طرحی هوشمندانه برای تولید بنزین ومحصولات مواد پتروشیمی به روش ارزان/ جایگزینی نفت با گازهای طبیعی فراوان

 | تاریخ ارسال: 1399/7/15 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در صدد برآمدند تا با استفاده از طرحی هوشمندانه و روشی ارزان بنزین و محصولات حوزه پتروشیمی را با گاز طبیعی به تولید برسانند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر اسحاق مرادیان دانش آموخته  دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری طرح «مطالعه بر روی انتخاب پذیری الفین های سبک در فرآیند MTO با استفاده از  نانوکاتالیست های کامپوزیتی ساپو تهیه شده توسط امواج ماوراء صوت» گفت: تولید محصولات پتروشیمی و بنزین به وسیله نفت انجام می پذیرد و منابع نفتی بسیار گران قیمت و رو به کاهش هستند.
وی افزود: از طرفی منابع گازی کشورمان بسیار فروان و ارزان قیمت هستند از این رو تولید این محصولات به کمک گاز طبیعی به سبب جلوگیری از خام فروشی و تبدیل گاز طبیعی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه این طرح در مرحله آزمایشگاهی منجر به تولید محصولات پتروشیمی شده است، خاطر نشان کرد: معمولا یک کاتالیست برای تولید محصولات پتروشیمی در فرایند و تجهیزات به کار می رود که این کاتالیست برای اولین بار در دنیا با کمک مواد معدنی  طبیعی و از معادن معدنی داخلی طراحی و ساخته شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از نفت در ساخت کاتالیست بسیار هزینه بر است، افزود: در این پروژه از گاز طبیعی بهره بردیم و این گاز را به روش MTO به الفین های سبک تبدیل کردیم.
 وی ادامه داد: همچنین در این پروژه برای کاهش زمان واکنش ساخت و کاهش هزینه های مرسوم پالایشگاهی و استفاده از خواص نانویی مواد از امواج التراسونیک در مرحله طراحی و ساخت کاتالیستی استفاده کردیم.
وی با بیان اینکه این پروژه قابلیت اجرا در پتروشیمی ها و پالایشگاه های تولید بنزین را دارد، بیان کرد: این پروژه در دنیا فقط در چین به بهره برداری رسیده است و ایران با این تغییرات بوجود آمده می تواند در بخشی از کار به عنوان پیشرو و کشور اول دنیا باشد.
وی با اشاره به مزایای این پروژه گفت: ارزان قیمت بودن فرآیند، جلوگیری از خام فروشی ، استفاده از گاز طبیعی و معادن معدنی کشور و تبدیل آن ها به محصولات با ارزش افزوده بالاتر، وجود  ذخائر عظیم گازی و معادن زئولیتی فراوان و ارزان قیمت، افزایش صادرات و ارزی آوری، پیشرو در تکنولوژی های جدید دنیا و ... از مزیت های این پروژه به شماره می رود.
خروجی های این طرح به صورت ثبت اختراع و ۳ مقاله  ISI با تاییدیه بنیاد نخبگان و ستاد فن آوری نانو بوده است که منجر به قرارداد با پتروشیمی شده است.
وی افزود: در حال حاضر توانستیم قراردادی با مرکز پژوهش های پتروشیمی منعقد کنیم.
گفتنی است: استاد راهنما و اساتید مشاور این پروژه دکتر روئین حلاج، دکتر سیما عسکری ، از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیرو دکتر پریسا مقیم پور بیژنی از اعضای هیئت علمی  پژوهشگاه پتروشیمی بوده اند.
همچنین حمایت  کامل و قاطع دکترخداداد غریب پور رئیس  هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت ،  معدن و  تجارت به جهت جلوگیری از خام فروشی معادن شبه زئولیتی تحت نظر سازمان و بررسی و استفاده بدون محدودیت از این معادن همکاری لازم در این طرح را داشته اند.