایی زیادی در انجام این پروژه ها وجود دارد.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گروه مطالعاتی عمیق و وسیع برای رشد لازم است تا با تحلیل و بررسی وضعیت،  یک مشکل حل شود.
وی با تاکید بر اینکه آسیب شناسی یک مشکل باید مبتنی بر یک کار دقیق  باشد، گفت: در حال حاضر این دانشگاه ۱۵هزار دانشجو دارد که  نیمی از این دانشجویان مشغول تحصیلات تکمیلی هستند؛ هر یک از این دانشجویان دکترا می توانند ۳ سال را صرف انجام یک تحقیق و پروژه کنند.
وی ادامه داد: با واگذاری مشکلات و چالش ها به این دانشجویان زمان انجام پروژه ها کاهش یافته و مشکل حل می شود و این ابزار خوبی در راستای بکارگیری توانایی دانشجویان خواهد بود.
وی با اشاره به ایجاد اندیشکده های مطالعاتی از جمله اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، مراکز تحقیقات مشترک و ... تاکید کرد و گفت: به این واسطه می توان پروژه هایی در راستای رفع چالش های کشور انجام داد زیرا این توانایی در دانشجویان کشور دیده می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه اعلام آمادگی می کند که می تواند در راستای حل مسائل عمیق و چالشی دولت و وزارتخانه ها گام بردارد ما از آنها تقاضا داریم مشکلات را به ما منتقل کنند تا با تعیین تیم به حل چالش ها بپردازیم.

 
دکتر «شاکری» نماینده مجلس:
آمادگی اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر جهت حل مسائل مختلف نظام حکمرانی کشور

دکتراقبال شاکری رئیس هیئت امنای اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به دستاوردهای اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر تاکید کرد: این اندیشکده با گذشت قریب به یک دهه از شروع فعالیت‌های خود، توانسته است در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری از جمله صنعت، انرژی، سیاست خارجی و مبارزه با فساد دستاوردهای ارزشمندی را در زمینه حکمرانی کشور به ارمغان بیاورد. در زمینه صنعت خودرو، این اندیشکده توانسته است برنامه عملیاتی تحول این صنعت را با تکیه بر تجربیات و کار تخصصی کارشناسی خود تدوین نماید.
رئیس هیئت امنای اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر تاکید کرد: همچنین در روزهای اخیر این اندیشکده از طرح بازمعماری تجارت انرژی کشور که به همت گروه انرژی این اندیشکده تدوین شده است، رونمایی کرد.
دکتر شاکری گفت :در حوزه مبارزه با فساد، این اندیشکده با توجه‌ به ارائه طرح حمایت از گزارشگران مردمی فساد، در حال طراحی سامانه‌های سوت‌زنی در نهادهای مختلف حاکمیتی است.
در ادامه وی با تأکید بر آمادگی اندیشکده جهت مشارکت با وزارت اقتصاد در خصوص حل مسائل این وزارتخانه افزود: لازم است وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد از ظرفیت‌های اندیشکده‌ها در جهت حل مسائل مختلف نظام حکمرانی کشور استفاده نمایند.
وی همچنین در خصوص مسئله واگذاری دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا خاطر نشان کرد:در حال حاضر مشکلات صنعت خودرو کشور مهم‌ترین چالش پیش روی وزارت صمت است که مردم انتظار دارند وزیر صمت، اقدامی اساسی در جهت حل مشکلات این صنعت انجام دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: امروز مسئله واگذاری این دو شرکت خودروسازی از مسئله‌ای صرفا در سطح بنگاه، به مسئله‌ای ملی تبدیل شده است و لازم است سیاستگذاران با دوراندیشی و سنجیدن جوانب مختلف، اقدام به واگذاری سهام این دو شرکت نمایند.  

 
 دکتر «مهدی مجید پور» رییس دانشکده مدیریت و علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
سیاست‌های حمایتی با رقابتی باید توام باشد

دکتر مهدی مجید پور رییس دانشکده مدیریت و علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده‌ایم و یا تنها واگذاری و خصوصی‌سازی را راه حل مشکل می‌دانیم، ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم.در بحث یارانه بنزین که در کیش اجرا شد ما نقش خوبی داشتیم. موضوع واگذاری سهام را باید در قالب کلی ببینیم. ما اول باید نقشه راه صنعت داشتیم باشیم که در آن خصوصی سازی به عنوان بخشی از این مسیر استفاده شود.
وی افزود: ادامه یک روند و سیاست گذاری نامطلوب در صنعت خودروسازی سبب شده تا ما خصوصی سازی را به عنوان یک راه حل احساسی در نظر بگیریم.  باید اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را در کنار هم ببینیم  و این موارد باید در پازل توسعه صنعتی کشور قرار بگیرد. تولید خودرو را به عنوان جایگزین واردات می‌بینیم اما باید با رویکرد صادراتی این کار را انجام دهیم.
دکتر مجیدپور با تاکید بر اینکه سیاست های حمایتی و رقابتی باید هم زمان باشد گفت: تا امروز ما تنها سیاست‌های حمایتی داشته ایم. در حوزه واردات خودرو شاهد یک فرآیند بروکراتیک هستیم. مسائل کلیدی وزارت اقتصاد را دسته بندی و به دانشگاه ها واگذار کنید. این موضوع سبب خواهد شد تا به صورت هدفمند دانشگاه ها در مسیر کمک به اقتصاد کشور قرار بگیرند. ابتدا باید خصوصی سازی را تمرین کنیم.
وی با بیان اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از راه حل باشد گفت: اطاله یک روند نامطلوب و سیاستگذاری نامطلوب در دهه‌های گذشته در صنعت خودرو موجود شده احساسی با واگذاری برخورد کنیم در صورتی که اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت.

 
دکتر «محسن اکبرپور» عضو هیئت‌علمی دانشگاه:
قرار بود خودروسازی اقتصاد ما را حرکت دهد و هنوز هم این امکان هست

دکتر محسن اکبرپور عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به طرحی که در خصوص سازمان گسترش و نوسازی در دهه هفتاد انجام شد، گفت: یکی از دلایلی که صنعت خودرو برای این منظور انتخاب شد بحث اشتغال و رقابت پذیری بین المللی بود. قرار بر این بود که با واگذاری، صنعت خودرو بتواند به رشد برسد. قرار نبود در اجرا، قواعد علمی را زیر پا بگذاریم. همچنان نیز اگر تیراژ تولید به زیر نقطه سر به سر برسد زیان خواهد داد. در برهه‌ای نه تنها این زیان را در نظر نگرفتیم بلکه به همان شرایط ادامه دادیم و حتی به قیمت دست زدیم.
وی افزود: قرار بود خودروسازی اقتصاد ما را حرکت دهد و زنجیره کارخانجات بخش تولیدی را فعال کند و هنوز هم این امکان را دارد. وقتی یک شرکت زیان ده است و بخواهیم آن را واگذار کنیم، در حقیقت قواعد اولیه خصوصی سازی را زیر پا گذاشته ایم که نتیجه آن خصولتی شدن صنعت است. خصوصی سازی باید در قالب برنامه توسعه صنعتی انجام شود.

 
وزیر امور اقتصادی و دارایی:
تأکید بر هم‌اندیشی با صاحبنظران و اساتید دانشگاه و صنعتگران در حوزه خودرو

وزیر اقتصاد نیز برآیند سه جلسه هم‌اندیشی با فعالان صنعت خودرو و اساتید دانشگاه را تمرکز بر اهلیت و توان مدیریتی خریدار عنوان کرد و گفت: اگر بخش خصوصی بیاید و واقعاً مدیریت خودروسازی کشور را در دست بگیرد حتماً نگاه می کند که دولت در آینده چه تعاملی می خواهد با او داشته باشد و بدون تدوین سند تنظیم گری صنعت خودرو این مسیر با مشکل مواجه می‌شود.
دکترسیداحسان خاندوزی دراین نشست اظهار کرد: زمانی که وزارت صمت پیشنهاد خود را در موضوع مدل خصوصی سازی صنعت خودرو به وزارت اقتصاد ارسال کرد اصرار کردیم که حتما پیش از نهایی شدن سند مدل واگذاری ها، نشست هایی در حوزه نخبگانی نه فقط با اساتید دانشگاه بلکه با مدیران و فعالان بخش های صنعتی نیز برگزار شود؛ حتی اگر بنا داریم که همان مسیر پیشنهادی ابتدایی را طی کنیم اول نقد ها و مدل های جایگزین و آسیب هایی که  در این مسیر متصور هستند را بشنویم چرا که تصمیم گرفتن ولو با چند ماه تاخیر اما پس از چکش خوردن و پخته تر شدن حتما مطمئن تر خواهد بود.
وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری سه نشست هم‌اندیشی با صاحبنظران و اساتید دانشگاه در حوزه خودرو افزود: نهادهای سوم و بیرون از حوزه دولت می توانند در این زمینه کمک کنند که متاسفانه هم دولت ها احساس بی نیازی داشتند و هم دست دراز نمی‌کردند به سمت دانشگاه‌ها و اندیشکده ها تا واقعا از آنها بخواهند.
وی گفت: یک فقر نهادی در کشور وجود دارد که بخشی برمی گردد به حس استغنایی که دولت ها داشتند و بخش دیگر به حس ناامیدی و سرخوردگی که اساتید و صاحبان اندیشه در این زمینه داشتند، بخشی هم به نظام تامین مالی اندیشکده های مالی و پژوهشگاه ها بر می گردد.

دکترخاندوزی ادامه داد:  اگر ما در دولت و مجلس وقتی موضوعی مطرح می‌شد تحت فشار جریان های نخبگانی و سیاست پژوهی قرار داشتیم و قرار داشته باشیم آنها مدل های متفاوتی را در رسانه ها و نشست ها مطرح کنند و اجازه ندهند سیاست گذار فارغ از این نظرات خود به تنهایی تصمیم بگیرد، حتماً دولت‌ها بهتر تصمیم می گرفتند و حتماً مجلس کم هزینه تر از روش موجود تصمیم گیری می کرد؛ این احساس نیاز و خواسته است که از دوستان تقاضا دارم تا در این حوزه به ما کمک کنند.

دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر قدسی‌پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی، دکتر نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دکتر اقبال شاکری رئیس هیئت امنای اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مجیدپور رئیس دانشکده مدیریت و علم و فناوری، علیرضا صفری مسئول اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، جمعی از اساتید دانشگاه، کارشناسان گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر و فعالان حوزه صنعت خودرو در این جلسه حضور داشتند.

عکس‌ها را در ادامه ملاحظه نمائید:

 




نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
http://aut.ac.ir/find-1.257.13072.fa.html
برگشت به اصل مطلب