در این درس دانشجو با مفاهیم پایه مدیریت و کارآفرینی و مصادیق آن در مهندسی پزشکی آشنا میشود. هدف توانمندسازی دانشجو جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف داخل سازمانی و همچنین فرصتها و تهدیدهای خارجی در راهاندازی کسب و کار جدید و کار آفرینی در حوزه مهندسی پزشکی میباشد.
سرفصل و رئوس مطالب
تاریخچه و نظریات مدیریت
مروری بر مفاهیم درآمد، ساختار هزینه، سود، ارزش زمانی پول، تامین مالی، بازگشت سرمایه،صورتهای مالی
برنامه ریزی
ساختار سازمانی
فروش و بازاریابی
بازار و مشتری (مطالعه بازارهای مربوط به مهندسی پزشکی)
فضای رقابتی (آشنایی با شرکتهای پیشرو در مهندسی پزشکی)
همکاری بین شرکتها (خرید و ادغام(mergers & acquisitions)، سرمایه گذاری مشترک(jointventure) ، تولید قراردادی (contract manufacturing))
مدیریت فن آوری و مالکیت فکری(به همراه مصداقها در مهندسی پزشکی)
مراحل راه اندازی کسب و کار (طرح کسب و کار، ثبت شرکت، اخذ مجوزها از سازمانهای مرتبط مانند وزارت بهداشت و صنعت معدن و تجارت)
مطالعه موردی کارآفرینان موفق در مهندسی پزشکی در ایران و جهان
مراجع
Gapenski, L. C.. “Healthcare Finance: An Introduction to Accounting and Financial Management”. Health Administration Press.۱۹۹۹
Lee, J. S.” Biomedical Engineering Entrepreneurship.” World Scientific.۲۰۱۰
Fred David, “Strategic Management, “۱۳th edition, Prentice Hall, ۲۰۱۱.
King, Christine E., et al. "Introducing Entrepreneurship Into A Biomedical Engineering Capstone Course At The University of California, Irvine." Technology & Innovation ۲۰.۳, ۱۷۹-۱۹۵. ۲۰۱۹.
مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان، سید رضا سید جوادین، نشر نگاه دانش۱۳۹۰
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی پزشکی: http://aut.ac.ir/find-2.3640.5247.fa.html برگشت به اصل مطلب