گزارشی از برگزاری پنجمین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1401/12/10 | 
 
پنجمین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر و انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران و با همکاری شاخه خوزستان نهم اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : دکتر سید حسین حسینیان دبیر کنفرانس در مراسم افتتاحیه این کنفرانس که با حضوردکتر سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه ، مهندس حمیدرضا پیرپیران معاون هماهنگی توزیع توانیر برگزار شد گفت : زمانی که آمار و ارقام تولید و مصرف انرژی را در کشور مورد بررسی قرار می دهیم  میزان حجم تولید و مصرف یکسان نیست و در ۱۰ سال آینده بین تولید و مصرف گاز فاصله زیادی ایجاد می شود که برای این معضل از اکنون باید چاره اندیشی کنیم .
دبیر پنجمین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی افزود : کشورهای زیادی ازسالیان گذشته به سوی تولید و مصرف انرژی های تجدید پذیر حرکت کرده اند و استفاده و کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا سابقه  طولانی دارد. بسیاری از کشورها در این حوزه از ما جلوتر هستند ؛ انرژی‌های تجدید پذیر در کشور ما مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه درسیستم  تولید و مصرف انرژی  در کشور باید تحولات جدی صورت بگیرد، تاکید کرد : استفاده از انرژی فسیلی در تولید انرژی الکتریکی باید کاهش یابد.  چرا که در تابستان سال جاری  بخش عمده ای از کشور و شهرهای بزرگ صنعتی با مشکل تامین انرژی برق مواجه شدند .
دبیر پنجمین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی  یاد آور شد : امروزه باید به محدود بودن منابع سوخت‌های فسیلی و مخاطرات محیط ‌زیستی حاصل از این سوخت‌ها توجه شود. در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد و خورشیدی در تمام دنیا به خوبی شناخته شده‌اند.
دکتر حسینیان افزود : تبدیل وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب ، داشتن آب و هوای پاک و دسترسی به انرژی های الکتریکی و هوشمند سازی از تمهیداتی است که در این کنفرانس ها باید به آنها  پرداخته شود و توسعه "انرژی‌های تجدیدپذیر" راهکار کلیدی کاهش آلودگی هواست و سرمایه‌گذاری بیشتری را دربخش انرژی‌های تجدیدپذیر می طلبد.
وی خاطر نشان کرد : در این کنفرانس دو روزه ۳۰ مقاله به صورت شفاهی ارائه می شود و برنامه جانبی این کنفرانس، برگزاری کارگاه ها و نمایشگاه شرکت های حوزه برق و انرژی است .
پنجمین کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی ۹و ۱۰ اسفندماه با هدف ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش و تجربیات فعالان صنعتی و دانشگاهی ، تشویق پژوهشگران و متخصصان و ایجاد فضای مناسب جهت ارائه دستاوردهای آنان ، افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه، توسعه همکاری‌های علمی با سایر مراکز علمی جهان و جلب توجه صاحب‌نظران و سیاست‌گذاران به اهمیت بهینه‌سازی انرژی برگزار می شود.
این کنفرانس با موضوعات : راه‌های بهینه‌سازی تلفات ، ارتباط بهینه‌سازی مصارف با مصرف سوخت ، بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان‌ها ، تولید و نیروگاه ، سیستم‌های انتقال و توزیع ، ریزشبکه‌ها ، در اقتصاد مقاومتی ، حفاظت محیط‌ زیست ، تجهیزات صنعتی و خانگی ، راهکارهای استفاده از انرژی گازهای همراه نفت در تولید انرژی الکتریکی ، شبکه‌های هوشمند و هاب‌های انرژی در بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی و فناوری‌های نوین ماشین‌های الکتریکی در بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی  در حال برگزاری است .

 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی به واسطه علم و فناوری

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرگفت: بهینه سازی مصرف انرژی به واسطه علم و فناوری امری ضروری است.
دکتر سید حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پنجمین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی گفت:  یکی از زیرساخت های توسعه در هر حوزه ای، برگزاری گفتمان ها و تبادل نظرهاست؛ باید در قالب این گفتمان ها، محققان ، مسئولان و دانشجویان با هم تبادل نظر داشته باشند و موضوعات مختلف را باهم شور بگذارند.
وی با تاکید بر تاثیر گذاری چنین گفتمان هایی در توسعه علم گفت: محققان و دانشگاهها می توانند این موضوع را مد نظر قرار بدهند که بهینه سازی مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان ا ینکه اتلاف انرژی در کشور ما زیاد است و باعث ضرر می شود، گفت: اینکه ما بتوانیم مدیریت مصرف انرژی داشته باشیم و در پیک ، بهینه مصرف کنیم امری مهم است.
دکتر حسین عسکریان رئیس کنفرانس هم ضمن خوشامدگویی به حاضرین در جلسه و تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس سخنانی را در خصوص جایگاه  و اهمیت برگزاری این کنفرانس ایراد کرد.

 

معاون هماهنگی توزیع وزارت نیرو:

مصرف انرژی در کشور نیاز به تحول دارد

معاون هماهنگی توزیع وزارت نیرو گفت: مصرف  انرژی در ایران خیلی با دنیا متفاوت است و این یک انقلاب و تحول ویژه را  در مصرف انرژی طلب می کند.
مهندس پیرپیران افزود: طی ۸ ماهی که در شرکت توانیر هستم بررسی کردیم که مشکل افزایش مصرف انرژی در کشور کجاست؛ در هر صورت  مدل مصرف انرژی در کشور غلط است و نیاز به بازنگری ویژه دارد.
وی گفت: اکنون به شدت مصرف انرژی در دنیا روبه کاهش است اما در کشور ما روز به روز افزایش می یابد .
وی با بیان اینکه مصرف سرانه انرژی خانگی میزان متوسطی دارد، گفت: اگر با ترکیه و چین که شرایط مشابهی داریم مقایسه کنیم می بینیم که دوبرابر آنها مصرف انرژی داریم.
وی با بیان اینکه ۳۴درصد انرژی در بخش صنعت مورد استفاده قرار میگیرد که در کشورهای توسعه یافته بیش از ۵۰ درصد است، گفت: بخش اعظم مصرف انرژی در صنعت و سپس کشاورزی است.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات مصرف دارند،گفت: الگوی مصرف عدد پایینی است اما  ما به نقطه ای میرسیم که از الگوی مصرف فاصله می گیریم این نشان میدهد که باید قدم های ویژه ای برداشته شود.
وی با تاکید بر اینکه نگاه مدیریتی باید سمت تقاضا به صورت دو طرفه باشد، گفت: در حوزه مدیریت مصرف دو نگاه داریم یکی صرفه جویی انرژی و دیگری بهینه سازی مصرف. ایجاد زیرساختهای تولید، تجهیزات صنعتی، خانگی و ... به بهینه سازی ارتباط دارد. همچنین راهکار افزایش بهره وری و  مدیریت مصرف مدل های مختلف نیز مربوط به صرفه جویی است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت برق وارد فضای دیجیتال شده و سعی کرده با اپلیکیشن، نصب کنتورهای هوشمند، طرح ملی قبض سبز و خدمت غیر حضوری زبان مشترکی برای صنعت برق فراهم سازد.
وی گفت: خطوط انتقال سنگین خطوط توزیع و تمرکز زدایی و دیجیتال شدن می تواند به ایجاد این زبان مشترک کمک کند.