هجدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران با حضور «وزیر راه و شهرسازی» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز به کار کرد...
مشروح مراسم افتتاحیه در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸:
هجدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران آغاز به کار کرد
دکتر علیرضا جهانگیریان، دبیر هجدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان برگزاری این کنفرانس از سوی دبیرخانه، تعداد ۳۰۰مقاله کامل دریافت شد، گفت: پس از انجام داوری از این تعداد ۱۴۵ مقاله برای ارائه شفاهی و ۹۷ مقاله برای ارائه پوستر انتخاب شد.
وی با اشاره به پذیرش ۱۴۵ مقاله از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش، خاطرنشان کرد: از بین مقالات ارسال شده، ۵۸ مقاله در حوزه ایرودینامیک، ۴۲ مقاله در حوزه پیشرانش، ۴۷ مقاله در حوزه دینامیک پرواز و کنترل، ۵۹ مقاله در حوزه سازههای هوا، ۲۸ مقاله در حوزه فناوری فضایی و ۸ مقاله در حوزه مدیریت هوافضا بوده است.
جهانگیریان با انتقاد نسبت به تعداد کم مقالات در زمینه مدیریت فناوریهای فضایی، خاطر نشان کرد: در ماههای اخیر شاهد اتفاقات ناگوار بودیم که دلیل آن عوامل سیستمی و علوم نرم بوده است و به نظر میرسد که وقت آن رسیده است که در دانشگاهها در کنار دروس فنی، دروس مدیریتی و سیستمی بهویژه برای دانشجویان هوافضا ارائه شود تا در آینده این افراد بتوانند با نگاه جامعتری در این حوزه فعال شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از حضور ۲۵ شرکت دانشبنیان فعال در حوزه هوافضا در این کنفرانس خبر داد و یادآور شد: برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکتهای فعال، سه میزگرد و ۲۰ کارگاه آموزشی از جمله برنامههای این کنفرانس است.
****************
دکتر سید احمد معتمدی در این کنفرانس با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه تربیت نیروی انسانی و توسعه فناوری، افزود: این دانشگاه جزو اولین دانشگاههایی بوده است که به صورت مستقل اقدام به راهاندازی دانشکده هوا و فضا کرده است و اخیرا نیز دانشکدهها را در قالب پردیسهای تخصصی در کنار یکدیگر قرار داده است.
وی ادامه داد: کنار هم قرار دادن دانشکده هوا و فضا و مکانیک و مهندسی دریا از جمله برنامههای ما بوده که این اصل موجب تقویت این حوزهها شده است.
معتمدی با تاکید بر این که این دانشکده در بسیاری از پروژههای کلان ملی مشارکت داشته است، اظهار کرد: پروژه کلان طراحی و ساخت هواپیمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره از جمله طرحهای این دانشکده بوده است که متاسفانه دچار رکود شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به فعالیتهای این دانشگاه در حوزه هوا و فضا، اظهار کرد: ماهواره "پیام یک" از جمله دستاوردهای ما بوده است که در طول ۱۱ سال محققان این دانشگاه بر روی آن فعالیت داشتهاند.
وی با اشاره به پرتاب ناموفق این ماهواره، خاطر نشان کرد: در صورتیکه ماهوارهبر در مدت چند ثانیه عملکرد بهتری داشت و اشکالاتی در پرتابگر ایجاد نمیشد، این ماهواره میتوانست در مدار قرار گیرد.
****************
رییس انجمن هوافضا با انتقاد از عقب ماندگی کشور از اهداف تعیین شده در سند توسعه هوافضا کشور گفت: این امر به دلیل در اولویت نبودن این حوزه است.
دکتر محمد همایون صدر نیز در این در کنفرانس با اشاره به وضعیت توسعه فناوریهای هوایی و فضایی در کشور، افزود: در حال حاضر شاهدیم که اعتبارات این حوزه به سازمانی اعطا، ماموریتها به سازمان دیگری واگذار و اختیارات به سازمان دیگری داده میشود، در حالی که اگر این نهادها در کنار یکدیگر قرار گیرند، دستاوردهای بهتری به بار خواهد نشست.
وی ادامه داد: اگر امید داشته باشیم که تا سال ۱۴۰۴ جلسه شورای عالی فضایی برگزار شود و اهداف اجرایی سند هوافضای کشور پایش شود، متوجه میشویم که چه میزان از اهداف تعیینشده در این حوزه دور افتادهایم.
صدر، این عقب ماندگی از اهداف را نه به خاطر تحریمها و کمبود اعتبارات، بلکه به دلیل در اولویت نبودن این اهداف دانست.
****************
رییس سازمان فضایی خبر داد
برنامه سازمان فضایی برای ساخت ماهوارههای ۵۰۰ کیلوگرمی/مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فضا
رئیس سازمان فضایی ایران طراحی و ساخت ماهوارههای ۵۰۰ کیلوگرم و قرار گرفتن آنها در مدار هزار کیلومتری را از برنامههای این سازمان دانست که قرار است با ماهوارهبر "سریر" پرتاب شوند و گفت: پژوهش و مطالعه برای ساخت این ماهوارهبر انجام شده است.
دکتر مرتضی براری در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوا و فضا ، با اشاره به قرارگیری ایران در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فضایی، افزود: علاوه بر آن ایران در رتبه اول منطقه و ۱۱ دنیا در حوزه هوا و فضا قرار دارد و این موفقیتها مرهون زحمات انجمنهای علمی، دانشگاهها، پژوهشگران و محققان این حوزه است.
وی با اشاره به نقشآفرینی فناوریهای فضایی در حل چالشهای کشور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال ۶۶ اولین دانشکده هوا و فضا را ایجاد کرد و توانست نقش مهمی در تربیت نیروهای انسانی این حوزه داشته باشد.
براری، طراحی و ساخت ماهواره "پیام یک" را از دستاوردهای محققان این حوزه نام برد و یادآور شد: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی و کاربردی است؛ در مرحله اول پرتاب این ماهواره موفقیتآمیز بود، ولی مرحله دوم پرتاب آن با استفاده از ماهوارهبر تا مدار ۵۰۰ کیلومتری حمل شد، ولی ماهوارهبر نتوانست سرعت ماهواره را به سرعت مورد نظر برساند؛ از این رو این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد.
رئیس سازمان فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهوارهها با دقت یک متر را از برنامههای این سازمان در سال ۱۴۰۴ ذکر کرد و ادامه داد: ما این هدف را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر شروع کردیم.
وی به جزئیات سند راهبردی هوا و فضا اشاره کرد و یادآور شد: در سرفصل توسعه زیرساختهای فضایی ما چهار گام را در نظر گرفتیم که گام اول آن دستیابی به مدار ۲۵۰ کیلومتر بوده است.
براری با بیان اینکه ما این هدف را در ۴ پرتاب ماهوارههای "رصد"، "نوید"، "فجر" و "امید" محقق کردیم؛ اظهار کرد: در گام دوم دستیابی به ماهوارههای با وزن ۲۵۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری دایروی بوده است. عمر مداری این ماهوارهها ۵ سال در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر این که این اهداف قرار است تا سال ۱۴۰۰ برای ایران تثبیت شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آنها تلاش داریم تا تعداد پرتابها را در سال افزایش دهیم، به گونهای که قرار است در سال آینده ۴ پرتاب را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به گام سوم برنامههای فضایی کشور، یادآور شد: در این گام قرار است با ماهوارهبر "سریر" فعالیت خود را آغاز کنیم که پژوهش و فناوری در آن انجام شده؛ این ماهوارهبر قادر است ماهوارههایی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم را در مدار هزار کیلومتری و سنکرون با خورشید قرار دهند.
معاون وزیر ارتباطات، دستیابی به مدار ژئو با ماهوارهبر "سروش" را گام چهارم برنامههای فضایی نام برد و ادامه داد: این امر در مجموعههای دفاعی آغاز شده است.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت کشور در زمینه توسعه شبکههای ناوبری، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین، شوروی، اروپا، ژاپن و هند در حوزههای توسعه شبکههای ناوبری فعال شدهاند؛ چرا که این حوزه دارای اقتصاد بزرگی است. به گونهای که در سال ۲۰۱۴ اقتصاد مستقیم آن ۱۹۰ میلیارد دلار و اقتصاد غیر مستقیم آن ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۷، ۲۹۹ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم آن بوده است.
به گفته وی، اقتصاد شبکههای ناوبری تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۳۷ میلیارد دلار است.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت ماهوارههای کوچک در ایجاد ارتباطات ماهوارهای، گفت: در حال حاضر دنیا به سمت پرتاب ماهوارههای کوچک حرکت کرده است؛ چرا که این نوع ماهوارهها قابلیت تولید انبوه را دارند و ما نیز تلاش داریم تا با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ایجاد منظومههای ماهوارههای مخابراتی و سنجشی کنیم و در این راستا بسترسازیهای لازم را نیز انجام دادهایم.
****************
وزیر راه و شهرسازی
از پروژههایی که روند توسعه کشور را سرعت میبخشد حمایت کنیم
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای ایجاد یک ناوبری امن نیازمند عزم ملی هستیم و ما تلاش میکنیم که از پروژههایی که روند توسعه کشور را سرعت میبخشد، حمایت کنیم.
مهندس محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در هجدهمین کنفرانس ملی هوافضای ایران ، اظهار کرد: در دورههای بعد از انقلاب با خودباوری توانستیم تجارب بسیاری کسب کنیم.
اسلامی ادامه داد: با راه اندازی رشته هوافضا اولین گروه فارغ التحصیلان در سال ۷۱ زمینه جذب شغلی محدودی داشتند، اما ما به این باور رسیدیم که باید در کشور صنعت هوافضا توسعه یابد و با همین هدف هم با راه اندازی بخشهای مختلف این فارغ التحصیلان جذب و فعالیت خود را آغاز کردند.
وی افزود: امروز بسیاری از کشورهای جهان تلاش میکنند تا ایران را از این صنعت استراتژیک دور نگاه دارند تا جایی که شاهدیم حتی دانشجویان ما درخارج از کشور حق تحصیل در رشته هوافضا را ندارند، اما این به معنای بازماندن ما از موفقیت نخواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سال ۸۱ در پژوهشکده هوا و فضا یک هسته فکری تشکیل شد و در ادامه سند توسعه فضایی تدوین و بعدها به یک سند ملی فضایی ۱۰ ساله تبدیل شده است.
اسلامی با بیان اینکه این سند ملی فضایی باعث شد در حوزه فضایی رشد خوبی داشته باشیم، تاکید کرد: باید بعد از ماهواره امید به توسعه میرسیدیم، اما به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد، اما حالا تلاش مان را چند برابر خواهیم کرد و امیدواریم در کمتر از ۱۰ سال آینده به نتیجه دلخواه برسیم.
وی اظهار کرد: باید بپذیریم شأن ملت ایران بالا است و باید بهترین جایگاه را داشته باشد، زیرا پژوهشگران جوان، فرهیختگان و اندیشمندان ما ثابت کرده اند هر جا کاری به آنها سپرده شده به خوبی به نتیجه رسیده و این یعنی ما ظرفیتهای لازم را در کشور داریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به گناه اینکه به فرمان خدا انقلاب کرده ایم و به طاغوت نه گفته ایم، خاطرنشان کرد: ایران تلاش کرده تا زیر بار ستم و استکبار نرود و به همین دلیل هم همواره در تحریم بوده و این یعنی مسیر ما همواره سخت است تا جایی که در اقدامی وقیحانه حتی به هواپیماهای مسافربری هم سوخت نمیدهند و این نشان از تمدن غرب با شعار حقوق بشری است.
اسلامی تاکید کرد: ما برای ایجاد یک ناوبری امن نیازمند عزم ملی هستیم و ما تلاش میکنیم که از پروژههایی که روند توسعه کشور را سرعت میبخشد، حمایت کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: در مجموعه راه و شهرسازی تلاش میکنیم سهم نیروهای دانشی را در همه بخشهای حمل و نقل افزایش داده و به سمت دانش بنیان شدن و اقدامات متفاوت در حوزه فناوری حرکت نماییم.
نمایشگاه دستاوردهای حوزه فضایی با حضور مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و ردکتر مرتضی براری رئیس سازمان فضایی و دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه افتتاح شد.
|