دکتر «حسن قاسمی» استاد نمونه کشور

 | تاریخ ارسال: 1398/2/30 | 
دکتر حسن قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیست و هفتمین آیین نکوداشت اساتید نمونه کشوری به عنوان استاد نمونه انتخاب شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حسن قاسمی درخصوص فعالیت های علمی و آموزشی خود گفت: مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۷ در رشته مهندسی مکانیک جامدات از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کردم و پس از آن از طریق بورس وزارت علوم مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی دریا را از دانشگاه صنعتی گدانسک دریافت کردم.


وی افزود: مدرک دکتری خود را نیز در سال ۱۳۷۵ از طریق بورس مونبوشو دولت ژاپن از دانشگاه ملی یوکوهاما اخذ کردم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: پس از اخذ مدرک دکتری، دو سال برای پسا دکتری (سال های ۷۸-۷۹) به دانشگاه مموریال نیوفوندلند کانادا  رفتم و در نهایت سال ۱۳۷۹ به ایران بازگشته و از همان زمان تاکنون در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول خدمت هستم.
دکتر قاسمی افزود: موضوع رساله دکتری من در زمینه سیستم های رانش شناورها و طراحی و هیدرودینامیک پروانه کشتی بوده و حدود ۳۴ سال است که در این زمینه فعالیت می کنم.
وی عنوان کرد: در دیگر زمینه ها یعنی شناورهای تندرو- انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی و هیدرومکانیک شناورها نیز فعالیت های تحقیقاتی زیادی انجام داده ام و در سالهایی که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده ام در بخش آموزش و پژوهش و ارتباط با صنعت تلاش بسیاری داشتم و با مراکز و صنایع دریایی ارتباطات خوبی ایجاد کرده ام.
این استاد نمونه کشوری گفت: در این سال ها راهنمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری زیادی را برعهده داشتم و اولین دانش آموخته دکتری، آقای دکتر کهنسال به استاد راهنمایی بنده مقطع دکتری خود را اتمام رساند که وی در حال حاضر در دانشگاه خلیج فارس مشغول است.
دکتر قاسمی خاطرنشان کرد: من دارای ۹ کتاب تالیفی و ترجمه هستم و موفق به تدوین و چاپ ۱۲۰ عنوان مقاله بین المللی و ۳۰ عنوان مقاله داخلی شده ام.
وی اضافه کرد: تاکنون ۳ مرتبه از همایش سالیانه صنایع دریایی جایزه دریافت کرده ام و در دومین جشنواره انرژی های تجدیدپذیر برای «طراحی و ساخت دستگاه جاذب نقطه ای امواج» به همراه دانشجوی کارشناسی ارشد خود مهندس نظری مقام دوم را کسب کردم.
این استاد نمونه کشوری گفت: همچنین در یکی از مجلات علمی برای مقاله برتر و همکاری با مجله مفتخر به دریافت جایزه مالی سه هزار دلاری شدم.
دکتر قاسمی افزود: از دیگر فعالیت های علمی من عضویت در هیات تحریریه ۱۰ مجله دریایی معتبر است.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ سال یعنی از سال ۱۳۷۰ در حوزه دریایی فعالیت دارم، کشور ما در حوزه دریایی بسیار غنی است، خلیج فارس منبع انرژی و اقتصاد جهان  است و حوزه پارس جنوبی قلب اقتصادی کشور است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بنادر جنوبی کشور برای حمل و نقل دریایی از جایگاه بالایی برخوردارند بنابراین پروژه های زیادی در حوزه مهندسی دریا در کشور وجود دارد.
دکتر قاسمی اضافه کرد: زمینه ای که من بیشتر کار کردم تهیه نرم افرار برای رانش و طراحی پروانه است که این فعالیت تحقیقاتی را از دوره دکتری خود آغاز و اکنون نیز به کمک دانشجویان دکتری آن را توسعه می دهم.
وی با بیان اینکه دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین و با سابقه ترین دانشکده های دریایی کشور است، افزود: این دانشکده در سه گرایش هیدردینامیک و رانش - سازه و مهندسی فراساحل و سازه های دریایی فعال است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: این دانشکده از سال ۱۳۶۵ تاسیس و تاکنون بیش از ۲هزار فارغ التحصیل و بیش از ۵۰ دانش آموخته های دکتری داشته که اکثر آنها در دانشگاه های مختلف مشغول خدمت هستند.
وی تاکید کرد: این دانشکده در حال حاضر بیش از ۵۰ دانشجوی دکتری و ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی دارد که در تهران و بندرعباس مشغول به تحصیل هستند.
عضوی هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشتاز رشته های نوین در کشور بوده و در سه دهه اخیر اقدام به راه اندازی رشته های جدید از جمله رشته های مهندسی کشتی سازی، مهندسی پزشکی، مهندسی هوافضا، مهندسی پلیمر، مهندسی نفت، انرژی تجدیدپذیرکرده است.
دکتر قاسمی افزود: دانشکده مهندسی دریا پروژه های تحقیقاتی و آموزشی با مراکز دریایی مختلف دارد که از جمله آن می توان به مراکز دفاعی کشور، شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های کشتی سازی اشاره کرد.
وی ادامه داد: متاسفانه توازون خوبی میان محققان و اساتید با صنعت وجود ندارد و از توان برخی اساتید استفاده نمی شود، صنعت باید نیاز های خود را به  دانشگاه ها اعلام و از توان تمامی اساتید استفاده کند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ارتباط با اساتید برجسته خارجی و تبادل اساتید و دانشجو با دانشگاه های بین المللی یکی از اهداف مهم دانشگاه است و در این ارتباط نیاز است دولت سیاست های جدیدی برای بهبود و تقویت این ارتباط ارائه دهد تا همکاری های علمی و دانشگاهی در سطوح مختلف صورت گیرد.
بیست و هفتمین آیین نکوداشت اساتید نمونه کشوری ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزیر علوم و رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.