اولین کنفرانس بین المللی نمک زدایی و تصفیه آب در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1399/12/9 | 
اولین کنفرانس بین المللی نمک زدایی و تصفیه آب در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه به صورت مجازی برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اولین کنفرانس بین المللی نمک زدایی و تصفیه آب در پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه به صورت مجازی برگزارشد که در این کنفرانس ۷۰۰ نفر به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند.
در این کنفرانس  ۴۶ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۳۱ مقاله برای ارائه شفاهی طی ۱۱ جلسه تخصصی مجازی انتخاب شد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر مراسم افتتاحیه این کنفرانس  گفت : پردیس بندرعباس دانشگاه با عنوان مهندسی کشتی سازی فعالیت خود را آغاز کرد اما برای اینکه بتوانیم به موضوع دریا به صورت کاربردی بپردازیم عنوان این پردیس به مهندسی دریا تغییر پیدا کرد.
دکتر معتمدی گفت: موضوعات مهمی چون نمک زدایی از آب دریا، خوردگی و شیرین سازی آب دریا از موضوعات مهمی است که پردیس بندرعباس دانشگاه  به آنها توجه دارد و برگزاری این کنفرانس نیز در این راستا بوده است.
دکتر همتی استاندار استان هرمزگان نیز در این کنفرانس به نقش کلیدی استان هرمزگان در برون رفت از شرایط تنش آبی کشور در آینده اشاره کرد و گفت: متخصصان ما اجازه نداده اند تحریم های ظالمانه اثری بر بلند پروازی فناورانه کشور بگذارد.
وی افزود: هرمزگان به چشمه جوشان آب شیرین کشور تبدیل شده و تواسته است با دانش بومی بهترین ها را برای ایران به ارمغان بیاورد.
همچنین دکتر علیرضا رهایی رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این کنفرانس گفت: انتقال و جابجایی آب از مبادی دریایی چندین سال است در بین متولیان صنعت آب مطرح است که برای موفقیت این پروژه ها باید سه موضوع مهم اقتصاد آب، اقتصاد محیط زیست و مهندسی ارزش بررسی و مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: براساس آمارهای موجود درحال حاضر با کاهش ۳۰ درصدی در منابع آب کشور مواجه هستیم که این کاهش باعث نگرانی متولیان صنعت آب شده است.
رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: یکی از راه حل های جایگزین برای رفع کاهش منابع آبی کشور انتقال آب دریا و شیرین سازی آن برای مصارف شرب و کشاورزی است.
وی ادامه داد: اگر سه موضوع اقتصاد آب، اقتصاد محیط زیست و مهندسی ارزش مورد توجه قرار گیرند می توان پروژه های انتقال آب دریا را عملیاتی کرد.
رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در سواحل کشور از دستگاه آب شیرین کن استفاده می شود اما این دستگاه ها با مشکلاتی چون زنگ زدگی و خوردگی مواجه هستند که باید برای رفع این مشکلات راه حل هایی ارائه کرد چراکه خسارات ناشی از خوردگی در بخش های مختلف صنعتی کشور بار مالی زیادی به همراه دارد.
سخنرانی های کلیدی این کنفرانس با حضور دانشمندان و متخصصان داخلی و خارجی از شرق و شمال آفریقا، خاورمیانه، انگلستان، اسپانیا و استرالیا برگزار شد. پروفسور ارکان اوترکوش از دانشگاه استراتکلاید، دکتر حامد بهشتی مؤسس شرکت بورلایت، دکتر پیر لو کلک از دانشگاه نیو ساوت ولز، دکتر محمدرضا علیزاده فرد مدیر فنی و اجرایی شرکت اسموتک استرالیا، دکتر دیگو سزار آلارکون پادیژا مدیر بزرگترین آبشیرین کن خورشیدی اروپا از کشور اسپانیا و دکتر جواد الخراز رئیس پیشین مرکز تحقیقات نمک زدایی خاورمیانه در عمان و عضو کمیته تخصصی نمک زدایی اتحادیه اروپا از سخنرانان کلیدی بین المللی این کنفرانس بودند.
همچنین در نشست تخصصی چالش های زیست محیطی دکتر طاهر ربیع زاده درخصوص مواد موانع سبز در تأسیسات نمک زدایی سخنرانی کرد.
دکتر محمد صدیق مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز در این کنفرانس در خصوص پدیده شکوفایی جلبکی و مخاطرات آن در منطقه، دکتر عباس اکبر زاده عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات آب و رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب در خصوص فناوری های بدون پساب مایع سخرانی کردند.
در مراسم اختتامیه این کنفرانس نیز  دکتر مصباح سایبانی رئیس کنفرانس، مهندس قصمی رئیس سازمان آب و فاضلاب استان هرمزگان سخنرانی کردند.
 گفتنی است، بر اساس نظر داوران و با توجه به اهداف کلیدی کنفرانس از بین مقالات انگلیسی سه مقاله و از بین مقالات فارسی چهار مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند که مقالات انگلیسی با توصیه دبیرخانه کنفرانس به ادیتوریال بورد دو مجله ‏ Water Supply و Water Reuse & Desalination معرفی می شوند.
شایان ذکر است؛ از جمله ارکان  پرتلاش برگزاری این کنفرانس؛ دکتر «ایمان فرح بخش» دبیر کنفرانس و دکتر «محمدامین فیض چکاب» دبیر علمی کنفرانس بودند که این رویداد علمی مرهون فعالیت های مستمر ایشان همراه با سایر فعالان و عوامل کنفرانس بوده است.