دانشکده مدیریت، علم و فناوری- دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار(MBA)
دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/27 | 
دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (mba) در سال ۱۳۸۷، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه‌اندازی شد و امروزه در جامعه دانشگاهی و حوزه صنعت و کسب‌وکار کشورمان به عنوان یکی از دوره‌های شناخته‌شده تخصصی عرصه کسب‌وکار مطرح است. این ویژگی چشم انداز روشنی برای ادامه فعالیت در محیط‌های اجرایی را پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دوره قرار داده است.
این دوره در سه گرایش مالی، بازاریابی و فناوری با بالاترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین الملی ارایه می‌شود و انتظار می‌رود که دانشجویان با گذراندن آن، تخصص و تجربه لازم در زمینه مدیریت کسب‌وکار را به دست آورند. طراحی دوره به شیوه‌ای بوده است که دانشجویان را با جدیدترین نظریه‌ها و موردکاوی‌های مدیریت کسب‌وکار چه در عرصه جهانی و چه در فضای کسب‌وکار ایران آشنا کند. دوره MBA به ویژه برای افرادی مناسب است که دارای پیش زمینه تحصیلی فنی-مهندسی و با سابقه مدیریتی بوده و قصد دارند دانش و مهارت‌های کاربردی لازم در محیط کسب‌وکار را به شکل عمیق‌تر و نظام یافته‌تری فرا گیرند.
در کنار دروس اصلی و در ترم­‌های بالاتر، دروس متعددی نیز به عنوان دروس اختیاری در این دوره ارایه شده و البته بنابر حوزه فعالیت یا علاقمندی دانشجویان قابل انتخاب و اخذ می‌باشند که از میان آنها می‌توان به رهبری در سازمان، مدیریت ریسک، مدیریت تغییر، تئوری تصمیم، مدیریت دانش، اقتصادسنجی، مالیه بین الملل، اقتصادکلان، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت توسعه محصول، استراتژی بازاریابی را به عنوان نمونه اشاره داشت. لازم به ذکر است که این دوره با توجه به آنکه هدفش توانمندسازی دانشجویان با سابقه کار مدیریتی است، اساسا آموزش‌محور بوده و تنها برای دانشجویان مستعد تحصیلی و تنها پس از تایید گروه امکان اخذ پایان‌نامه (Thesis) بجای ۶ واحد (۲ درس) اختیاری امکان پذیر است. لیکن، همه دانشجویان امکان اخذ پروژه پایانی (Capstone Project) را دارند. دروس دوره MBA دارای ۳۰ واحد درس اصلی است. فهرست دروس اصلی ارایه شده در این دوره به شرح زیر است:

 
اخلاق کسب و کار

اهداف:
این دوره نوعی نگاه نو، متفاوت و انتقادی به مباحث و ملاحظات اخلاقی در کسب و کار و سازمان به شمار میرود. مفاهیم و واحدهای عملکردی مختلف سازمانی مانند امور مالی، بازاریابی، استراتژی، ارتباطات، مدیریت منابع انسانی، محیط زیست، روابط ذینفعان و فرهنگ سازمانی از منظر چالشها و فرصتهایی که ملاحظات اخلاقی پیش روی صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مدیران قرار میدهد را تشریح میکند. این رویکرد ضمن فراهم آوردن نگاهی جامع و مکمل، حفره ها و نقاط پر چالش در دنیای کسب و کار را که کمتر در دوره های متعارف مورد بررسی قرار میگیرند را پیش روی مخاطب قرار میدهد. همچنین موضوع “قدرت” و “سیاست” و کارکردهای آنها در فضای کسب و کار – به ویژه در بستر ایران – به کمک مطالعات موردی دنیای واقعی تفسیر و توضیح داده میشوند.

محتوای دوره:

  • مقدمه ای بر نظریه و فلسفه اخلاق کسب و کار
  • قدرت و سیاست در سازمان – مطالعات موردی ایران
  • اندیشه های دینی و اسلامی در کسب و کار
  • بازاریابی و ملاحظات اخلاقی
  • اخلاق و ارتباطات سازمانی
  • مسائل اخلاقی در مدیریت منابع انسانی
  • مسئولیت اجتماعی شرکت ها و رویکرد ذینفعان در کسب و کار
  • مسائل اخلاقی در حسابداری و گزارشات مالی
  • اخلاق و فرهنگ سازمانی
  • اخلاق کسب و کار در ایران – مطالعات موردی
    اخلاق کسب و کار و فرصت های سرمایه گذاری و اجتماعی کسب و کار
     


حسابداری برای مدیران
 

مدیریت استراتژیک
 

مدیریت بازاریابی

اهداف:
امروزه بازاریابی به یکی از پایه های اصلی موفقیت در کسب و کار و مدیریت سازمانها تبدیل شده است. در این دوره کوتاه و فشرده تلاش میشود تا ملزومات کلیدی موفقیت در بازاریابی به ویژه با نگاه به شرایط بازار ایران و مطالعات موردی دنیای واقعی معرفی شوند. شرکت کنندگان با آخرین استراتژی ها، رویکردها و تحولات در حوزه بازاریابی آشنا شده و مبانی اصلی و کلیدی حوزه بازاریابی را فرا خواهند گرفت. این دوره درک اولیه مورد نیاز برای طراحی، استقرار و پیاده سازی استراتژی های بازاریابی و همچنین ابزارهای نوین آنرا معرفی مینماید.

محتوا:

  • بازاریابی: مفاهیم کلیدی و ملزومات
  • بازاریابی خدمات و تجربیات
  • استراتژی های بازاریابی
  • هوشمندی و تحقیقات بازاریابی
  • محیط بازاریابی در ایران
  • ارتباطات یکپارچه بازاریابی
  • مدیریت نام تجاری
  • رفتار مصرف کننده
  • قیمت گذاری

 
اصول اقتصاد

اهداف:
این ماژول درسی بر این اساس طراحی شده است تا درک درستی از نظریه های اساسی و تکنیک های کلیدی تجزیه و تحلیل اقتصادی و اقتصاد سنجی مدرن را برای دانش پذیران فراهم آورد. تحقیق و تحلیل اقتصادی پیشرفته و همچنین شیوه های اصلی بررسی های مالی و بانکی در این درس پوشش داده می شوند. همچنین مهارت های کلیدی و تکنیک های تحلیلی در روش های محاسبات و پژوهش برای حل مسائل اقتصادی در این درس معرفی و تشریح می شوند.

محتوا:
اقتصاد خرد شامل:

  • مقدمه، مفاهیم و تعاریف
  • نظریه مطلوبیت، تقاضا، تولید و هزینه
  • بازارها و انواع آن
  • موارد نارسایی مکانیزم بازار
  • اقتصاد بخش عمومی

اقتصاد کلان شامل:

  • حسابه های ملی
  • نظریه مصرف و نظریه سرمایه گذاری
  • بازار کار، اشتغال و بیکاری
  • بازار پول و نظام بانکی
  • تورم و رابطه آن با بیکاری
  • نظریه های رشد اقتصادی
  • سیاست های پولی و مالی


نظریه های سازمان و مدیریت
 

مدیریت عملیات
 

مدیریت منابع انسانی

هدف:
هدف از این دوره بررسی اقدامات مدیریت منابع انسانی با هدف کسب مزیت رقابتی برای سازمان های امروزی است. فراگیران با گذراندن این دوره شیوه های کسب مزیت رقابتی از راه همسوسازی راهبردهای منابع انسانی و اهداف کسب و کار را فرا خواهند گرفت. این دوره با اتخاذ رویکردی کاربردی، مباحث مرتبط با علوم رفتاری را با جنبه های تخصصی تر پیاده سازی اقدامات مدیریت منابع انسانی در دنیای واقعی ترکیب می کند.

محتوا:

  • طراحی و تجزیه و تحلیل مشاغل
  • موضوعات کاربردی در سیستم انتخاب کارکنان
  • مصاحبه های استخدامی برای استخدام بهترین ها
  • آموزش و توسعه کارکنان مدیریتی و غیر مدیریتی
  • مدیریت استعدادها
  • نکات کلیدی و کاربردی در ارزیابی عملکرد کارکنان
  • نظام حقوق و مزایا
  • مدیریت منابع انسانی در سازمان های کارآفرین ایران و جهان


رفتار سازمانی

اهداف:
هدف از این دوره، افزایش سطح دانش و توانایی فراگیران در حوزه مباحث رهبری و رفتار سازمانی با تمرکز بر جدیدترین مباحث روز دنیا و با تکیه بر هر دو جنبه نظری و کاربردی است. این دوره به فراگیران راهبردهایی در خصوص مدیریت عملکرد اعضای سازمان، افزایش انگیزه آنان برای تحقق رسالت های سازمان و مدیریت چالش های پیش رو؛ و در عین حال بکارگیری سبک های مناسب رهبری برای مدیریت سازمان های پیچیده امروزی ارایه می کند.

محتوا:

  • راهکارهای بهبود انگیزش کارکنان
  • نقش ویژگی های شخصیتی و سبک های ادراکی کارکنان در عملکرد
  • مدیریت استرس های سازمانی
  •  مسایل مربوط به قدرت وسیاست و راهکارهای مدیریت تعارض های سازمانی
  • ارتباطات موثر در سازمان
  • مدیریت و رهبری تیم
  • مدیریت فرهنگ سازمانی
  • انواع سبک های رهبری و نقش آن در عملکرد سازمان های موفق ایران و جهان


مدیریت مالی

اهداف:
در این درس درک و شناخت لازم از مبانی کلیدی، نظریه ها، مفاهیم پایه ای اقتصاد مالی، مدیریت مالی کسب و کار ، بانکداری، پیش بینی های مالی، گزارشات مالی شرکتی و امور مالی رفتاری به شیوه ای فشرده و عملی فراهم می گردد. بینش عملی مبتنی بر مسائل دنیای واقعی منتقل شده در در این ماژول درسی می تواند به باز کردن طیف گسترده ای از فرصت های شغلی و مزایای رقابتی شخصی و سازمانی برای شرکت کنندگان کمک کند.

محتوا:

  • سیستم های گزارش گیری مالی
  • صورتهای مالی
  • نسبت های مالی
  • ترکیب و تنزیل
  • تصمیم گیری های مالی در شرایط قطعیت و عدم قطعیت
  • تجزیه و تحلیل روندها، تعادل بازار و آربیتراژ در قیمت گذاری دارایی
  • تحلیل نقدینگی
  • مدل های اقتصادی رفتار بانک ها
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مدیریت، علم و فناوری:
http://aut.ac.ir/find-38.4479.9032.fa.html
برگشت به اصل مطلب