سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ساماندهی دانشجویان دارای افت تحصیلی و مشروطی از ترم جاری خبر داد و گفت: ورود استاد مشاور برای صحبت با دانشجویان، اطلاع به خانواده و خود دانشجو و در نهایت معرفی به مرکز مشاوره سه اقدامی است که با دانشجویان دارای افت تحصیلی انجام خواهیم داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر علیرضا رهایی در شورای سلامت و سبک زندگی اسلامی ایرانی که با حضور دکتر ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم ، حجت الاسلام رجبی رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر میلاد رضایی معاون توسعه و مدیریت منابع و دکتر ساره ایزدیان رئیس مرکز مشاوره برگزار شد گفت: حدود ۱۲ سال پیش طرح "انتقال زندگی دانش آموزی به دانشجویی" را با ۱۸ برنامه و آیتم تنظیم و به عنوان یک برنامه آموزش اجباری اجرا کردیم که در انتهای آن آزمون برگزار میکردیم که معیاری برای ثبت نام ترم بعد دانشجویان محسوب میشد. اما بعد از سال ۹۳ طی تغییر و تحولات مدیریتی این طرح کنار گذاشته شد. اما امسال طی جلسهای ارزیابی کردیم که طرح فوق طرح خوبی بوده و حتی دو هفته پیش جلسهای با اساتید ورودی جدید خود داشتیم که برداشت خود از کلاسهای خود بیان میکردند به طوریکه ۸۰ درصد آنها تاکید کردند برنامه فوق را دوباره راه اندازی کنیم.
رهایی از ساماندهی مشروطیها از سال جاری خبر داد و گفت: بخشی از این طرح را حوزه آموزشی و بخشی نیز حوزه دانشجویی انجام میدهند. در واقع دانشجویی که در ترم جاری به دانشگاه ورود میکند ممکن است افت معدل با مشروطی یا بدون مشروطی پیدا می کند به همین جهت نیز ما سه کار را انجام می دهیم که یک گروه استاد مشاور است که به او آموزش می دهیم با این دانشجویان چگونه باید برخورد کنند. دوم این افت یا مشروطی را به خانواده دانشجویان اطلاع می دهیم در نهایت اطلاع رسانی به خود دانشجو هست و اعلام می کنیم شما دچار مشکل هستید و باید علت آن در حوزه دانشجویی و مشاوره مورد بررسی قرار بگیرد.
وی همچنین یادآور شد: چارت فوق و سامانه آن تایید شده است و از این ترم اجرایی خواهد شد، به عبارت دیگر ما افت تحصیلی و مسائلی که منجر به افت تحصیلی دانشجویان می شود را بررسی و با علل آن برخورد فعال خواهیم کرد در این زمینه برنامهریزی جدی نیز صورت گرفته است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: تلاش میکنیم بتوانیم فضای جدید فیزیکی برای مرکز مشاوره دانشجویان فراهم کنیم و تسهیلات بیشتری را در اختیار آنها قرار بدهیم به طوریکه فضایی خارج از محیط دانشگاه در این زمینه در نظر گرفتیم چرا که شلوغ ترین نقاط دانشگاه ما در همان مرکز مشاوره است به این جهت تلاش کردیم فضای فیزیکی چسبیده به دانشگاه ولی جدا از دانشگاه برای این امر در نظر بگیریم.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛
بر ضرورت تجهیز اتاق مشاوره خوابگاهها تاکید کرد
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت تجهیز اتاق مشاوره خوابگاهها تاکید کرد و یادآور شد: این موضوع برای ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولویت جدی دارد و آن را دنبال خواهیم کرد و نیازمند بودجه بیشتر در این زمینه هستیم.
دکتر ساویز همچنین از راه اندازی خط ارجاع برای اساتید این دانشگاه خبر داد و گفت: بر این اساس اساتید میتوانند تماسها را ارجاع بدهند و مدیر مرکز نیز میتواند این خط را روی تلفن خود داشته باشد و حتی شبها نیز به این تماسها پاسخ بدهد.
دکتر ساویز گفت: آمار ضعف ارتباط دانشجویان با خانواده پس از شیوع کرونا ویروس موضوع بسیار کلیدی است به طوریکه اتصال آنها به خانواده دچار ضعف شده است و این موضوع تبیین کننده آسیبهای بعدی است چرا که اگر کسی با خانواده اتصال قوی داشته باشد و از حمایتهای عاطفی، دلگرمی و پشتیبانیهای بعدی بهره مند شود با بسیاری از آسیبها مواجه نخواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چرا پس از شیوع کرونا پیوندهای خانوادگی دچار ضعف بیشتری شد. ما میدانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی فوق العاده خانواده محور است و هر چه ما از این فرهنگ فاصله بگیریم تقریبا به خانواده هم آسیب زده ایم، اما باید بدانیم در این دوران چه اتفاقی افتاده که این رابطه ضعیف تر شده است.
دکتر ساویز بر ضرورت تجهیز اتاق مشاوره خوابگاهها تاکید کرد و یادآور شد: این موضوع برای ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولویت جدی دارد و آن را دنبال خواهیم کرد و نیازمند بودجه بیشتر در این زمینه هستیم.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت اساتید در کمک فکری به دانشجویان استفاده کنیم، افزود: دانشجویان بیشتر با اساتید در ارتباط هستند و مراکز مشاوره نقش ثانویه برای دانشجویان دارند. به این دلیل ما نیازمند تولید محتواهای اقناعی خوب برای اساتید هستیم. ضمن اینکه باید بتوانیم به دانشکدهها سر بزنیم و با اساتید صحبت کنیم تا اساتید در خصوص محتواهایی که باید به دانشجویان ارائه دهند، توجیه شوند.
وی تاکید کرد: آنچه که موجب می شد ما سال های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ و غیره آسیبهای فعلی جوانان و دانشجویان را کمتر داشته باشیم، به تئوری سلامت فرهنگ برمیگردد، در واقع وقتی همه اجزای فرهنگ با هم وجود داشته باشد ناخودآگاه از درون جامعه اصلاح خواهد شد. اما وقتی این فرهنگ ضعیف شود آسیبهای ناشی از آن نیز آغاز می شود. در واقع وقتی اعتبار این فرهنگ کم شود و به سایر موارد از ناهنجاریها منتقل شود با آسیبهای زیادی مواجه خواهیم شد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان به نقش مراکز مشاوره در کاهش آسیب های بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: مراکز مشاوره میتوانند به شدت یک المان فرهنگی در جامعه امروز باشند به طوریکه اگر جهت گیری این مراکز به سمت احیا و اقتدار خانواده باشند ما می توانیم مجدد بسترهای سلامت بخش خود را بدست بیاوریم و دیگر با انبوهی از مشکلات مواجه نخواهیم شد.