دانشگاه صنعتی امیرکبیر- اخبار دانشگاه
پل فلزی حافظ با تقاطع خیابان طالقانی جمع آوری می شود

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1401/10/27 | 

پل فلزی حافظ با تقاطع خیابان طالقانی تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ توسط شهرداری تهران برچیده خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پیرو اطلاع رسانی قبلی اسفندماه ۱۳۹۸، قرار است در ایام تعطیلات سال ۱۴۰۲، عملیات برچیدن پل فلزی حافظ با تقاطع طالقانی با قدمت بیش از ۴۸ سال، توسط شهرداری تهران انجام شود.
دکتر فرزاد حاتمی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشاور و مجری چندین پروژه مقاوم سازی و پایش سلامت ابنیه فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پیرو اطلاع رسانی قبلی در اسفندماه ۱۳۹۸، و شدت گرفتن پاندمی کرونا در زمان تصمیم گیری قبلی جمع آوری پل، عملیاتی نمودن موضوع جمع آوری پل بطور موقت متوقف شد و اکنون مجددا جمع آوری پل فلزی حافظ در تقاطع خیابان طالقانی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: پل تقاطع غیر هم‌سطح خیابان حافظ با خیابان طالقانی یکی از ۸ پل فلزی تقریباً مشابهی است که در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ در هشت تقاطع غیرهم‌ سطح مهم تهران نصب و مورد بهر‌ه‌برداری قرار گرفت.
این پل‌ها توسط شرکت نوبلز بلژیک طراحی و قطعات آنها در همان کشور ساخته شده و به ایران حمل و در مدت کوتاهی نصب شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: این پل‌ها در زمان احداث جنبه موقت داشته و برای حل مشکلات رو به رشد ترافیک تهران در آن سال‌ها پیشنهاد شده بود که پس از آن با توجه به نیاز شهری همچنان پابرجا باقی مانده است.
دکتر حاتمی درخصوص مشخصات پل فلزی حافظ گفت:این پل از نوع ارتفاع گیرنده (fly-over) بوده که عرشه فولادی آن ۷۶۸ متر طول و ۵/ ۱۰ متر عرض دارد. حداکثر ارتفاع آزاد زیرگذر آن در محل خیابان طالقانی برابر ۴۳/ ۵ متر و بر روی پایه‌های انتهایی حدود ۷۵ سانتی‌متر است. در دو انتهای عرشه فلزی دو شیبراهه با دیوارهای بتنی به طول ۲۴ متر وجود دارد.
وی عنوان کرد: پل دارای ۳۲ پایه و ۳۱ دهانه است که کمترین دهانه آن  ۵ /۱۹   متر بین محورهای ۷-۶ و ۲۵-۲۴ و بیشترین دهانه آن ۵ / ۲۸متر بین محورهای ۸-۷ و ۲۴-۲۳ است. طول سایر دهانه‌ها ۲۴ متر است و عرشه پل از تیرهای I شکل فلزی با دال ارتوتروپیک تشکیل شده که ورق بال تحتانی تیر دارای عرض ۴۰۰ و ضخامت ۲۰ میلی‌متر بوده و ارتفاع تیر برابر ۱۰۷۴ میلی‌متر است.
مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: قسمت فوقانی، تیر ورقی به ابعاد ۱۰×۱۷۵۰ میلی‌متر است که توسط مقاطع HE۲۰۰A  تقویت شده است. مقاطع H به وسیله ناودانیU۲۶۰ در فواصل ۳ متری در جهت عرضی به یکدیگر متصل شده‌اند.
وی افزود: بارهای عرشه توسط تیرهای موجود به سر ستون دارای مقطع متغیر وارد شده و از طریق ستون‌ها به شالوده سطحی منتقل می‌شود.
مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت : زیرسازه شامل پایه‌ها، کوله‌ها و شالوده‌ها بوده که پایه‌ها همگی فلزی و سایر قسمت‌ها بتنی است. پایه‌های میانی پل تک‌ستونی فلزی با مقطع جعبه‌ای با ابعاد ۲×۱۷۲ و ۳×۴۵ سانتیمتر بوده، پایه‌های کناری پل (کوله‌ها) و دیواره‌های برگشتی آن از جنس بتن مسلح بوده و طول دیواره‌ها برابر ۲۴ متر است. فونداسیون‌ها نیز از نوع سطحی هستند.
وی تاکید کرد: تیرهای طولی عرشه از طریق دو پیچ لوبیایی و دو میخ به سر ستون متصل شده و یک لایه لاستیکی برای تأمین دوران تیر بین سرستون و عرشه قرار داده شده است. زمان مونتاژ سرستون برای اتصال تیر به سرستون دو میخ به قطر ۲۰ میلی‌تر در وسط به صورت جوشی قرار داده شده که دو سوراخ لوبیایی از چهار سوراخ روی این میخ‌ها قرار گرفته‌اند و دو سوراخ دیگر با پیچ بسته شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: بر روی عرشه در طول دهانه ۵ درز طولی به فاصله ۱۷۵ سانتی‌متر و با بازشدگی حدود ۲ سانتی‌متر و درزهای انتهایی با فاصله ۲۴ متر و بازشدگی حدود ۵ سانتی‌متر وجود دارد. این درزها با پرکننده‌های الاستومری پر شده‌اند که با توجه به آسیب‌های وارده، طرح تعویض آنها پیش‌تر ارائه شده است.
دکتر حاتمی تاکید کرد : پیش از این نیز به دفعات عملیات ترمیم و مقاوم سازی مختلفی بر روی پل حافظ- طالقانی انجام شده است؛ مرمت‌های موضعی روسازی عرشه که در نواحی محدودی دچار آسیب‌دیدگی شده است، تعویض درزگیرهای طولی و عرضی عرشه که به طور گسترده‌ای آسیب‌ دیده و از آب‌بندی خارج شده‌اند ، از اهم موارد ترمیم شده است .
به گفته وی ،اجرای دال تقریب و جایگزینی درز انبساط انتهایی که شدیداً آسیب دیده و دست‌انداز در ورود و خروج از پل به وجود آورده است، تعویض نرده‌های پل که کم‌مقاومت و کم‌ارتفاع بوده‌اند،  آماده‌سازی سطوح و رنگ‌آمیزی مناطقی از سرپایه‌ها و دیافراگم‌ها که نفوذ آب موجب زنگ‌زدگی آنها شده است ، از تعمیرات لازم در بخش‌های غیرسازه‌ای این پل است .
دکتر حاتمی خاطر نشان کرد: اجرای دیافراگم عرضی و افزایش نامعینی عرشه به منظور توزیع بار عرضی و کاستن از حساسیت بال پایین در برابر تنش‌های خستگی و کاهش لرزش‌های پل ، تعویض تکیه‌گاه‌های لاستیکی آسیب‌دیده به منظور کاهش اثرات ضربه و کاهش ناترازی درزها ، تعویض پیچ‌های آسیب‌دیده یا غیراستاندارد در عرشه و سرپایه‌ها ، تعمیر پایه‌ها و کوله‌ها و اجرای کوله جدید برای صرفنظر کردن از باربری کوله‌های آسیب‌دیده ، اضافه کردن وزنه ۶ تنی در وسط هر دهانه زیر پل به منظور کاهش ارتعاشات پل از تغییرات لازم  انجام شده در سازه پل است .
مشاور و مجری چندین پروژه مقاوم سازی و پایش سلامت ابنیه فنی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بنابراین علی رغم پیگیری های متعدد در سالهای گذشته توسط روسای پیشین دانشگاه، موضوع برچیدن و جمع آوری پل مذکور از سالیان پیش همواره در دست بررسی و تدقیق معاونت های حمل و نقل و ترافیک و نیز فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار داشته اما به دلایل مختلف از دستور کار خارج شده است.
دکتر حاتمی با بیان اینکه در جلسات کمیته های تخصصی شهرداری تهران ، بارها به عدم تاثیر طرح های متعدد برای تقویت پل من جمله اجرای دال بتنی بر روی عرشه (مشابه طرح اجرا شده بر روی پل کریمخان زند) اشاره کردم گفت : در این کمیته ها با ارائه مدل دقیقی از رفتار پل و تعیین طول عمر مفید باقیمانده آن، رفتار نامناسب پل طی بارهای لرزه ای و حتی ثقلی موجود من جمله عبور کامیون های حمل زباله و ... را که نشان از عدم رفتار مناسب پل داشته ، اتمام طول عمر مفید آن بر اساس مطالعات صورت گرفته و عدم توجیه اقتصادی انجام تعمیرات مجدد تاکید کردم و خواستار جمع آوری این پل با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیرشدم .
نهایتا با پیگیری های چند ساله دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه در هیات های تخصصی شهرداری، خوشبختانه موضوع جمع آوری پل مذکور به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده و برای اجرا مقرر بود در تعطیلات ابتدای سال ۱۳۹۹ انجام شود که بدلیل شیوع پاندمی کرونا به ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۲ موکول و در دستور کار قرار گرفته است.
مهندس عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز در خصوص  جمع آوری  پل حافظ در تقاطع خیابان طالقانی در ایام تعطیلات عید نوروز گفت: مطالعات فعلی سازمان حمل و نقل و ترافیک حاکی از این است که بود و نبود پل حافظ در تقاطع خیابان طالقانی تأثیر چندانی در ترافیک ندارد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هزینه نگهداری این پل به اندازه هزینه خود پل است و بر همین اساس به صرفه است که این پل در صورتی که تأثیر چندانی بر ترافیک ندارد، برداشته شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: برداشته شدن پل حافظ-طالقانی باید در روزهایی صورت گیرد که شهروندان کمترین میزان تردد را دارند و در صورت انتخاب پیمانکار در ایام تعطیلات عید این پل برداشته می شود.
 شایان ذکر است عملیات مقدماتی و فرآیند شناسایی و هماهنگی با پلیس راهور از هفته جاری آغاز شده است.
دکتر حاتمی تاکیدکرد: همچنین برای عملیات پایش سلامت پل موردنظر، قبل و حین جمع آوری آن نیز قبلا پیشنهادات فنی و تخصصی لازم برای شهرداری تهران ارسال شده است .
نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
http://aut.ac.ir/find-1.257.13366.fa.html
برگشت به اصل مطلب